relæ

Hej

Der er noget som har naget mig i årevis. Og det er at jeg ikke har forstået hvordan et relæ fungerer. Der findes mange forskellige, men hvis vi nu tager udgangspunkt i et relæ der før er nævnt her på LDS.

https://www.matronics.dk/kategori/e...pdt#612201

Lad os antage at jeg har en motor jeg vil have til at køre med uret ved 1 tryk på en trykafbryder. Eksempelvis den som angives under "alternativer" på samme side. Og ved næste tryk skal motoren køre mod uret.

Jeg forstår det smarte i denne funktion er at man kan få motoren til at skifte retning. Men hvordan skal diagrammet laves?

Og hvis vi så tager et mere simpelt relæ:

https://www.matronics.dk/kategori/e...rsal-relae

Hvad er fidusen ved den?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej Der er noget som har naget mig i årevis. Og... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Det kan man med en strømmåle relæ, f.eks fra Comadan. Men en elektronik kyndig kan meget nemt sætte en transistor sammen med nogle få modstande. Der kunne så være en kraftig lille modstand i serie med din motor, og når den møder en blokering vil strømmen stige og dermed spænding over denne serie modstand. Det kan så føre til at transistor "tipper" og får dit system til at slå fra. Der skal nogle tal på bordet på motorstrøm men det er en mulighed.

Men du kan også gøre det rent mekanisk. Motoren er spændt op på et par fjedre. Så vil motoren tippe lidt over fjedre når der kommer belastning på , og tippe meget ved stor belastning. Der kan så sidde en endestop og blive påvirket af denne bevægelse. 

På kraner har man sikkerhed imod overbelastning ved at wiren kører zig zag tur imellem 3 ruller. De 2 yderste er faste og den midterste fjederbelastet. Ved belastning vil wiren prøve at rette sig ud, og det modvirkes af fjeder. Så ved at stramme fjeder kan man bestemme belastningsgraden før der bliver afbrudt.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Man skal også vide motorens størrelse altså strømforbrug i Ampere Der er jo stor forskel på motoren til diskokugle, markisemotor, vinduesvisker eller selvstarter. Alle eksempler på 12 v motorer. 

Her er et eksempel på et målerelæ.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Nu har jeg ikke noget konkret, det er bare for at forstå og lære mere. Den kunne eksempelvis være 12v 3A.

Jeg havde faktisk godt set den du linker til. Men man skal jo være kunde for at købe der. Og jeg fandt ærligt talt ikke andre end den. Men jeg havde nu også forestillet mig noget komponent-noget 5v lige som alle andre relæer jeg har set.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

ja, tak for hjælpen

kan du forklare hvad forskellen er på relæer med sluttekontakter og skiftekontakter? de kommer begge i fler-kontakt-udgaver.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Det sidste ord hedder flerpolet udgaver, og det fremmer måske forståelsen.

En 1 polet sluttekontakt har kun 2 tilslutnings klemmer (bortset fra relæspolen) Den kan slutte strømmen og ikke mere. Den kan være 2 polet så kan den slutte forbindelse i 2 kredse eller flere polet. Det er f-eks. nødvendigt hvis det både er plus og minus der skal sluttes.

Skiftekontakt har 3 tilslutninger og som det fremgå af tegning på relæ, så afbryder den imellem 11og 12 og går over for at slutter imellem 11 og 14. Den skifter altså  imellem 2 tilslutningsklemmer. Den kan også have flere poler som var nødvendige i det første eksempel. 

Hvis vi arbejder med 400 v motorer er de jo på 3 faser så der skal relæer jo altid have mindst 3  slutte kontakter. Indgår de så i en lidt mere avanceret styring som f.eks, 2 retninger på en motor kan de have nogle bryde eller slutte yderligere, som styrespænding går igennem, og den kan udmærket være 24 V eller 230 v og så skal det jo holdes adskilt fra hovedstrømmen. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

super,

men relæerne skifter tilbage når strømmen afbrydes, ik? eller er det kun slutte-relæer der gør det?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Ja da de kun har 2 stillinger enten trukket eller ikke trukket så vil begge typer falder tilbage når strømmen afbrydes. Slutte relæ bliver jo så bare afbrudt. Hvor  skifterelæ falder tilbage til at danne forbindelse i sin "brydestilling" 

Tegning på siden af relæ viser altid relæ i stilling "ikke trukket". Det som man også kalder hvilestilling eller spændingsløs tilstand, og der menes der ingen spænding på spolen.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg synes det er vildt spændende. Kan næsten ikke vente med at tage ind til lavpriselektronik i århus. Jeg håber de har god tid ;-)

"ikke trukket" = NC ;-)

Tak for din igen grundige besvarelse. Er der noget du ikke kan? du kan garanteret ikke lave en frikadelle

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis