Fjerne savsmuldstapet på gipsvægge? Howto?

Hej.

Jeg skal igang med, at fjerne savsmulds tapet fra mine vægge. Jeg har planer om, leje en afdamper og også prøve tapetopløser på en væg (ikke samtidigt).

De fleste af mine vægge er beton fra 1981, men der er også nogle "bløde" "hule" vægge (det lyder sådan, når man banker på dem). Jeg antager, at der er noget gips eller andet plade værk.

Må der bruges afdamper eller tapetopløser på disse vægge??

Når savsmuldstapet af fjernet, har jeg planer om, at rullespartle og slibe det hele.

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det bliver tricky at fjerne det fra gips. Hvis det sidder godt fast, så kan du spartle ovenpå tapetet.

Hej!

Hvordan vurderer jeg, om det sidder godt fast? :-)

Hvad med at slibe det af med noget groft sandpapir? Har både rundel, bånd og trekant sliber.

at slibe en gipsvæg der er tapetseret med savsmuldstapet helt glat er et enormt arbejde det vil være lang nemmere og væsentlig hurtigere at fuldspartle væggen, der findes masser af guides på youtube og så svært er det nu heller ikke. 

jeg lejede en afdamper, og det gik faktisk ganske fint, det var ikke savsmulstapet, men almindeligt tapet, der var så 5-7 lag der skulle af, så det tager sin sin tid, men hvis det kun er et lag burde det ikke være det store problem. nab skal bare dække ordenligt af, det der våde tapet sætter sig fast på alt og der er jo stadig lim på..

mfrost skrev den 20-02-2018 06:28:52

at slibe en gipsvæg der er tapetseret med savsmuldstapet helt glat er et enormt arbejde det vil være lang nemmere og væsentlig hurtigere at fuldspartle væggen, der findes masser af guides på youtube og så svært er det nu heller ikke. 

Jeg tænkte mere på, at slibe "knopperne" væk, så der ville være en mere glat, men samtidigt "ru" overflade, hvor rullespartlen kunne vedhæfte sig.

Annonce

well, prøvede med en "stripper" her til aften. Og damn. Det er jo ikke så svært at skrabe af. Så snart man har fået prikket hul, så er der ikke så svært at få af, uden kemi eller damp. Tror jeg bruger denne metode på min gipsvægge.

ja det nemmeste er afgjort en tapet-stripper ...... hvis du bruger damp ødelægger du gipspladen .......   en stripper er løsningen ......... 

....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
g.lykke skrev den 20-02-2018 22:26:59

ja det nemmeste er afgjort en tapet-stripper ...... hvis du bruger damp ødelægger du gipspladen .......   en stripper er løsningen ......... 

Var et efter at have læst her, blevet helt bange for, at det var en stor udfordring. Så prøver jeg dampen på beton væggene.

g.lykke skrev den 20-02-2018 22:26:59

ja det nemmeste er afgjort en tapet-stripper ...... hvis du bruger damp ødelægger du gipspladen .......   en stripper er løsningen ......... 

Man kan godt dampe på gibsplader, det gjorde jeg selv, uden problemer, og har også læst om andre hvor det fungere helt fint. 

prøv med en girafsliber, så er du hurtigt færdig på de betonvægge. men det ville nu være rart for dig at vide, hvad de "plade-værk" vægge var lavet af. Er huset ældre, kan det udmærket være cellutexplader, som er lækkert brandfarlige.

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også