Skimmelsvamp på undertag - afrensning?

Vi har opdaget at der er skimmelsvamp på vores undertag. Altså, det ligner det i hvert fald. 

Spørgsmålet er så hvordan det fjernes? Vasker man det ‘bare’ med svampedræbende middel eller er det af med hele tegltaget og nyt undertag?

Spørgsmålet er selvfølgelig også hvordan det er opstået. Der er umiddelbart fin ventilation men jeg bemærker at rockwool går helt ud til undertaget (der er en slags dug som er blå på den ene side). Vi har ikke aftræk fra baderum eller emhætte.

Der er rockwool bats på hele loftet .

Jeg har vedlagt billeder

Der hvor der er hvide striber uden angreb er der overlap af undertagsdug. 

Mvh Ruvan

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der skal ventileres i det tag rum. Du skriver at rockwool går helt imod undertags dug. Der skal der være mindst 50 mm. Og der skal komme så meget luft op dernede fra at man faktisk kan mærke at det trækker når det bare blæser lidt udenfor. 

Så med ventilation kan du stoppe skimmelsvampen.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det er et kendt problem ved diffusionsåbne undertage, som der nok er tale om her, og der skal ved skråvægge o.l. typisk være kontakt mellem undertaget og isoleringen (undertaget skal dog hænge 1,5-2 cm for at lede vandet på ydersiden væk fra spær/klemlister).

Hvis man ikke har sikret sig, at der er en tæt dampspærre i bygningen, er der tale om en konstruktionsfejl efter min mening, da undertaget skal kunne diffundere fugten der kommer inde fra bygningen ud til det fri.

De 50 mm (fri) luftspalte som ev elmand skriver, er kravet ved diffusionstætte undertage.

Hvis man spørger undertagsleverandøren, om man må vaske det af med skimmelrensemiddel, får man højst sandsynligt den besked at så frasiger de sig al garanti!

Tak for svar. Hvordan undersøger jeg om der er dampspærre? Kan ikke umiddelbart se nogen under plader/spær på loftet når jeg står der oppe. 

Dampspærren er højst sandsynligt placeret lige bag/over loftsbeklædningen, og er der ikke renoveret lofter indenfor de sidste 20 - 25 år, er der højst sandsynligt ikke en særlig tæt dampspærre, selv om der har været krav om en tæt dampspærre siden slutningen af 60'erne.

Der kan dog være tale om en dampspærre af nyere dato der blot er dårligt udført.

Selv om der er en tæt dampspærre, kan der dog opstå problemer med skimmelsvampe som der ses her, men en utæt dampspærre øger risikoen.

Skal det forståes sådan at der ikke er aftræk/udluftning til det fri fra badeværelse + emhætte.

Hvordan er luftfugtigheden i jeres andelsbolig (måles med et hygrometer, som jo hænger på væggen i alle hjem :-))?

Huset er en villa i 2 plan plus kælder. Der er aftræk alle de rigtige steder men det er ikke op i loftet. 

På loftet er der to fine ventilationshuller i hver side af gavlen og masser af gennemtræk (sagt af en lægmand). 

Vi har skam hygrometer og RF er typisk under 40 i grundplan/1. Sal. 

Annonce

Hej igen

Sætte utrolig meget pris på jeres svar her.

Spørgsmålet er så fremadrettet selvfølgelig, skal der en byggesagkyndig ud og fastslå hvorfor dette er sket - altså hvorvidt en ejerskifte evt. kan dække det?

Orla, jeg fornemmer at du har en god potion erfaring her ;-)

Mvh Ruvan

Det er korrekt at difusions åbne undertag kan klare lidt fugt. Men med et mere tørt loftrum får du mindre mug/skimmel på undertag. Det går i dvale. Så mere udluftning er det første du skal sætte gang i.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvordan endte dette? Kan du dele det med mig.
Jeg har fuldstændig samme belægning på mit undertag, og vil prøve først:
1) Øge ventilation med flere ventilationsstudser
2) sikre alle gennembrydninger af dampspærre er helt tætte (loftlys, ventilationskanaler, loftslem)

Men tørre dette så ud, og forsvinder selv?
Eller skal der en aktiv afrensning til?

Desværre endte det med at hele undertaget blev skiftet. Ejerskifte forsikring tog 50% af udgiften fordi der var utilstrækkelig ventilation. 
Det forsvinder ikke med mindre du kemisk afrenser det. Og det er muligt.
    Vi tog ingen chancer og skiftede det hele fordi der var stærkt angreb i skunk og det kan ikke afrenses/fjernes uden at fjerne overtag. Man kan ikke se om der er angreb i skunk oppe fra (1 1/2 plans hus)
Mvh 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis