Skimmelsvamp på undertag - afrensning?

Vi har opdaget at der er skimmelsvamp på vores undertag. Altså, det ligner det i hvert fald. 

Spørgsmålet er så hvordan det fjernes? Vasker man det ‘bare’ med svampedræbende middel eller er det af med hele tegltaget og nyt undertag?

Spørgsmålet er selvfølgelig også hvordan det er opstået. Der er umiddelbart fin ventilation men jeg bemærker at rockwool går helt ud til undertaget (der er en slags dug som er blå på den ene side). Vi har ikke aftræk fra baderum eller emhætte.

Der er rockwool bats på hele loftet .

Jeg har vedlagt billeder

Der hvor der er hvide striber uden angreb er der overlap af undertagsdug. 

Mvh Ruvan

Vi har opdaget at der er skimmelsvamp på vores... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej, jeg ved det er en gammel tråd, men prøver alligevel at høre om det blev udskiftet kun undertag med ny dug eller?
Hvad kom det til at koste?
Tak
Ja hold da op det er sgu nogle år siden :)
Det endte med at koste ca 100k for det hele. Skifte undertaget (ny dug), lidt flere ventilations-huller, nedtagning af solceller (der er et 6kwp anlæg der).
Ejerskifteforsikring endte med at dække 50% efter et større slagsmål.
Hej, tak for dit svar😀
Kunne de skifte undertaget indefra, uden at åbne taget dvs. uden at fjerne teglsten først, og om prisen på 100tkr var din del eller i alt.?
Kan du huske hvilken firma udførte arbejdet?
Mange tak for dit svar 😊
De skulle have alt af. Tegl, solceller osv. Store dele af den gamle isolering i skunk og på loftet var også inficeret med skimmelsvamp, så det var ikke kønt. 
Prisen var total pris. 
Kan desværre ikke finde kontaktnumre :(
Tak 😊
Annonce
Hej Ruvan,

Hvordan konstaterede de for lidt ventilation?
Var det problemstillingen med spalte ved tagfod, eller noget andet?
Jeg har samme udfordring som du beskriver, og skal også bruge lidt erfaringsudveksling.

Vh
Vi havde flere 'eksperter' ude, både fra forsikring og vores egne. Det de sagde var på ingen måde entydigt, så jeg har ikke et rigtig godt svar på spørgsmålet. Håndværkerne lavede ikke mere 'luft' eller afstand ved tagfod efterfølgende, men lavede flere ventilationsmuffer i undertaget (sådan øverst ved tag-top). 
Hej Ruvan, tak for svar.
Jeg er med på, det er længe siden nu, men kan du huske med hvilket argument I fik forsikringen (ejserskifte?) til at dække?
Hmm.. næe, ikke sådan rigtigt. Vi holdt egentligt bare fast i at ejerskifteforsikringen "burde" dække fordi der var fejl i konstruktionen (manglende udluftning). 

Klart ikke en fordel at vores alm. forsikring ikke var den samme som ejerskifte, så de slogedes en hel del. Måtte lægge ud for det hele...
Udluftning er en kombination af sprække ved tagfod og åbninger / ventiler i kip. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis