Dørkarme uden gerigter

Hej alle, 

Vi er i gang med den store renovering og skal snart igang med indvendige dørkarme. Vi vil ikke have gerigter så alle dørhuller er blevet fint pudset, så de står helt lige. 

Men hvilken størrelse dørkarm skal man vælge - og her taler jeg dybde. Altså skal dørkarmen være lige så dyb som muren eller skal den være dybere? De fleste af vores mure er en mursten plus noget puds, så skal jeg vælge dørkarme der passer præcis med det mål, eller skal de stikke x antal mm ud på hver side? 

På forhånd tak for gode input

Henrik 

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Bliver det ikke lidt underligt, hvis det ikke er pudset 100% lige?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jeg har heller ikke gerigter i mit hus. Væggene er 75 mm og karmene er 100 mm. Det ser super godt ud synes jeg.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Ok - det er nok bare mig, der er gammeldags.. :-(

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Det ser godt ud hvis vægge er lige tykke over alle døre og hele dørhullets højde. Det er ofte ikke tilfældet ved pudsede vægge. Men du kan måske kompensere for det som man normalt gør ved meget skæve vægge, nemlig ved at stifte en kileformet liste på dørkarm der hvor det kniber. 

Den skal så passe 100% ind imod døren så det bare skal spartles lidt, slibes og så males. Ud imod muren skal der vel lægges en fuge af en slags.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg havde bestemt tænkt mig at der skal fuges mellem dørkarm og væg/dørhul. Spørgsmålet går mere på om karmen skal være 100mm hvis væggen er 75 mm som christiannielsen skriver. 

Chrisiannielsen: jeg har set det lavet på den måde i helt nye huse, og jeg synes også det så fedt ud, men hvorfor skal karmen stikke udover væggen? Har det andet en synsmæssig betydning? 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

I dagligdagen har det i hvert fald inden praktisk betydning hvis du spørger mig.

Det er nok bare hvad man synes ser bedst ud.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Man skal jo osse tænke på om der skal være fodlister. det vil se pænest ud hvis de ender ind mod bagsiden af dørkarmen. Men ellers synes jeg også at når karmen er bredere end væggen så ser man mere den rette linie i karmen frem for fugen bagved.



Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Hej. Hos os er er karmen ca 3 cm smallere end væggen (1,5 cm på hver side ). Så kan du se hvordan det ser ud. 

Så vil jeg til enhver tid, foretrække gerigter - det er - i min optik - langt pænere

En kæmpe fuge, som her - fanger øjet (i hvert fald mit) på den dumme måde... og leder øjet hen på de små afvigelser fra liste til væg, og skruehuller... (nu ved jeg godt, det er taget tæt på... men...)

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Enig med natur. Ville heller aldrig vælge den løsning med den brede fuge. Men jeg kan godt li det med bredere karme og en smal fuge og listerne op mod karmen. Har aldrig synes at gerigter var noget stort hit.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også