Gevind på drejebænk

Hej er der nogen der kan give mig ide om hvor jeg finder noget om at lave gevind på min gamle drejebænk. En bog eller andet jeg kan læse i.på dansk.


Hej er der nogen der kan give mig ide om hvor jeg... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hej igen her er et billede af hele drejebænken og et af en skala der er med og der stå milimeter og tommer. På forhånd tak. 

Vedhæftede filer:
Vedhæftede filer:

Fantastisk at du har pladen, med alle indstillingerne, kan se den kan lave både tomme og mm gevind.

Men som du kan se øverst i hvert felt, skal der sidde bestemte tandhjul, omme i "forklædet" det som du også har billeder af.

Men lige at skrive en forklaring om hvordan du skære gevind på drejebænken, tror jeg ikke rigtig jeg kan skrive mig ud ad, vi bor desværre langt fra hinanden, for det er rimelig nemt at vise på selve drejebænken.

Men hvis du kender en maskinarbejder, kan han sikkert hurtig vise dig hvordan og hvorledes..

Men måske andre brugere, er bedre til at skrive en vejledning..

Kan lige ved lejlighed prøve at kikke, om der er en youtube film, som vil give mening for dig.


Vi prøver igen, i morgen --

Hej wulff123456

Jeg vedhæfter er par billeder fra "Værkstedsteknik" af V. Utke. Bogen kan muligvis findes brugt på nettet. Eller måske lånes på biblioteket.

Husk at indstille dit gevindstål som vist på figur 1. på side 321.

Link til YouTube video.

Videoen er engelsk. Jeg har ikke set videoen, men andre af "Joe Pieczynskis" videoer, og han er vist en dygtig "machinist" eller maskinarbejder.

Her også et link til "Drejebogen", der også beskriver gevindskæring.

Hvis du skal have hjælp til indstilling af drejebænken for et konkret gevind, er du velkommen til at spørge om hjælp. Så kan jeg give et bud på hvorledes.

PS. Forklædet sidder fast under hovedslæden og hænger ned foran stativet, og ikke på venstre side af pinoldokken. Der sidder vekselhjulene.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis