Bekæmpe ovnfisk / stort sølvkræ?

Hej. 

Jeg har en del sølvkræ i køkken (tilflugtssted under køkkensokler) og stue (tilflugtssted under fodpaneler) samt i bryggers (hvor gasfyret står). De er store, op til et par cm. Der er ikke nogen i badeværelset. 

Indeluften er tør, ca 30-35% (mekanisk udluftning), og jeg tænker på baggrund af dette og deres størrelse, at det kan være ovnfisk, og ikke den almindelige sølvfisk, jeg har besøg af.

Hvordan kan jeg bekæmpe dem, udover med gift og fælder? Skal der skrues helt ned for gulvvarmen i en periode? Kan det hjælpe at fugte indeluften? Almindelige sølvkræ er jo glade for fugt, hvilket vist ikke er tilfældet for ovnfisk? 

Jeg støvsuger jævnligt, men kan ikke så godt fange dem under køkkenskabene.

Jeg ved godt de er ufarlige, men de er godt nok irriterende, når de er mange!


15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

De kan bekæmpes med almindelige insektmidler. Der findes også sølvfisk lokkedåser på linje med myrelokke dåser. 

En af de mere kuriøse råd er lidt light sodavand op i et lavt låg fra marmelade dåser. Det indeholder sødemiddel aspartan som de øjensynligt ikke kan tåle.

De bliver meget gamle af insekter at regne og er fra 1/2 -1 år før de er kønsmodne.  Det fortæller så at hvis det lykkes at slå de fleset ihjel så skal behandling gentages efter 4-5 måneder. Så får man bugt med de unger der er udklækket før de kan lægge æg igen. Hver hun får kun 8-10 æg i levetiden.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ok tak. Hvordan kan jeg undgå at de kommer igen?

Ved at give dem en dosis hvert 3-4 måneder, som jeg forklarede i tidligere indlæg. Så skulle bestanden være udryddet. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
palle22 skrev den 15-02-2018 22:06:23

Ok tak. Hvordan kan jeg undgå at de kommer igen?

 Du skal bare have hele husets bestand udryddet, inklusiv dem der klækkes fra eventuelle æg. Det vil i praksis sige du nok skal sprøjte mindst et halvt år mere end da du så den sidste død. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Jeg har købt insektspray, og sprøjtet langs fodlister for en uge siden. De første morgener lå der døde kryb langs listerne.

I dag sad så denne på en væg. Jeg har ellers hørt at sølvfisk ikke kan bestige lodrette flader, men den her sad altså en meter oppe.

Selve kroppen er ca 1,5 cm lang. Dertil kommer hårene.

Kan nogen se, om det er sølvfisk eller ovnfisk?


Jeg har selv fundet dette:

https://www.pestium.dk/skadedyr-i-levnedsmidler/kapitel-5-de-enkelte-arter/solvkrae/ovnfisken/

https://www.pestium.dk/skadedyr-i-levnedsmidler/kapitel-5-de-enkelte-arter/solvkrae/solvkraeet/

Vil I ikke mene, at placeringen af bagkroppens hår mest ligner ovnfiskens?

Jeg ved ikke, om jeg har sølvfisk eller ovnfisk - som jeg aldrig har hørt om. Det er også lige meget, for de skal ikke bo hos mig! Men jeg bor på anden sal i en boligblok, og vi har dem i hele kælderen, men også i lejlighederne. De gemmer sig helt sikkert under gulvbrædderne eller under betongulvene, hvor de så kommer op ved panelerne. Jeg ser dem stor set kun en ad gangen, og slår dem ihjel, hvis jeg kan nå det. Men de er ikke til at udrydde, da de kommer fra hele bygningen.

Jeg har set dem komme ud af en sprække i mit tapet oppe ved loftet. De spiser jo tapetklister. Sommertider løber de rundt i vasken i mit badeværelse, men kan ikke komme helt op ad den glatte inderside. De må jo så komme op fra kloaksystemet. To gange har jeg fundet en i en rulle toiletpapir på toiletbordet. De spiser papir, og jeg har tit fundet dem døde i mine mapper med papirer. Flere gange har jeg set en på mit køkkenbord, hvis jeg har været oppe om natten - det er bare SÅ klamt. Og på mit skrivebrod under papirer. Sommetider løber der en hen over gulvet om dagen! Og en enkelt gang sad der pludselig en på mit tøj, da jeg sad i min lænestol! Så jeg er desperat for at få bugt med dem. 

Men der findes et middel, som ikke er giftigt, men som de ikke kan tåle. Det er kiselpulver, som tørrer dem ud meget hurtigt, hvis de kommer i kontakt med det. Jeg plejer at støvsuge og vaske mine gulve og så sprøjte med myregift langs alle paneler og langs kanterne på gulvtæpperne. Når det er tørret ind efter en times tid, så drysser jeg kiselpulver de steder, hvor det kan blive liggende ude af syne - inde i bunden af mine klædeskabe, under komfuret, bag fryseren og køleskabet. På den måde har jeg giften til at dræbe dem på synlige steder og kisel de steder, hvor jeg kan tjekke jævnligt, om de stadig er aktive. Og føj jo, der var mange til at begynde med. Men efterhånden er der ikke så mange. Jeg drysser også kisel ned i sprækkerne ved panelerne. Kisel forbliver aktivt, så længe det ikke bliver vådt.  

Der kan også bruges disse fælder:

https://www.helsebixen.dk/shop/krybfaelde-3-stk-8365p.html

https://www.ecostyle.dk/hus-og-have/produkter/insektfri-soelvfisk

Og så er der diverse spray mod myrer og andre krybende insekter. 

Der står mange steder, at de ikke er skadelige, men når de kravler så meget rundt på badeværelser og i nedløbsrør, så er de efter min mening lige så skadelige som kakerlakker - fyldt med bakterier. 

Der er også mange andre råd, hvis man googler, og her er nogle fra You-tube:

https://www.youtube.com/watch?v=TTHPRHBEroc

Held og lykke med udryddelsen.











Tips. Køber man midlet under handelsnavnet KISEL® betaler man kassen - køber man under handelsnavnet HEMEXCIDE® er prisen en helt anden - begge produkter et rent siliciumpulver.   

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis