Bekæmpe ovnfisk / stort sølvkræ?

Hej. 

Jeg har en del sølvkræ i køkken (tilflugtssted under køkkensokler) og stue (tilflugtssted under fodpaneler) samt i bryggers (hvor gasfyret står). De er store, op til et par cm. Der er ikke nogen i badeværelset. 

Indeluften er tør, ca 30-35% (mekanisk udluftning), og jeg tænker på baggrund af dette og deres størrelse, at det kan være ovnfisk, og ikke den almindelige sølvfisk, jeg har besøg af.

Hvordan kan jeg bekæmpe dem, udover med gift og fælder? Skal der skrues helt ned for gulvvarmen i en periode? Kan det hjælpe at fugte indeluften? Almindelige sølvkræ er jo glade for fugt, hvilket vist ikke er tilfældet for ovnfisk? 

Jeg støvsuger jævnligt, men kan ikke så godt fange dem under køkkenskabene.

Jeg ved godt de er ufarlige, men de er godt nok irriterende, når de er mange!


Hej.  Jeg har en del sølvkræ i køkken... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg købte 1 kg Myre Kisel for 105 kr hos Danish Petfood for et par år siden, men nu kan jeg ikke finde pulveret nogle steder. Men tak for info, HEMEXCIDE®er da meget billigere    Jeg læste, at man kan blande det op med vand og smøre på vægge og så lade det tørre. Denne side er der helt formidabel: http://bangs.dk/hemexcide/   

Det er ret sjovt, at jeg selv spiser kisel - som er uundværligt for kroppen

http://helsenyt.com/frame.cfm/cms/id=4560/sprog=1/grp=8/menu=2/


Blomsterpigen skrev den 05-08-2018 10:35:10

"Det er ret sjovt, at jeg selv spiser kisel - som er uundværligt for kroppen"


Ja jeg spiser osse kisel men jeg foretrækker så den både billigere og lidt mere velsmagende version (end kosttilskud) i form af kartofler, hirse, selleri, karse, bladgrøntsager, rødbeder, peberfrugter og bambusskud samt padderokker.   

Generelt er ovnfisken større end sølvfisk. Sidstnævnte er kendetegnet ved en mere glat og sølvlignende overflade. 

Faktisk er der kommet en tredje art til Danmark i løbet af de seneste år, den norske skægkræ. Det læste jeg hvert fald på TV2. Den norske sølvfisk er sammenlignelig med ovnfisken, dog en anelse mindre - men mere behåret og utiltalende, hvis i spørger mig...

Jeg skrev i sidste uge til Skadedyrshop, for at høre om de havde en nem metode, hvor man kunne se forskel på de tre forskellige arter af sølvfisk i Danmark.

De henvidste mig til en blog om bekæmpelse af sølvfisk/sølvkræ, biologi og øvrig information om sølvfisk i Danmark. Samt en FAQ sektion om både sølvfisk, ovnfisk og den nye skægget sølvfisk. Ganske nyttig og kort blog.

Find bloggen her:
https://skadedyrshop.dk/info/blog/sadan-bekaemper-du-solvfisk-og-solvkrae

Ønsker jer en velsignet weekend :)

Lige en advarsel mht. hemexcide, det støver af h...... til når man "bringer det ud" Mange hønseejere anvender produktet i deres hønsehuse, for at få has på mider og lopper. Så brug støvmaske hvis man ikke vil have stenlunger. Og hønsene.. tja.. de er selvfølgelig osse i risikogruppen for at få ødelagt deres lunger. 

Palle22, for mig ligner den på væggen på dit foto, en husbuk!


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis