Hvad er et tyndt (og billigt) gulv?

Som nævnt i et tidligere indlæg drømmer jeg om at få lagt et microcement-gulv. Dog siger forhandlerne at mit nuværende plankegulv nok er for ujævnt, og at mellemrummene mellem brædderne vil kunne skinne igennem. De anbefaler derfor at jeg monterer et "gulv" (eks. gulvplader) ovenpå plankegulvet først, og så påfører mikrocementen.

Problemet er dog at jeg bl.a. har døre der gerne skal kunne åbne og lukke i fremtiden, og jeg derfor ikke ønsker at hæve gulvet alt for meget.

Så findes der et (virkelig) tyndt gulv derude der kan plane mit eget gulv ud, så det er klar til mikrocementen, men som samtidig ikke øger højden med for mange mm? Og hvordan slipper jeg billigst og nemmest igennem det?

Som nævnt i et tidligere indlæg drømmer jeg om... Vis hele indlægget
29 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Helt enig med Gregeren...
Der findes et gammelt mundheld der siger:
Køb dyrt og græd en gang.
Køb billigt og græd mange gange.  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

@Gregeren/PinkHenrik: Jeg forstår ræsonnementet . Jeg synes jo at det kunne være sjovest, hvis det var noget jeg selv kunne give mig i kast med, og jeg tror oprivning af det eksisterende gulv bliver for stor en mundfuld for mig. Dertil synes jeg at det er lidt synd, da mit undergulv jo som sådan er i god stand - det er bare ikke lige min stil .

Jeg har i øvrigt været i kontakt (endnu) engang med forhandleren, der siger at man "sagtens kan bruge et klik-gulv, det skal selvfølgelig bare hæftes fast til underlaget under". Hvad siger i til det? Kan man fuldlime et klikgulv?   Eller hvad mener hun med at "hæfte fast til underlaget"?

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

De få klikgulve jeg har været i "nærkontakt" med, var alle beregnet til at lægge flydende, og som jeg skrev tidligere, så skal der være 5-10 mm "luft" rundt i kanten (forskellige krav fra forskellige producenter), fordi det arbejder (det er jo træ), ellers vil det bule.

Prøv at tjekke om der findes klikgulve der kan limes på underlaget... jeg tvivler, da det jo ligger i gulvets natur (det klikkes sammen) at man ikke skal fastgøre det.      


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Jeg skal også snart i krig med Conteco på mit badeværelses gulv. Det er på klinker der først spartles ud, så jeg har ikke samme udfordringer.

Men mht. at lægge et klikgulv, for så at anvende prime med en væske og derefter en tynd fugtig cement lignende masse oven på. Så tror jeg du skal være meget opmærksom på at gulvet ikke suger fugten! Klick gulve synes ofte at være meget sarte ift fugt, som de suger ved samlingerne. Når de har suget fugt udvider de sig. Jeg kunne forstille mig at klikgulvet vil bule op når du går i gang med at behandle. Jeg kender ikke til hvordan Conteco opfører sig, men hvis beton tørrer for hurtigt vil det ofte revne.
Billedet af contecoen der bøjer tyder dog på en meget mere duktil opførsel af beton.
Og hvis betonen kan bøjes sådan kan den også strækkes - den nederste del af betonen bliver jo længere ved sådan en bøjning og den øverste del bliver trykket sammen. 


Casper

Kære Ppedal


Hvad er det end med at du har gjort? Jeg er ude i samme problemstilling som dig. Er træt af mit slidte og gamle plankegulv.

Mvh. MM

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

@Marimon

Jeg har ikke fået gjort noget endnu, men jeg tror jeg ender ud i et vinylgulv med betonlook (dette). Det er det samme som du kan se her:

Det har selvfølgelig ikke det helt rigtige beton-feel, som jeg sukkede efter, men synes egentlig det så okay ud da jeg stod med vareprøven i hånden. Og så er det hverken så dyrt eller invasivt at man ikke bare kan flå det af om 1 år, hvis man ikke længere synes det er noget der er fedt. Så min løsning bliver nok lidt en "jeg har opgivet"-løsning, men jeg deler gerne ud af de "gulvkorn" jeg fik samlet ind mht. til at få et mere "ægte" betonlook ovenpå et plankegulv:

  • DIY Microcement (Conteco/Kabe Stone etc): Hvis du går efter denne her løsning var beskeden alle steder fra, at det optimale ville være at lægge gulvplader ovenpå plankegulvet først, og så male microcementen ovenpå dette. Det kræver dog at du har nok højde til at kunne lægge gulvplader (de er som regel 22mm) + microcement (et par mm) - eller at du evt. korter dine døre lidt af, så de kan åbne efter gulvet er hævet.
    • Silvan mente at man nok godt kunne lægge 3-6mm masonitplader ovenpå gulvet i stedet for de tykke gulvplader, og så slå et søm i hver 10'ende cm, spartle samlingerne, og så conteco (eller flydespartel) ovenpå dette
    • Er gulvet ret plant (eller hvis du er lidt ligeglad) og du egentlig bare har brug for at lukke mellemrummene mellem plankerne, kan det være nok at lægge et billigt vinylgulv, og så smøre microcementen ovenpå det (Iflg. Conteco). Du skal bare være OBS på at hvis der er skæv/ujævn-heder vil de nok skinne igennem.
  • Professionelt microcement: Har spurgt et par firmaer, der alle mente at de nok godt kunne lægge microcement uden at hæve gulvet for meget (de har adgang til nogle lidt andre typer microcement), men så koster det også ca. 10.000-15.000 kr +moms for sølle 7m2
  • Flydespartel: Jeg var også ude i at lægge flydespartel (dvs. rigtig beton) på, og kontaktede hhv. Weber og LIP mht. at lægge flydespartel på et plankegulv: 
    • Svar fra Weber: "Man skal sikre sig, at gulvbrædderne er solidt fastgjort til gulvstrøerne. Dernæst primes med Floor 4716 og der udlægges min 12 mm Floor 120 Reno, der er fiberforstærket. Der primes igen og der udlægges 5-6mm Floor 4610 der har betonlook. Dette kan så overfladebehandles hvis man ønsker det med, Top primer og Top matt. Dette skal sikkert udføres af en erfaren gulvlægger."
    • Svar fra LIP: "Da vi ikke kender konstruktionen og om den er bevægelig eller ej, så er udgangspunktet altid at der lægges gulvplader på først. Et lag LIP 220 ilagt armeringsnet samt overfladebeskyttet kan evt. godt holde men der er ingen garanti."

Umiddelbart ville jeg selv vælge en af følgende 3 løsninger (fra nemt til sværest):

  • Vinyl med betonlook: Nemt, billigt, ikke-invasivt. Kan pilles af igen.
  • Vinyl + microcement: Vinyl for at lukke mellemrummene og så microcement ovenpå. Vil måske "sejle" lidt, og sprækkerne kan måske ses en smule igennem, men nok ikke mere end løsningen ovenfor, eller som man ser det med f.eks. malede gulve (som også er fine). Bør ikke flække/sprække (iflg. Conteco), men det er nok ikke umuligt at det kunne ske. Lidt et sats, men er det noget møg kan det heldigvis nemt fjernes igen uden skade af undergulvet.
  • Gulvplader + DIY microcement + skæring af døre (hvis nødvendigt): Den anbefalede (men lidt mere besværlige) løsning.

Jeg håber du kunne bruge det til et eller andet. Hvis du finder en løsning, kunne det være fedt hvis du meldte tilbage. Er super nysgerrig på hvad der egentlig virker

Jeg er ikke fan af vinyl. Det er plastik og det holder ikke. Men mon ikke man kan få et linoliumsgulv der ligner. Det vil jeg dog heller ikke have.

Tjek Urban-Hald.dk de sælger Microcement, har selv prøvet det og det er fantastisk og nemt at udføre selv.!!

Det er færdigblandet og man kan få det tonet i alverdens farver, det er også velegnet til vådrum:-)

@LasseHald: Problemet i denne tråd var ikke så meget selve Microcementen, men mere det at microcement generelt har nogle krav til underlaget der kan være svære at opfylde hvis du starter ud med et plankegulv. Har du en løsning mht. at lægge microcement ovenpå et plankegulv med store mellemrum er du mere end velkommen til at byde ind :).

For andre der er interesserede: Jeg fik købt vinylgulvet og det kan ikke anbefales - gulvet i sig selv er ikke slemt, men mønstret er alt for voldsomt på et større område til at ligne cement. Stadig bedre og lettere at rengøre end trægulvet dog. Jeg overvejer på et senere tidspunkt - når jeg bliver rigtig træt af det - at smide microcement ovenpå og se hvad der sker. I værste fald piller jeg det bare af igen.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også