Hvad er et tyndt (og billigt) gulv?

Som nævnt i et tidligere indlæg drømmer jeg om at få lagt et microcement-gulv. Dog siger forhandlerne at mit nuværende plankegulv nok er for ujævnt, og at mellemrummene mellem brædderne vil kunne skinne igennem. De anbefaler derfor at jeg monterer et "gulv" (eks. gulvplader) ovenpå plankegulvet først, og så påfører mikrocementen.

Problemet er dog at jeg bl.a. har døre der gerne skal kunne åbne og lukke i fremtiden, og jeg derfor ikke ønsker at hæve gulvet alt for meget.

Så findes der et (virkelig) tyndt gulv derude der kan plane mit eget gulv ud, så det er klar til mikrocementen, men som samtidig ikke øger højden med for mange mm? Og hvordan slipper jeg billigst og nemmest igennem det?

Som nævnt i et tidligere indlæg drømmer jeg om... Vis hele indlægget
29 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
ppedal skrev den 11-02-2018 16:32:42

Det er ikke beton, men microbeton - det er noget helt andet. Mikrobeton er nemlig fleksibelt (se f.eks. her: https://instagram.com/p/BcubYM1BPEJ/), og kan monteres direkte på trægulv uden problemer. Forhandleren nævnte selv at jeg f.eks. kunne fuldlime gulvplader ovenpå mit plankegulv. 

Ja, at fuldlime gulvplader er bestemt ikke det samme som at lægge et klikgulv...
Det er samme procedure som hvis du skulle lægge fliser/klinker   

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

@PinkHenrik/Gregeren: jeg har (tydeligvis) ikke de store erfaringer med at lægge gulv . Kan du forklare mig hvad processen ville være med de fuldlimede gulvplader? Og hvad er “gulvplader” præcist? Kan man få nogle ikke-så-høje gulvplader?

Her er i øvrigt de præcise forhandlersvar:

Svar fra Conteco:

“Teknisk set er det muligt at lægge det direkte ovenpå, men vi vil ikke anbefale det. Man vil nemlig kunne komme til at se fugerne efterfølgende.

Det bedste vil klart være at man får lagt nogle gulvplader ud på trægulvet, spartlet samlingerne og får fuldlimet en billig vinyl eller linoleum på gulvet. Herefter har du en perfekt overflade til conteco. Det er en lidt omstændig proces, men det kan lade sig gøre ”

Svar fra KABE:

“KABE Stone kan også lægges på hårdt vinyl gulv, men plankegulv er altså noget helt andet :-)
Hvis du monterer fuldlimede gulvplader i træ, så kan du skabe en stabil bund, som vil være tilstrækkelig til KABE Stone. Jeg ville lige søge rådgivning til det i et byggemarked :-)”

Svar fra Conteco mht. montering af vinyl alene:

“Fordelen ved gulvpladerne er at de giver et stabilt underlag til vinylen. Du ville godt kunne lægge vinyl direkte på trægulvet nu, men tror det vil ligge ujævnt ovenpå hvilket vil kunne ses efterfølgende.”

Fjernet af moderator
(Årsag: Ren reklame )
Denne bruger er blokeret pga. overtrædelse af ordensreglerne.
Annonce

@Karolinesen1133:

Jeg vil søge lidt videre på det der spartel du snakker om.

Mht. ulemper ved Conteco har jeg endnu ikke stødt på et eneste beskrevet, og jeg synes jeg har været vidt omkring. Jeg er ikke i tvivl om at der sikkert er nogle - er der nogle du umiddelbart er bekendt med? 

Jeg er bare så træt af de gule, lakerede knastbefængte trægulve - jeg synes de “larmer” for meget i mit køkken. Jeg har gråmalede gulve i stuen, som jeg knuselsker, men tror det bliver for sart at have i køkken og gang. Contecoen lød til at være meget mere slidstærk, og ikke så sart mht. vandpåvirkning. 

ppedal skrev den 11-02-2018 22:37:55

@PinkHenrik/Gregeren: jeg har (tydeligvis) ikke de store erfaringer med at lægge gulv . Kan du forklare mig hvad processen ville være med de fuldlimede gulvplader? Og hvad er “gulvplader” præcist? Kan man få nogle ikke-så-høje gulvplader?

En hurtig søgning af "gulvplade" siger at typisk er spånplader med fer og not er 22mm tykke eller du kan bruge fibercement plader som typisk er 25 mm tykke.

Det gælder om at skabe et super stabilt underlag, da du i princippet laver en stor "flise"(selvom den kun er få mm tyk) der dækker hele rummet  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

For mig er der ingen tvivl. Op med gulvbrædder, inspicer strøerne, der kan være diverse knækkede kiler mv. Renovering hvor det er nødvendigt, og nedlægning as far nyt undergulv i form af de før nævnte plader, som limes og skrues.

Elektronikteknikeren

@PinkHenrik: Ja, det var det samme jeg kom frem til. Men da jeg har 20 mm til dør, bliver 22mm lidt for meget - især når betonen kommer ovenpå.

Jeg har i mellemtiden fundet et firma der støber direkte ovenpå trægulve. Så det er lidt forvirrende med informationen derude :

Det er samme problemstilling. Det bliver ikke bedre end hvad dit undergulv tillader.

Jeg ville ikke turde, ikke uden en god garanti i hvert fald. Spørg om de giver 10år på revner og afskalninger.

Elektronikteknikeren
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også