Bærebæringer i betonvæg

Hej

Jeg skal have monteret en bordplade. Spørgsmålet er så om det er realistisk at bruge bordbæringer, istedet for bordben og hvorvidt det giver styrke nok?

Målene på pladen er i øjeblikket: 186 cm x 63.5 cm, men både længden og dybden bliver skåret til. Så den ender nok nærmere med at være 120 x 45-50.

Bordpladen skal bruges til diverse opbevaring og en køkkenmaskine eller to, men intet stort som en vask fx.

Den ville skulle sættes ind i en beton væg ved hjælp af borehammer, og er her også nysgerrig om hvilke skruer der anbefales, og bruges der rawplugs i beton? At arbejde i beton er helt nyt for mig, er vant til gipsvægge eller træ.

Bordbæring vil fx være to af disse:
https://www.bygxtra.dk/produkt/bord...00x250-mm/

Hej Jeg skal have monteret en bordplade.... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Det virker til at markedet er rimelig domineret at hyldeknægte der går længste hen fremfor ned, men det må jeg se videre på.

Med en bordlængde på 1 m - 1.2 m, hvor mange hyldeknægte snakker vi så om? Jeg kan finde information om alt fra 60 cm til 100 cm mellemrum pr hyldeknægt.

To hyldeknægte burde være ok..

Er det en god betonvæg, ville jeg mene at 6mm franske skruer, med passende rawlplugs er nok.

Vi prøver igen, i morgen --

Du bestemmer jo selv hvordan du vender din hyldeknægt, de er jo ens på nær lænden hver retning. 3 STK er nok meget godt, så undgår du nedbøjning. Det kommer også an på din bordplade.

Elektronikteknikeren

Så er jeg ved at være i mål, sidste spørgsmål jeg sidder inde med handler om valget af hyldeknægt. Jeg er pt mellem to forskellige, en med skråstiver, eller den klassiske t-profil.

Skråstiven
https://www.amazon.de/gp/product/B0...TEBQ&psc=1

T-profil
https://www.bygxtra.dk/produkt/bord...00x400-mm/

Personligt hælder jeg mest mod skråstiven, men ville det være at slå en flue ihjel med en bazooka? Hvertfald hvis t-profilen sagtens kan klare jobbet med at være bordpladen og hvad end der står på den.

Den uden skråstiver står til at kunne holde 250 kg. (midt på den del der ligger ud under bordplade)

Den med skråstiver ser ud til at kunne holde til mindre ( nummeret større 200 kg ) ikke logisk.

Så med 2 stk har du jo sikkerhed for en samlet last yderst ved kanten på ca. 200 kg. Så hvis i ikke dyrker alt for meget gymnastik på bordkanten så holder den fint.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også