OBH 6682 Hercules kører ikke

Har skilt den ad. Motoren kører fint, hvis man sætter spænding på den direkte, og motorstyringen virker OK, når man måler spændinger på den:

Men øverst til venstre kommer tre ledninger fra motoren.

Er der nogen, der ved, hvad de laver? Er det tilbagekobling til regulering af hastighed, eller bare en termostat for overtemperatur?

De tre nedenunder er fra potentiometret, og de to nederste er kontakter for åben maskine og åbent toplåg. De er OK.

21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ikke nemt at fejlfinde uden el diagram, men der kan sagtens sidde en overbelastnings ting i motoren (klikson) og er den aktiveret, så der ingen gennemgang er, køre motoren ikke..

De to ledninger fra motoren du sætter spænding til for at få den til at køre, er de samme som der kommer spænding på ud af styreprintet ?


Vi prøver igen, i morgen --

Det jeg tænkte på var de to ledninger fra motoren hvor den køre med direkte 230 volt, kan du ikke forbinde dem med de to pinde på printet hvor du kan måle spænding.

og på den måde undlade den 3´ledning


Vi prøver igen, i morgen --

Nu skal vi ikke blande det sammen. 

De to nederste (ikke isat på billedet) er 230V. Sætter man spænding på det kabel, kører motoren. Sætter man kablet på kortet, er der ingen spænding, så motoren kører ikke.

De tre øverste til venstre er signalkablet fra motoren. Muligvis mangler et signal herfra, for motoren kører ikke, uanset om kablet er sat i eller ej.

På bagsiden af kortet sidder bl.a. en SMD A/D chip, så kortet er mere avanceret, end de få synlige komponenter antyder. Chippen får 3V spændingsforsyning, hvilket skulle være OK. Samme spænding ligger på to af lederne i signalkablet fra motoren. Dem har jeg prøvet at lægge til 0, men det gør ingen forskel.

Det sandsynlige er nok, at triac'en er stået af, men det ville være rart at vide, hvad signalkablet laver, så signalfejl fra motoren kan udelukkes.

Så lad mig repetere:

Men øverst til venstre kommer tre ledninger fra motoren.

Er der nogen, der ved, hvad de laver?

Men jeg skal gerne finde et billede af kortet, hvis du kender en Holtek HT46R065B

Her er bagsiden:

Men det var triac'en. Den blev skiftet, så nu kører maskinen igen.

Velkommen!
Jeg må love en sådan enhed.
Tændes maksimalt, hastigheden justeres ikke.

foreslår du noget?

Én mulighed er, at triac'en er brændt sammen, så den bare kortslutter. 

Jeg brugte denne: BT139-600 TRIAC 16A/600V TO-220

Kan fås mange steder. Har nogle liggende, hvis du ikke kan finde en.

En anden - mindre sandsynlig - forklaring kunne være, at potentiometret er snavset. Det kan ordnes med et pust kontakt-spray.

Hej. Jeg har osse en obh med problemer. Den kører kun med fuld knald. Har målt potentiometeret. Det er ok. Ingen ledningsbrud. Men har lidt svært ved at gennemskue om det ka være den triac. Mvh jan. 

Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis