Opvaskemaskine efterlader hvidt lag udenpå glas efter vask.

Hej   


Jeg kan ikke få min opvaskemaskine til at vaske ordentligt. Glassene har et hvidt lag (formentlig kalk) udenpå sig, som efterfølgende let kan fjernes med vand og sæbe (så det er ikke glaspest).

Filter i bunden er ikke stoppet til og både salt og afspænding er fyldt på (og dims, der skal forhindre glaspest sidder i maskinen) . Har også forsøgt at bruge vasketabs med salt og afspænding samtidig mens maskinen også tilsætter, men det giver det samme dårlige resultat. Har prøvet at vaske ved både 35 og 55 grader.

Nogle ideer til hvad jeg ellers kan forsøge?


Vh

Michael

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Min gamle Simens opvasker gjorte det samme, her var problemet stoppede dyser i spulearmene.


Vi prøver igen, i morgen --

Prøv med en halv tabs og gerne en uden tilsat kalk og afspænding. altså den allerbilligste tabs fra Rema, Netto whatever.

Sidste udvej (som vi lige selv har valgt efter mange forsøg) - ny maskine :-(

Tror desværre det var vor blødgøringsanlæg, der var defekt. Har renset det en gang, det har med at "sovse" til - og der hjalp det, men et år efter var problemet tilbage.

Hvis det er en Bosch/Siemens så sidder blødgøringsanlægget i venstre side (en stor "plastplade", hvor saltet tilsættes vandet). Hvis det tilsætter for megen salt, har du "balladen" :-)

https://www.lav-det-selv.dk/forum/aft/173165

https://www.lav-det-selv.dk/forum/aft/165609


je_ns skrev den 03-02-2018 15:34:03

Min gamle Simens opvasker gjorte det samme, her var problemet stoppede dyser i spulearmene.

 Det var et forsøg værd at rense dem. Gøres det rent mekanisk eller med citronsyre?

Mine spuledyser var stoppet af madrester såsom ris, så en mekanisk rensning skylning, der lagde mere inde i selve armen så det tog lidt tid.

Udover at glassene ikke blev rene, så blev det rustfri bestik heller ikke rent.


Efter rensning var der ingen problemer.


Vi prøver igen, i morgen --

Vi må vel gå ud fra at maskinen er indstillet rigtigt med hensyn til vandets hårdhed både med blødgøring og afspænding. Eller er det noget maskinen lige er begyndt på efter nogen tids brug?


fase

Gregeren

Hældte 1 tsk citronsyre i sæbeskuffen og kørte varmeste program uden service. Maskinen blev som ny igen. Holder nu øje med om saltindikatoren virker. Alt er ellers ok. 

Vi havde det samme problem med vores opvaskemaskine, og der var det for meget sæbe. Bruger meget lidt sæbe nu, og den vasker perfekt hver gang.  

Det er da et forsøg værd i hvert fald...

Har seriøs tjekket alt og derefter afprøvet fabrikanters løsninger. Uden held. Lågen var efterhånden næsten helt hvid. Prøvede at rense den med afspændingsmiddel - ingen effekt - altså må det være ok i maskinen - tænkte jeg. Derefter prøvede at rense med eddike - Det virkede. Så kan det kun være salt, der er noget galt med. Hældte 1 tsk citronsyre i sæbeskåle og kørte en vask på højeste temp. Og fik en helt ny maskine 🙂  Så nu holder jeg øje med salt, for det må næsten være det, der har været noget galt med. 

Glas og alt andet var ikke fedtet og jeg kunne heller ikke fornemme, at der var kalk eller andet på noget. Men låge og alt andet metal i maskinen blev mere og mere hvidt.

Fik du tjekket vaskearmene? Jeg havde præcis samme problem indtil jeg fik fjernet rester af ris og andet snask med en stor kødnål.. Det er et pillearbejde, og ikke specielt lækkert, men maskinen vasker meget bedre efterfølgende..

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis