Støbe sokkel og gulv til isoleret skur

Hej LDS’ere,

Håber der er nogen der kan hjælpe mig med lidt viden…

Jeg skal have støbt fundament og gulv til et isoleret skur, i forbindelse med en ny carport. Skuret er ca 20m2.

Min plan er at lave et randfundament hele vejen rundt ned i 90cm, som afsluttes med en fundablok. I midten er jo så gulvet til skuret, hvor planen er at grave ca 45cm jord af, fylde bundsikringsgrus i, herefter 100mm flamingo og så ca 100mm beton til færdigt niveau. Lyder det helt tosset?

Spørgsmålet er nu, når jeg skal støbe hhv renden og gulvet, gøres det så i én omgang, eller skal jeg støbe renden først, så grave ud til gulvet og så støbe gulvet? Gulvet vil jo ligge under niveau for toppen af renden, som jo dermed vil flyde over ud i gulvet hvis jeg støber i én omgang.

Håber virkelig at det giver mening som det er skrevet, det er lidt vanskeligt at formulere…

På forhånd mange tak!

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

grav det hele ud samtidig. så skal der kun køres jord  væk een gang. 100 mm isolering er lidt lidt.


 

Hvorfor ikke vælge LECAblokke i stedet for fundablokke ?

LECA isolere væsentlig bedre og kræver ikke så meget beton.

Hej Uldal, Silas og MogensR,

Mange tak for jeres svar!

Uldal - hvor meget isolering tænker du er nødvendigt? Skuret vil ikke være opvarmet, men med 100mm isolering i vægge og tagpaptag (isoleret).

Silas - jeg kan ikke rigtig se mig ud af hvordan det skulle gøres, med mindre jeg sætter forskalling op på indersiden af renden hvor gulvet skal være. Udgravning til gulvet vil jo være under terræn, så når renden fyldes op vil det flyde ud i gulvet før terræn niveau nåes (hvor blokken sættes i).

MorgensR - min tanke omkring fundablok er at de giver mulighed for armeringsjern, samt at jeg ville kunne støbe gevindstænger lodret ned som jeg kan bruge til at bolte remmen fast på fundamentet når væggene skal bygges. Er det helt tosset?

Mange tak igen til jer alle 3.

Mange tak igen til jer alle 3.

MorgensR - min tanke omkring fundablok er at de giver mulighed for armeringsjern, samt at jeg ville kunne støbe gevindstænger lodret ned som jeg kan bruge til at bolte remmen fast på fundamentet når væggene skal bygges. Er det helt tosset?

 Gevindstænger skal du stadig bruge, de skal blot ned i betonen under LECA blokkene. Sæt et "anker" på, så det ikke kun er gevind der sidder nede i betonen.

Armeringsjern kan du evt. bruge nede i dit randfundamentet, men er ret sikker på at det er nødvendigt i en let konstruktion, da der ikke er samme fare for sætningsskader som i et tungt byggeri.


Mht. isolering i gulvet, så kan det nogle gange være en fordel uden isolering, når det er uopvarmet. Det giver en mere jævn temperatur over hele året (koldere om sommeren og varmere om vinteren).  Isolering i loft og vægge skal du naturligvis stadig have.

Du støber renden først og sætter gevind stænger og leca blokke i den våde beton. Du kan evt. Benytte leca therm.

Jeg ville ikke isolere bunden, hvis skuret ikke skal opvarmes, da jordvarme (7°C) stiger op i skuret og bliver fastholdt af skuret som er isoleret på alle de øvrige flader.


Elektronikteknikeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis