Jordvarmeanlæg - supplerende varme - er det normalt?

På Nilan anlægget har både lampen for varmepumpen og suppleringsvarme (el) lyst konstant, som skulle vise at begge dele er i drift. Jeg er overbevist om at det kun er varmepumpelampen der lyser for det meste. Er det normalt at begge lamper lyser ret konstant (flere dage) i perioder? Gulvvarmen kan blandt andet ikke følge med i øjeblikket. 

Er det normalt at der er brug for suppleringsvarme i flere dage? 

Jeg har lagt mærke til at begge lamper er begyndt at lyse konstant, efter at strømmen af en eller anden årsag var slået fra på relæet vedr. den del hvor jordvarmeanlægget blandt andet er tilsluttet. Vi er lidt i tvivl om hvor længe anlægget har været afbrudt, men måske et par dage, men nu har det været i drift i ca. en uge.

23 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det lyder som om dit anlæg kæmper en brav kamp for at indhente det tabte, og at du samtidigt har et anlæg der er dimmentioneret "kun lige stort nok".

Før en log over dine temperaturer på anlægget, hhv. tilgang/afgang varmepumpe/centralvarme og varmepumpe/jordkreds, ind/ud af din gulvvarme shunt.

Se over en dags tid, hvorvidt dine temperaturer på shunten stille og roligt stiger, eller om de er "i stampe" uden for normal værdi.

Du kan evt. vælge at afprøve hvorvidt anlægget simpelt hen er overlastet, ved at lukke ned for nogle af områderne der er dækket af det, gerne store dele af huset, for at se hvor hurtigt anlægget så kan få "normal drift temperatur".


 

Jeg skal lige finde ud af hvordan jeg aflæser forskellige temperaturer. Til at starte med har jeg nu prøvet at skrue ned for varmen i de rum vi normalt ikke opholder os i. Jeg går ud fra at det er det du mener med at "lukke" ned for nogen af områderne. 

Kort før strømafbrydelsen satte jeg temperaturen i vandbeholderen op fra 45 til 55 grader. Da jeg efter igangsættelsen, kunne se at anlægget blev ved med at bruge suppleringsvarme, satte jeg temperaturen ned igen efter en dags tid. Kan denne justering op og ned have betydning?

Ja, jeg mener at "slukke varmen" i visse rum, eller i hvert faldet sætte den ned til f.eks. 15-16° frem for 23°C.

Det er et tveægget svær. På den ene side skal du have din varm vands beholders temperatur op, for at kunne levere "nok" varme til dine shunts/kredse, på den anden side, så er en højere temperatur lig med mindre virkningsgrad på varme pumpe anlægget.

Start med "nat sænkningen" nu her i nogle rum du ikke bruger, og så få gennem varmet resten af anlægget. Hvad er den aktuelle tilgang og afgangs temperatur på din varmvands beholder, det er en god indikator for, hvorvidt det er en regulerings fejl eller dit anlæg der "sluger varmen".


 

Hvis jordvarme anlæget ikke kan følge med i denne her meget varme vinter , så er der noget galt , vi har haft plusgrader i ugevis , hvis døgnfrosten kommer så har i et problem.


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Hvis din varmepumpe er en Luft vand har den i dette vejr hvor temperaturen er et par grader over ude temperatur et voldsomt problem,

Der danner sig iskrystaller på fordamperen ( ude del ) det øger i første stadie effektiviteten

Forestil dig en iskrystald som en trekantet spids dette øger overfladen men hvis næste iskrystald tipper over til en anden danner der sig luftrum mellem rimen og din varmepumpe får fordamperen isoleret og det bliver værre og værre det er ikke sikkert dit afrimningssystem opdager dette kik på din fordamper og vend tilbage hvis den er tilrimet 

Annonce

Øv jeg så ikke det var jordvarme men det samme sker på din jordslange hvis der er for kort men her dannes der efter en uges tid ren is og det leder varmen bedre så her kommer effektfakteren op i gen

Hvad er det for en varmepumpe? Hvor stor er din buffer? Hvor stort er huset? Gulvvarme overalt alt?

Hvordan laves brugsvand? Hvor godt er huset isoleret? Hvad er anlægget opgivet til?


Elektronikteknikeren

Jeg har i øjeblikket skruet ned for gulvvarmen i enkelte rum, og efter nogle timer slog suppleringsvarmen fra, men om det holder ved når jeg f.eks. imorgen slår gulvvarmen til i alle rum er jeg spændt på. Det plejer jo at virke i alle rum uden suppleringsvarme. 

Det er et Nilan vp 18 compact anlæg.

Huset er 151 kvm. Der er gulvvarme overalt og huset er er energi a hus fra 2011. Brugsvandet opvarmes vha. jordvarmeanlægget. Kan desværre ikke svare på de resterende spørgsmål.

Kan du se temperaturen på jordslangen ind og ud

bep: jeg har forsøgt at finde temperaturen på slangen, men jeg kan ikke finde et sted hvor denne kan aflæsses.

Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis