Jordvarmeanlæg - supplerende varme - er det normalt?

På Nilan anlægget har både lampen for varmepumpen og suppleringsvarme (el) lyst konstant, som skulle vise at begge dele er i drift. Jeg er overbevist om at det kun er varmepumpelampen der lyser for det meste. Er det normalt at begge lamper lyser ret konstant (flere dage) i perioder? Gulvvarmen kan blandt andet ikke følge med i øjeblikket. 

Er det normalt at der er brug for suppleringsvarme i flere dage? 

Jeg har lagt mærke til at begge lamper er begyndt at lyse konstant, efter at strømmen af en eller anden årsag var slået fra på relæet vedr. den del hvor jordvarmeanlægget blandt andet er tilsluttet. Vi er lidt i tvivl om hvor længe anlægget har været afbrudt, men måske et par dage, men nu har det været i drift i ca. en uge.

På Nilan anlægget har både lampen for varmepumpen... Vis hele indlægget
23 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

har du et termometer der kan måle minus grader så stik det ind under isoleringen og mål der 

At det har hjulpet at slukke/reducere for varmeforbruget, fortaeller mig, at dit anlaeg er fejl-dimmentioneret.

Du vil have gavn af at faa en fagmand ud at kigge paa dit anlaeg, da det kan vaere pga. manglende gas-ladning paa kompressoren, at den ikke kan flytte energi nok fra brine til centralvarmen.


 

Jeg har ikke fundet et sted hvor jeg kan aflæse brine temperaturen.

Jeg tror at jeg skal have fat i en fagmand, men jeg har et sidste spørgsmål inden jeg gør dette.

Da jordvarmeanlægget havde strømafbrydelse, var gulvvarmestyringen fortsat tændt.
Det har jeg bare ladet stå tændt hele tiden, skulle det have været slukket noget tid så jordvarmeanlægget kunne nå at samle "energi" ? eller har det ikke nogen indflydelse på det hele.

Prøv lige at rense filtrene -både på brine- og varmesiden.

Der kan sidde en del skidt i begge sider.

Prøv i øvrigt at læse i manualen, hvordan du slår supleringsvarmen (elvarmen) fra. 

Hvad hedder din varmepumpe helt konkret ? Hos Nilan hed de noget med JVP eller GEO, Hvis det havde noget med jordvarme at gøre. 

Nilan laver tilsyneladende ikke jordvarmeanlæg mere.


Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Annonce

Der har lige været service, så tænker at filtrene er blevet renset der, ellers ved jeg ikke lige hvordan de kan renses. Det er et vp 18 compact / Jvp anlæg

Filtrene sidder sikkert i bunden af anlægget. Du skal ikke være sikker på at de renses ved servicetjek.

Prøv at læse i manualen, hvordan du slår supleringsvarmen fra....

måske får jeg tid til at finde manualen på nettet i løbet af formiddagen...


Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....

Dit anlæg knokler derudaf, det betyder det kan levere noget varme, om end ikke nok. Nej, det ville ikke have haft nogen/den store forskel hvis du havde lukket alt varmen ned, så du fik "gennemvarmet" VVB før du startede div. gulvvarme kredse op.

Derfor er det meget relevant som shortcut skriver, at få tjekket filtrene (tænker jeg ikke lige over, har ikke selv sådan et anlæg), da de hurtigt vil give en stor begrænsning i anlæggets kapacitet.

Ud fra hvad du skriver, vil jeg sige det primært er brine filtrene der skal inspiceres, da du ikke kan trække varme nok ind, til trods for el-patronen hjælper. Men tjek begge filtre. Hvis du ikke ved hvordan, så fat i en fagmand, og få ham til at fikse hhv. filtrene og tjekke at gas-fyldningen er korrekt.

Det kan også være pga. vand-ladningen i hhv. brine og centralvarme anlægget at du har problemer, hvis der f.eks. er luft i dit anlæg, så skal det også fjernes.


 

Hvordan gik det med problemet ?



Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....

Jeg har haft en fagmand ude, også viste sig at frekvensomformeren var stået af.

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis