Hvordan laver man et fundament?

Hvordan laver man et fundament til et træ fritidshus på 22 kvm købt i bauhaus.

Kan man selv gøre det, og hvordan sørger man for at det bliver "lige"??

MVH Chr
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.

Du skal bare stille det på sokkelsten.
Sokkelsten kan skal graven ned 15-30 cm.

For at få det lige, kan du tage en gennemsigtig vandslange, og putte vand i. Vandtrykket vil i begge ender være lige højt, så derfor kan du sætte vandkanten af den ene ende af slangen, på den første sten, og så få vandet til at passe med kanten på de andre 3 hjørner.

Nu har du alle 4 hjørner i orden, og så er det bare at trække en snor , så har du niveauet for resten.

Det er straks værre, at få de 4 sten til at stå helt kvadratisk. Kan ikke helt huske formlen, men det er der helt sikkert andre der kan.. Vist noget med 1 + 2 =3 eller sådan noget.

Mvh
ThomasB
Hej CHR.
For det første, vil jeg tro at du skal ansøge om tilladelse til huset.
Hvis ikke du har erfaring med fundament, vil jeg anbefale at du allierer dig med en som har viden om hvordan.

Men for du kan lave fundamentet, skal du finde/lave:
1: Find udvendig mål på fundament, "udvendig hus ca. -10 cm. i både længde og bredde. husk diagonaler skal være ok, ellers vil huset ikke blive i vinkel.
2: Afsætning.
3: Udgravning af randfundament ca.0,25 mtr. bredde og 0,9 mtr. dyb, eller til fast grund.
4: Ifyldning af beton i randfundament styrke ca. B10 sætmål 100
5: nedstøbning af vindtræksbånd for hver 2 mtr. start ca. 0,3 mtr. fra hjørne og min 0,3 mtr. ned i betonen.
6: sætning af 15 cm. fundablokke.
7: betonfyld af fundablokke.
Hvis der skal støbes bund skal du finde/lave:
1: find ok. gulvhøjde.
2: Træk de evt. lag fra som du ønsker i gulvet. eks. 100 mm. isolering og 100 mm.beton, nu har du ok. sandfyld, når det er stampet.
3: udgravning af "alt" muldjord.
2: påfyldning af fyldsand.
3: vibrering af fuldsand. "for hver 0,3 mtr."
4: udlægning af tæt dampspærre over hele gulvet, også ud over randfundament, da det skal være tæt for radon.
5: gulvet kan støbes efter den kote som du har bestemt tidligere.

God arbejdslyst.

------------------
Poul Erik

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af pev (den 06-05-2002).]

PE

ThomasB skrev:
Det er straks værre, at få de 4 sten til at stå helt kvadratisk. Kan ikke helt huske formlen, men det er der helt sikkert andre der kan.. Vist noget med 1 + 2 =3 eller sådan noget.
>
>
Du tænker nok på en retvinklet trekant for a2+b2 = c2.

Så er der 2 meter fra en hjørnesten til hver af de der står vinkelret i forhold til denne - altså yderpunkterne af et V hvor hjørnestenen er bunden af v'et, skal der være 2 i anden=4 + 2 i anden= 4 og 4+4= 8. Kvadratroden af 8 findes på regnemaskinen - altså hvilket tal gange med sig selv giver 8 og det gør 2,828 meter.

Dvs. der skal være dette mellem de to sten der står øverst i V-et. Når det er tilfældet, og de peger der hvor man vil have dem, er det bare at gå 2 meter fra en af disse og sætte den fjerde, og så er det garanteret kvadratisk.

Mvh. JørgenE

Mvh. JørgenE
Hej Jørgen.

Jeg håber ikke du underviser i matematik. !! Jeg bliv helt rundtosset af den udregning du her lavede, var det udregning til Chaussestensbrolægning. ??

Det du mente var nok:
Roden af længden²+ bredden²= diagonalen.

------------------
Poul Erik

PE

Hej Poul Erik.

Jeg kunne ikke finde det rigtige tegn så det blev et "2"-tal i stedet for en opløftning til anden potens. Ellers er vi da vist enige.

Mvh. JørgenE

PS: Hvor er det lige roden sidder på en længde.... nu bliver jeg også forvirret.. rolleyes

Mvh. JørgenE
Annonce
Hej igen Jørgen.

Haha. det var også bare sjov jeg lavede a²+b²=c² som du skrev, er selvfølgelig rigtig.
En hjertestens placering er i et chaussesstensbelægning centrum.
Roden er selvfølgelig kvadratroden, tegnet kan jeg desværre ikke finde pt.
Hvis du vil skrive et opløftet tegn som m² eller m³ skal du benytte "alt tasten" sammen med 253 eller 252.

------------------
Poul Erik

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af pev (den 07-05-2002).]

PE

Hej Orla og tak for sidst.

Jo det du siger, er en almindelig form/udmåling for en retvinklet trekant, men den er ikke til at bruge til afsætning af hus.

------------------
Poul Erik

PE

Mjooo... Det smarte ved Orlas trekant er jo at 3²+4²=5² (altå 9+16=25). Hvis man laver sådan en trekant af lige brædder, har man en gigantisk tømrervinkel, som kan bruges til at sørge for at fundamentet står i ret vinkel. Og så er man ude over problemet, hvis man ikke lige kan huske Pythagoras.

TS

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af Sørensen (den 07-05-2002).]
citat:
Oprindeligt indsendt af pev:
Hej Orla og tak for sidst.

Jo det du siger, er en almindelig form/udmåling for en retvinklet trekant, men den er ikke til at bruge til afsætning af hus.




Jeg har faktisk brugt den flere gange til mindre bygninger.

Man spænder f. eks. snoren langs den ene langside og lægger vinklen med den ene side under snoren og spænder snoren på gavlen langs den anden side og vupti så er man godt i gang.
Dernæst afsættes bygningens sokkelmål og de sidste to snore spændes.
Til sidst kontrollerer man krydsmålene og justerer måske.

------------------
www.orla-nautrup.dk
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis