Hvordan laver man et fundament?

Hvordan laver man et fundament til et træ fritidshus på 22 kvm købt i bauhaus.

Kan man selv gøre det, og hvordan sørger man for at det bliver "lige"??

MVH Chr
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hvordan laver man et fundament til et træ... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.

Mon ikke det er at skyde gråspurve med kanoner; at lave et randfundament med støbt beton, til et træhus på 22 kvm?

Sokkelsten er i orden!

Mvh
ThomasB

PS tak for udredningen af Pythagoras..
Hej Thomas.

Pas på du ikke skyder dig selv, du er velkommen til selv at lave "dit fundament" således.
At konstruere et rigtig randfundament er en så minimal besparelse som "ikke" kan betaler sig i sidste ende, hvad hvis huset blæser væk, eller et hjørne sætter sig, eller når frosten går under, så vil "dit fundament ligne en vis ting i blæsevejr.!!!!! ?
Hvad angår forsikring, tror jeg heller ikke du kan få huset forsikert, "med din type fundament".

------------------
Poul Erik

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af pev (den 07-05-2002).]

PE

Tusind tak for alle besvarelserne.

Det lyder vidst til at jeg selv kan klare det hvis jeg lige sætter mig lidt ind i det.

Chr
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej igen.

Jeg skyder lige et link af: http://webhotel.ing.dk/konf/root/hvemhlp/html/3724.all.

Iøvrigt kan du læse SBI-anvisning 181 - fundering af mindre byggerier.

pev, 90& alle sommerhuse er bygget på sokkelsten, og bliver stadig bygget på sokkelsten.

Min kommune godkender tegninger, med fritidshuse på sokkelsten.

Og mit forsikringsselskab, har forsikret mit hus, da det stod på sokkelsten.

Mvh
ThomasB

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af ThomasB (den 07-05-2002).]
Hej Thomas.

Du taler om sokkelsten, jeg har forstået at de er uden beton. ??? hvis da, hvordan kan du så forankre "som du skal"!!!!!! "og det kan ikke forsikres"!!!!!!

------------------
Poul Erik

PE

Annonce
>Pev skrev:
>Hvis du vil skrive et opløftet tegn som m² >eller m³ skal du benytte "alt tasten" >sammen med 253 eller 252.

Ork ja, og det husker jeg også lige om et år eller to, men tak for tipset, det er godt nok, det er lige huskeren der ikke er klar over det.

Mvh. JørgenE

Ps: husk i øvrigt, at god tone på internet er: at skrive med store bogstaver svarer til at "råbe", at skrive flere enten udråbstegn eller spørgsmålstegn er om ikke at "råbe", så at vise at man er ophidset da man mangler det afgørende ansigtsudtryk og tonefald på nettet - derfor den lette adgang til 'smilies' på vores side, som klart tilkendegiver hvad der menes, hvis man "råber" i sjov.

Jeg ved godt, at du ikke mente dit sidst indlæg sådan Pev, men bare så ikke nogen misforstår.

Mvh. JørgenE
Hej Jørgen.
Du har ret i at jeg ikke råbte, men som prof. så bliver jeg bitter når "uerfarne" kan/vil råde andre til at udføre en sådan konstruktion.
Det skal hertil tilføjes med teknisk forvaltning som Thomas nævnte. Mange mennesker "tror" at alt er bedste forvaring, når teknisk forvaltning har godkendt projektet, "men her tro man helt fejl" det gør de ikke. Deres opgave er kontrol af højder, afstande, afløb, bebyggelsesprocent, varmetab og brandforhold er ok. til tider kan man forlange lidt statik på vindsøjler/drager, men de har overhovedet ingen ansvar heraf, hverken før eller efter.

------------------
Poul Erik

PE

Pev:

1. http://www.tdj.dk/hoejreside/Hoejre%20bagside/Lysthus%20bagside/lyst2bag-%20beskrivelse.htm

Se bl.a det med blæsevejr, og at sokkelsten ikke er inkl.
.-.

2. http://www.forsikringsoplysningen.dk/GodeRaad/b13storm2.htm
Her er noget fra forsikringsoplysningen.
.-.

pev, det er ikke meningen at du skal være ubehøvlet, jeg forstår argumenter!

Jeg har ikke sagt du ikke har ret, men efter min bedste overbevisning, så er det både tilladt og forsvarligt at stille et 22 kvm hus på sokkelsten.

Kan du ikke sende mig noget med hvor det står at det IKKE er tilladt at stille et hus på 22 kvm på sokkelsten?

En anden ting er at du siger at du har så megen erfaring, men hvis du er håndværker, så ved du også at der findes lige så mange ok løsninger, som der findes håndværkere.

Og desuden aner du slet ikke om jeg er uerfaren.

Med stadig venlig hilsen
ThomasB

Lad diskusionen stoppe her. Det viser blot at der er mange måder at lave ting på både hvis man er proffer og som glad amatør.
Men mening om problemstillingen er nok lidt i retningen af at det der ofte kendetegner godt hobby arbejde er at det er lavet ordentligt og at der er ofret den nødvendige tid på projektet, her koster arbejdslønnen jo ikke meget. smile wink Det kan så gøre at der er råd til lidt bedre materialer end der ellers ville have anvendt til projektet. Der er jo en stor del af glæden at se sit projek t tage sig godt ud og have en lang holdbarhed. At naboen kan kigge lidt misundeligt på ens arbejde gør jo ikke noget wink det er vist en del af lønnen. I det konkrete tilfælde ville jeg sikkert støbe en ordentlig sokkel, men et punkt fundament er da helt fint. Mange sommerhuse står på et relativt enkelt punktfundament, men måske ikke godt nok til mig wink wink Jeg vil herefter lade afgørelsen være op til den enkelte om hvad han/hun vælger i dette og andre projekter, bare arkitekturen bliver overvejet inden projektet opstartes. Som eksempel er der rundt omkring i landet mange "udestuer" der bestemt ikke forskønner det hus det sidder på, bevares der er mange noble og smukke men hvis der ikke tænkes på arkitekturen i opstarten kommer resultatet meget let til at have et tilfældighedens præg over sig, hvilket under alle ostændigheder er synd.

smile smile Venligst Njord smile smile

MVH Njord
Efter at have læst jeres gode råd, tror jeg at det er ok med et punktfundament.
Men kan en hjælpe med materialeliste. Huset skal være 8x6 mtr.

Kiwipigen
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis