Installere Japansk toiletsæde på dansk toilet

Hej,

Vi skal til at bygge badeværelse og i den forbindelse vil jeg gerne installere et japansk toiletsæde. Jeg har en ven der bor i Tokyo, og han vil gerne købe den "ægte vare" med hjem. Hvordan tjekker jeg om jeg kan installere et Japansk toiletsæde på et dansk toilet? Her tænker jeg på el, dimensioner på rør etc... Kan bl.a. se, at de kører 100V i Japan.

VH

Martin

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der kommer jo første problem. Vi har ikke umiddelbart 100V i DK. Men der kan da vikles en special transformator der kan lave det. Men størrelsen og dermed prisen afhænger så af hvor mange Watt det er på. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Erik, det er efterhånden nogle år siden, at man gik væk fra viklede tranfomatorer! De er alt for store og dyre - i alt fald til små strømstyrker.

Idag bruges switch-mode transformatorer - koster ingen ting og fylder ingen ting. Vil tro du kan få en til dit behov 240V -> 110V for under 100 kr. Den skal næppe levere mere en 50W


/K

Gik væk fra viklede transformatorer ? ? ? Det var noget af en påstand.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Sejt - smider du ikke lige et link til en switch mode med 110V 50Hz output til 100kr.

Back on track: Hvis sædet bruger en netadapter - fx. switch mode;-) kan du finde en i DK med samme spænding / strøm ud.

Mekanisk: Du kender jo omkreds og hulafstand på dit toilet, så det burde også være til.

Rør ved jeg ikke noget om.


Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Bare lidt nysgerrig, har du billeder ?

Kontroller også at sædet kan tåle det vandtryk vi bruger i DK. ved ikke om det er et problem, men det er sværere at reducere vandtryk end spænding.

Bjarne


 

Annonce

https://www.avxperten.dk/power-conv...gKajPD_BwE

Første link på google - kan sikkert findes endnu billigere.


Erik, der er ganske vist stadig applikationer, hvor viklede traffoer stadig bruges! Omend jeg kun kan komme tanke om elnettet.

Men jeg mindes ikke, hvornår jeg sidst har set et forbrugerprodukt - ret mig gerne hvis jeg tager fejl.


/K

Det er et fint eksempel du har fundet, og det kan sikkert bruges på opgaven. Jeg havde ikke tænkt i den retning da der stod 100v i oplæget. For ret mange år siden fik jeg en speciel 110 v riskoger i gang hos en Thailænder. Den var vist på 1500 - 2000 w 

Det er da korrekt at switch mode er vejen frem i mindre applikationer. Men f.eks. svejsemaskiner er en af områderne ud over elnettet der bruger viklede transformere. Men lad os nu ikke spamme trådstarters problem  med denne diskussion. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Inden du nu bestiller dit "washlet" sæde i japan, med de usikkerheder om størrelse, tilslutning det nu giver, så overvej at købe et "washlet" sæde der er beregnet til der europæiske marked.


Jeg ser to potentielle problemer, nemlig toilet højde og geometri.... plus de rent godkendelsesmæssige.

Jeg tror et Japansk sæde er designet til de amerikanske kumme typer, og ikke de typisk europæiske. Det er helt andre design man anvender i asien, og oftest er de amerikansk inspirerede. Om det gælder Japan kan jeg dog ikke sige, da jeg ikke har været der. Men noget du skal tage ret alvorligt da et "washlet" sæde der ikke passer kummen kan fx resultere i vand osv på kumme og gulvet... eller det ikke kommer til at sidde ordentligt og stabilt på kummen.

 Det godkendelsesmæssige går primært på det sikkerhedsmæssige elektriske (fx. et muligt krav om jord), incl at det Japanske sæde formodentligt ikke er fremstillet i henhold til RoHs, mangler en CE mærkning og dermed reelt ikke er lovligt at anvende. 


Så overvej endnu engang....

Et link til "lokale løsninger" https://www.google.dk/search?q=washlet+danmark&oq=washlet&aqs=chrome.2.69i57j0l5.4977j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

MVH Njord


MVH Njord

Tak for linket, KCS.


Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Hej alle.

Mange tak for input. Jeg vil høre min ven om der kan købes toiletbræter derovre der er forberedt til brug i EUR (220V, dimensioner på WC)

VH

Martin

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis