1,5mm2 kabel sløjfet videre til ovn fra 2,5mm2 med 16A sikring

Hej

I vores nybyggede rækkehus er jeg kommet i tvivl om den elinstallation, der er lavet til ovnen er forsvarlig og lovlig. 

Der er til en samledåse, i skabet under kogepladen, trukket et 5x2,5mm2 kabel fra eltavlen, som er sikret med 16A. Fra denne samledåse er der så trukket et 3x1,5mm2 kabel, under gulv, til højskab til ovnen.

Samledåse under kogeplade:

Samledåse ved ovnen:


Så vidt jeg har lært, så må der ikke trækkes 1,5mm2 kabler på en 16A sikring, da der er risiko for at kablet bliver for varmt (brandfare)?
Og så kræver ovnen jf. manualen 16A, og har en effekt på 3.680W. Almindelig beregning afgør hurtigt, at ovnen godt kan trække den effekt gennem 1,5mm2 kablet, men kablet er jo ikke lavet til det.... ? Ligeledes er tilledningen til ovnen også 1,5mm2.

Jeg håber, at I kyndige lav-det-selv eksperter kan hjælpe mig med, hvorvidt jeg skal have lavet en reklamation overfor entreprenøren der har bygget huset :)

På forhånd tak.

Mvh
Simon

Hej I vores nybyggede rækkehus er jeg kommet i... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
KSC skrev den 22-01-2018 09:15:31

Må der ikke forsikres med et 1,5 kvadrat kabel med 16A til en kogeplade - uanset om det er en tilledning?

Hvordan er reglerne så vedr. Lamper, som typisk er forsikret med 13A på et 0,75 kvadrat.

Har læst i SB og kan umiddelbart ikke finde noget herom.

Du skal skelne mellem fast installation og tilledninger. I den faste installation må 1,5 mm2 forsikres med 13 A, og tilledningen til din lampe må være 0,75 mm2. Drejer det sig derimod om f.eks. en kogeplade eller ovn, hvor kravet til forsikring er 16 A., skal kablet være 2,5 mm i den faste installation, og tilledningen må være 1,5 mm2.


fase

Tak for en masse gode besvarelser. 

Entreprenøren har heldigvis reageret hurtigt og elektrikerne er allerede i gang med at splitte køkkenet ad for at få trukket et nyt kabel. 

Det et nu engang nemmere at gøre det rigtigt første gang  

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis