Nyslebet betongulv i kælder lugter

Hej forum,

Jeg håber, der er nogen, der har ekspertise mht beton og kældre. Jeg har netop slebet 25 m2 malet betongulv ned med henblik på at lægge fugtspærre og nyt gulv. Jeg har også fjernet pudsen fra væggene for at pudse nyt. 

Morgenen efter jeg havde udført arbejdet kom jeg ned i rummet og konstaterede en meget markant lugt af noget, som min kone mener kan være olie. Jeg mener ikke helt, det er olie men kan ikke bestemme, hvad det så er. 


Der er ikke skyggen af fugt i kælderen og det rå betongulv (fra 1939) ligner nu et nystøbt gulv. 


Hvad kan sådan en lugt skyldes ? Rå beton, undergrund der dunster af ?


Jeg mener ikke, at rummet har været anvendt som garage tidligere men kan ikke udelukke det. I givet fald er det 60 år siden, men på tegningerne er der ikke indikation af, at der var indvendig garage. 


Er det farligt ? Da gulvene var malede, fungerede malingen tilsyneladende som fugtspærre (og lugtspærre). Hvis jeg som planlagt etablerer en fugtspærre i PE folie, er problemet så løst ? Eller burde jeg kontakte ejerskifteforsikringen ?


Råd modtages med stor tak. 



13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Opdatering: Nu fandt jeg en gammel byggetegning fra 1956. Det viser sig, at rummet faktisk blev brugt som indvendig garage i gamle dage. Da vi købte huset var det dog indrettet som en form for bolig med køkken til aupair (jeg forstår ikke folk lader andre sove i en kælder de ikke selv ville sove i) men det fremstod pænt og anvendeligt. 

Hvad bør jeg gøre nu ? Der lugter lidt som på dækket på en færge, og jeg tænker at det kan være rester fra den gamle bil der har holdt der i gamle dage. Er det kun lugten, og vil det løses ved at lægge en fugtmembran igen? Malingen jeg fjernede har jo tydeligvis fungeret som lugt- og fugtspærre, og hvis jeg ikke havde fjernet den, havde jeg aldrig opdaget problemet  


Eller er det en mere alvorlig sag der kræver at gulvet bankes op ?


Mange tak for alle bud  er pænt frustreret.


Jeg tror ikke at der er den gamle bil der giver problemerne. Hvis der skulle være olierester i gulvet, så ville du kunne se det i det nyslebne gulv - og det ser jo ud som nyt.


Søren O

Det er rigtigt. Men det øverste lag er jo nok lagt senere, tænker jeg. Som afretning da garagen overgik til blive almindeligt rum. Kan det ikke være oliedryp fra en gammel bil i 50’erne der stadig ligger i sandlaget nedenunder ?

Har du tjekket om det kunne være en gammel olietank der ligger under dit gulv?
Før i tiden, gravede folk tanke ned, de mærkeligste steder...


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Når man knuser sten, frigives der gasarter fra stenene. Det kan være det, som sker, når du sliber betongulvet??


Venlig hilsen
Knud
Annonce

Tak for jeres svar. 


@PrinsHenrik: Fyrrummet ligger i den anden ende af kælderen og der har været en olietank der er fjernet på forsvarlig vis. Der er naturgas i dag. 


@knudr: Det var også min tanke. Men nu er det 2 døgn siden jeg fjernede overfladen på gulvet og der lugter nærmest mere nu. Og efter at ha’ vurderet lugten flere gange er vi nu enige om, at der lugter som hos en automekaniker. Altså af en form for olie. 


Jeg ved nu, at det er en gammelgarage - for mange år siden. Men der var ikke nogen form forbrugt da gulvet var malet. Til gengæld er jeg jo så nervøs for om der siver noget farligt ud, selv om jeg lukker det hele til igen med en grundig fugtmembran. 


Kan dårligt overskue at grave kælderen op, men det skal jo selvfølgelig være i orden. 

Du kan også sende en prøve af noget slibestøv ind til et laboratorium. Og teste for olierester.


Elektronikteknikeren

Er det nok ? Jeg sidder og tænker at der måske skal en rigtig jordbundsundersøgelse til ?

Kan der være rester af den (formentlig) oliebaserede maling i den nyslebne beton som nu dunster af ?

Jeg ville give det en uges tid, eller gene mere, og med god udluftning.

Og så lade et par "uvildige næser" teste om der lugter, når man selv er så fokuseret på et problem kan man nemt "overreagere" og synes der stadig lugter.

Men sådan en gang oliemaling der er sleben i, tror jeg sagtens kan give en fæl lugt, som godt kan være lidt om at fortage sig, da der jo nok er rester nede i betonen, fra slibningen.


Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også