hvilken søjleboremaskine

Vil ud og have mig en mindre søjleboremaskine. Har kigget på den i harald nyborg

MITSUTOMO SØJLEBOREMASK. 16MM.

450w

16mm bor

dybde: 6cm

minimum hastighed på 660 omdr.

5 hastigheder

36 kg

Har så lige set, at silvan har et tilbud på en BOSCH PBD 40:

710w

kun 10mm bor

boredybde 9cm

min. hast. 200 omdr.

kun 2 hastigheder

og kun 20 kg.

Altså bosch plejer at være et ok mærke, og det ligner et godt tilbud. Kan godt lide den kan køre langsom og har 710w, men er det ikke et minus at den kun kan tage 10mm bor og kun to hastigheder. Den vejer heller ikke meget. Så kan den stå fast. Og så har den et hjul som håndtag i stedet for det almindelige tre håndtag. Og så mangler den et flytbart bord. Kan man undvære det?

Nogen her der kender til disse maskiner eller bare en af dem?

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg har en PBD40.

Den er velegnet til let borearbejde, f.eks. i forbindelse med modelbyggeri mm. og er rimeligt præcis. Kvaliteten er fin-fin. Den har ikke kun "to hastigheder", omdrejningstallet reguleres trinløst i to områder, ca. 200...900 og 600...2500.

Større end et 10 mm bor ville jeg slet ikke overveje i den maskine.

Bordet er af aluminium, maskinen er let, og hvis du vil arbejde ordentligt med den skal den skrues fast på dit arbejdsbord (men det ville jeg nu også gøre med alle små søjlemaskiner).

At bordet ikke er flytbart har ikke generet mig, hvis emnet skal flyttes, så hjælper laserkrydset fint.

Boring i træ, alu op til 10 mm, stål op til 6 mm er OK. Håndhjulet skal man vænne sig til, men det er faktisk rart at bruge.

Jeg er glad for den, men bruger den kun til mindre emner.

ok. Ville gerne have en der kan klare kopbor, fortner og spadebor.

Axell skrev den 25-12-2017 21:55:16

ok. Ville gerne have en der kan klare kopbor, fortner og spadebor.

Så er begge de maskiner du nævner alt for små. Du skal op i en maskine på min. 50 kg og med 2 kW motor hvis det skal virke.

Jeg ville tænke i Harald Nyborg baner, hvis jeg skulle ud og købe en søjleboremaskine til hobbybrug. Den kan også sagtens trække et kopbor i træ uden problemer, hvis du "køre" det med en let hånd. Har selv nummeret mindre der er boltet fast på min arbejdsbænk og den klarer snildt husholdnings/fusker arbejde der er her i huset, inc. og bore med et 50 mm kopbor gennem en 1" planke.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Ok. 450w lyder ikke af meget. Særligt ikke ved kopbor. En væsentlig ting er dog er den er rimelig præcis og har alt for meget slør. Ellers kan lige så godt bruge en borestander og en stærk skruemaskine til kopbor.

Annonce

Nu ved jeg ikke hvad du har af budget og plads.  Men personligt ville jeg aldrig købe en HN maskine.

Kig i stedet efter en brugt arboga eller strands på dba.

En gear maskine bliver du bare glad forfor.  Og så har du, dine børn og børnebørn en boremaskine hele livet

Jeg har en ældre bænkboremaskine, den har en motor på ½ hk, som nævnt bare man køre forsigtigt kan den sagtens trække det.

Jeg har boret op til 180 mm i træ, og  100 mm i rustfri stål, uden de store problemer, største problem er at hulsaven kan sætte sig utrolig fast i en selvspændende borepatron. (det hjælper hvis man spænder patronen hårdt, inden man starter)

Jeg ville ikke være betænkelig ved en af de billige fra HN eller lignende.

Nu ved jeg ikke hvor meget du vil bruge på maskinen.

Men denne her til knap 2000 kr, har o/m fra 180 - 2740

https://www.dorchdanola.dk/produkte...-230v.html

Vi prøver igen, i morgen --

Ja, den ser ikke dårlig ud. Ærgerligt man ikke kan komme og kigge på den som vee harald.

Dorch & Danola A/S ligger i Odense, mener da også de har fysisk butik..

Vi prøver igen, i morgen --

Ok

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis