Er det lovligt at producere strøm uden godkendelse

Hej,

Vil blot høre om det faktisk er lovligt at lave strøm til eget behov. Som f.eks hvis man har solceller osv som producerer f.eks 2kw/h maks og som man så drager nytte af på sit el net. Måske kunne der være overskud af el, men ikke noget man forventer at skulle have noget tilbagebetaling for.


Hvis man har solceller+batteri, og man får en autoriseret installatør til at montere inverter på "indersiden" af husets elnet, og man drager nytte af det der, skal man så igennem nogle godkendelser/straf afgifter etc... eller er det bare lige til... 


Man kan sige at hvis det er noget man skal betale afgift af, kan man jo bare trække et nyt 230V net i huset, og køre on grid og off grid når man ønsker... eller hvad...


MVh

Kim Mortensen

Hej, Vil blot høre om det faktisk er lovligt at... Vis hele indlægget
24 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

hvorfor gøre det så besværtligt. de nuværende afgifts regler for solstrøm dækker sådan set dit behov for bruge egen strøm gratis.

du skal blot registere/tilmelde dit solcelle anlæg og tilslutte via en std solcelle netinverter. dernæsts bruge din strøm som du plejer af dine normale kontakter.

du må med et normalt nettilsluttet solcelleanlæg bruge din egen strøm helt gratis hvis den bruges mens den produceres  - dvs hvis din samlede installation bruger mindre end du aktuelt producere blander stat/elværk sig ikke i det.

producere du mere end du bruger er der 2 mulige senarier.

1. du låner strømmen til elnettet og bruger den inden for samme time

2. du låner strømmen til elnettet og bruger den ikke inden for samme time.

i begge tilfælde skal du betale 'transport af el' når du producere overskuds strøm og lægger ud i elnettet - betragt det som en slags batteri leje...din strøm sælges så til en markeds pris..

hvis det er senarie 1 kan du trække den gratis tilbage til markeds pris uden yderligere afgifter - i praksis betaler du blot for ' transport af el', i senarie 2 er der mig bekendt din egen strøm du får retur men betlaer fuld normal pris for den.

når/hvis du bruger elnettet som lager(batteri) - altså hvis du producere mere end du forbruger, så betales en 'transport afgift' - men da batterier heller ikke er gratis er det sådan set en fair aftale for dig.

hvad vi derimod skal have politikkere til at indse er de skal lave solcelle 'time' reglen om til en 'dags' regel. som det er nu opfordres solcelle ejere økonomisk til at bruge strøm om dagen(samtidig med den produceres) og spare om natten - alle andre opfordres til det modsatte. det er sund fornuft at vi alle opfordres til at spare om dagen og forbruge om natten.

det jo ikke fordi solcelle ejere er dumme - deres strøm produceres om dagen og pga nuværende regler skal  du også forbruge den om dagen - solcelle ejere som er kloge sætter naturligvis vaskemaskinen til at vaske midt på dagen, det ville være smart hvis regler blev lavet om så vi lige som alle andre starter vaskemaskinen om natten.


reglen burde derfor istedet være at man hverdag indtil kl 6 gratis kan bruge sin egen strøm fra dagen før.....dvs en slags 24 timers regel

Min situation er lidt anderledes end din. Jeg vil godt have batteri backup fordi vi bor et sted hvor stroemmen forsvinder flere gange om aaret (paa boehlandet nord for Toronto).

Jeg har lavet et separat 12V net i huset med batteri backup og det forsyner efterhaanden alle vores lamper som er 12V LED lamper. 

I Danmark er der et firma som arbejder med 20V DC ud til forskellige apparater og lamper. De vil kunne hjaelpe dig med ideer til et separat 20V DC net i dit hus.  http://www.innovatic.dk/

Jeg har selv saa smaat planer om at ændre min 12V backup til 20V efter deres specifikationer.


Karsten

Hvad er det smarte i 20 v over 12v? Ud over det åbenlyse ved at køre med lidt lavere strømme...

12 v er jo en standard, og der findes meget op hylderne....


Elektronikteknikeren

Niels,

Det du nævner er lige præcist det jeg vil omgås. Der er ingen ide i at bruge strømmen når den produceres med mindre man har et monster anlæg. Med de nye regler der kommer når de nye elmålere er monteret over alt bliver strømmen 100% dyrere fra 17 til 20. Dvs det er en begrænset periode hvor batteri pakken skal tage over for at nulle forbruget på betalings nettet i det tidsrum... og så meget mere det kan. Så oplade over dagen..

Men det har politikerne tænkt godt ud så det ikke kan lade sig gøre på sammenkoblet net. Så det hele peger på et selvstændigt 230v net som er off the grid. Uden solceller er det jo også lovligt atkoble en lader på så man oplader sine batterier i den billige tid så de er friske i den dyre tid.

Det hele peger på et selvstændigt net i huset...

Ja strømmen bliver dyrere med de nye målere mellem 17-20 med 100 % , men det er 100% af hvad det koster at producere 1 Kwh fra ca 20 øre til 40 øre , alså ca 20 øre og ikke fra 2.5 kr til 5 kr hvad mange tror.


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Annonce

Rigtigt. Men det er bare en trend der fortsætter.. lidt dyrere der, lidt stigning her.. det bare for at tage det i opløbet og eksperimentere med en løsning så man i en vis grad kan koble sig af deres tvangs udgift stigninger. Ja det er nok ikke rentabelt, men det er gjort af fri vilje af mig på et tidspunkt med økonomisk råderum til at prøve konceptet af.

Det at strømmen bliver dyrere på spidsbelastnings perioder baltså totarifdrift er da en god ting. Så kan man forsyne landet med en mindre kapacitet, Det er kun økonomiske fordele/ulemper der kan få os mennesker til at ændre vane på det punkt. 

Nu er der kommet elektronisk udstyr der kan håndtere det, ellers var det som min gamle lærer på teknisk skole sagde i ca 1970, " Næst efter seksualdrift er togdrift og totarif drift noget af dert vanskeligste at styre."


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Gregeren skrev den 21-12-2017 23:59:50

Hvad er det smarte i 20 v over 12v? Ud over det åbenlyse ved at køre med lidt lavere strømme...

12 v er jo en standard, og der findes meget op hylderne....

Det har du ret i, og det er derfor jeg stadig koerer med 12V, men hvis du gaar til hans webside og læser hvad systemet kan, der kan du se fordelene. Han kan kommunikere med alt der er tilsluttet nettet, taende, slukke og daempe lamper for eksempel. Med de 20V forbundet i en ring kan du tilslutte meget mere uden at blive generet af store spændingsfald over ledningerne som du ville få med den samme effekt i et 12V stjerne forbindelse


 


Karsten

Er det en slags PoE netværk han har etableret? Det er jo også en mulighed, og man kan efterhånden hive en del effekt over PoE. Og man må selv rode med det som privat gds Keld.


Elektronikteknikeren
kimfmx skrev den 22-12-2017 07:29:24

...Men det har politikerne tænkt godt ud så det ikke kan lade sig gøre på sammenkoblet net. 

Politikkerne og elværkerne og fagkundskaben har INTET imod at du spæder lidt til på din side af måleren. Nøddieselerne på hospitaler, mv. bliver netop afprøvet sådan - typisk een gang hver uge. 

Du skal bare gøre det forsvarligt - i fuld synk - og med fuld respekt for og kendskab til vekselstrømmens genvordigheder. Gregeren stillede jo allerede vinderen af frekvensslåskampen i udsigt. Jeg satser på samme hest. Jeg har set store traktorer vælte og generatorer der fløv gennem maskinhus. Bare fordi nogen mente at det der paralleldrift ikke var noget man skulle tage alvorligt.  Så hurtige er elektriske sikringer simpelthen ikke. 

På Frederiksberg har de 10 elbiler der leverer el tilbage til nettet:
http://www.frb-forsyning.dk/Default...px?ID=3578

Sådan noget udstyr er ikke billigt, men det findes. 

> Det hele peger på et selvstændigt net i huset...

Det er helt klar den mest simple løsning,  og hvis du holder dig til maks 48V kan du lave en helt del selv...
Der findes masser af 24V grej i campingbutikken. 


Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis