Devi El-gulvvarme

Hej

Jeg har for 2 år siden lagt en Devi El-gulvmåtte på mit badeværelse. En dag jeg kom hjem var strømmen gået og jeg fandt ud af at det var gulvarmen som slog relæet fra. Jeg tog "jord" ud fra gulvarmekablet og det hjalp. Sagen er bare at nu er armaturerne strømførende, hvilket mærkes når man bader. (Hvis ikke man husker at slukke) 

Jeg har forsøgt at skifte føleren men det har ikke hjulpet. 

Noget jeg overser? eller skal gulvet op for at rette fejlen? 

Bh

Søren

Hej Jeg har for 2 år siden lagt en Devi El... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg håber at du har en jord på måtten , ellers er du lige vidt , hvis du  ikke har jord på , så er det stadig en dødsfælde........


   elektriker fra jævnstrømmens tid

Så må vi se hvor lang tid det virker , fejlen er jo ikke blevet fundet......


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Fejlen ligger under fliserne som jeg IKKE har lyst til at tage op...så undskyld mig for at være lykkelig for denne løsning! 

DIY_Søren:  du skal naturligvis være lykkelig for det. Fejlen ligger tilsyneladende ganske tæt på den ene ende af din varmemåtte. Når så du har nulleder tilsluttet denne ende vil relæet ikke slå fra særlig ofte, når visse forhold er opfyldt. Men det vigtigste er at du ikke får stød. 

Det tyder ikke på at fejlen er stor, altså ikke direkte kortslutning til beton gulvet, da du tidligere kunne få HPFI til "at holde" med jordleder afbrudt, selv om der lå 230V på fejlstedet. 

Nu har du så sænket spænding ved fejlstedet til næsten 0 V så det er meget bedre. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Alså elmand gu sikke noget vrøvl , en nulfejl til jord udløser også HPFI relæet , du skal betragte hele måtten som en enhed med spænding til jord , det er jo ganske tilfældigt at fejlen tilsyneladende er væk  da trådstarter byttede om på tilledningene , før eller senere er den der igen , desværre .


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

For at udløse HFI skal der gå en strøm som er afhængig af spænding og modstand

Karl Smart: Prøv lige at bruge den gode gamle ohms lov. Men måske vente til du er lidt vågen i morgen. Jeg er ikke typen der skriver vrøvl eller påstår at andre gør det.

Hvis du indsætter spænding på 230 v så kan fejlen være på ca. 8000 ohm for at der går en strøm op imod 30 mA

Er spænding derimod 23v må fejlen være på 800 ohm og ved 2,3 volt kunne den være nede på 80 ohm 

Hvis man megger på sådan en installation ja så vil meggeren vise en fejl, men det er ikke sikkert den viser 0 ohm det kan lige så godt være  0,1 Mohm 

Det er da en  kendt sag at man kan vende en stikprop og så nogen gange få HFI til at holde, ved noget transportabelt.



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis