Devi El-gulvvarme

Hej

Jeg har for 2 år siden lagt en Devi El-gulvmåtte på mit badeværelse. En dag jeg kom hjem var strømmen gået og jeg fandt ud af at det var gulvarmen som slog relæet fra. Jeg tog "jord" ud fra gulvarmekablet og det hjalp. Sagen er bare at nu er armaturerne strømførende, hvilket mærkes når man bader. (Hvis ikke man husker at slukke) 

Jeg har forsøgt at skifte føleren men det har ikke hjulpet. 

Noget jeg overser? eller skal gulvet op for at rette fejlen? 

Bh

Søren

Hej Jeg har for 2 år siden lagt en Devi El... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg ikke helt inde i reglerne på følgende område, måske gælder det kun "nedsat spænding". Men rent teknisk kunne man jo forsyne gulvvarme fra en skille transformer. Så er det isoleret væk fra nettet, og dit fejlsted ville så forblive nulpunkt i sådan et oplæg. 

Første gang jeg læste din trådstart, fornemmede jeg at det var en jule spøg. At tage bad medens man mærker at armaturer støder, er ude over grænsen af ja lad mig sige det ligeud dumhed.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

En shaverstikkontakt - er det ikke bare en lille skilletransformer?


Søren O

For det første, hvis installationen er forsynet med HPFI relæ, hvad vi må håbe, så vil chokket ikke være dødeligt, men vil blive husket i lang tid efter.

En shaverstikkontakt var en 1:1 transformer, som kunne levere 20VA. Det er vel en nødløsning, at forsyne gulvvarmen fra en skilletransformer. Installationen skal laves om, så forsyningen til gulvvarmen er for sig.


fase

Det var jo bare meget teoretisk med shaverstikkontakten , du har ret med HPFI relæ som burde koble , hvad det også gjorde  , MEN hvis det ikke er blevet motioneret i årevis så kan det hænge og så har vi den farlige situation , 


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Annonce

Man skal naturligvis op på mere end de 20 va som en shawerstikk. kan give. Det kommer jo an på hvor stor gulvvarmen er. En 5-6A transformator er jo ikke urealistisk. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Julespøg eller ej, så har jeg naturligvis ikke taget bad med gulvarmen tændt siden den dag jeg kunne mærke at noget var galt!!!!! 

Det skal siges at jeg bor i en gammel lejlighed som først fornyeligt har fået lavet ny-eltavle med 16 amp,osv. Fra den dag den blev sat op startede problemerne med gulvvarmen! Kan det skyldes at der ikke var jord på før? eller dummer jeg mig endnu engang? Hvis det skyldes at der nu er blevet koblet jord til, har jeg så badet i en dødsfælde uden at kunne mærke noget til det? Og hvor mange bader så den dag i dag i en dødsfælde?  

Det kan næppe skyldes at der er lavet 16A sikringer. Men måske er der overgang på gulvvarmen på den side hvor nulleder bliver/var monteret. Er der så i forbindelse med ombygning af el blevet byttet igen om så kan det være at problemer først viser sig nu. De gulvvarme måtter har vel ikke i forbindelse med ombygning fået forkert spænding 230-> 400 v

Hvis der nu er HPFI relæ på og jordleder så mener jeg du er i ganske trygge rammer. Så det var et forsøg værd at bytte tilslutninger på selve gulvvarme måtter. 

Der vil stadig være en mulighed for at HPFI slår fra, men du er i alt fald uden for farezonen . 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hvis du ikke har mærket noget til fejlen, før du fik en ny tavle, er det nok et tilfælde, at fejlen er opstået samtidig med den ny tavle. For at bade i en "dødsfælde" kræver det jo, at der er fejl på installationen og at der ikke er HPFI relæ og/eller jordledning.


fase
ev elmand skrev den 22-12-2017 13:03:36

Det kan næppe skyldes at der er lavet 16A sikringer. Men måske er der overgang på gulvvarmen på den side hvor nulleder bliver/var monteret. Er der så i forbindelse med ombygning af el blevet byttet igen om så kan det være at problemer først viser sig nu. De gulvvarme måtter har vel ikke i forbindelse med ombygning fået forkert spænding 230-> 400 v

Hvis der nu er HPFI relæ på og jordleder så mener jeg du er i ganske trygge rammer. Så det var et forsøg værd at bytte tilslutninger på selve gulvvarme måtter. 

Der vil stadig være en mulighed for at HPFI slår fra, men du er i alt fald uden for farezonen . 

 Ideen med at bytte om på tilslutningen på måtten virker! Og jeg kan nu gå i bad uden at støde mig selv og jer herinde

Tak for årets råd Ev elmand.

Godt nytår 

Vh

Søren 

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis