Må elektriker udføre autoriseret arb i fritiden?

Hej

Har en del ulovligt el i mit hus og kender en elektriker som arbejder for et autoriseret el firma.

Må jeg få min bekendte til at udbedre manglerne i hans fritid? Han er jo elektriker og gør præcis det samme i hans hverdag, her er han bare ikke ude i “firmaets tid” men fritiden og dvs timelønnen er en helt anden self.

Ellers præcis samme arbejde som hvis jeg betalte 3 dobbelt timepris

p /p
21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Din elektrikkerven må ikke selvstændigt udføre autorisationskrævende arbejde. For at han må arbejde, kræver det at en med autositation står bag. I små firmaet er det vist meget almindeligt at det kan aftales med "mester", men overordnet set går den ikke.

Søren O

Men hvis jeg så betaler 3 dobbelt pris så er det ok 😄

Man burde jo ik skelne på prisen men på det udførte arbejde. Som er præcis det samme. En el mester render jo ikke rundt og tjekker sine 45 ansattes arbejde alligevel. 

Men tak for svar

p /p

Det er "el-mesteren" der har ansvaret for udførelsen af de ansattes arbejde. En af betingelserne for autorisationen er at der er indbetalt en garantisum til en forsikringsordning - de nærmere regler kender jeg ikke.

Søren O

Hej igen

Kan se pointen men så igen meningsløst når han jo ikke render og tjekker hver stikkontakt der bliver sat op, men blot på papiret tar ansvar. I teorien kan der jo blive lavet sjusk, men så længe det er til 600kr/timen så er det godkendt og iorden da det er autoriseret 🙄

Arbejdet er jo oræcis det samme uanset om der er indbetalt til en forsikring. Men jeg takker for input, kommer nok aldrig til at forstå ideen i det 😄

p /p

Autorisation og forsikring/garantiordning hænger ikke direkte sammen. Men en autoriseret el-installatør kan drages til ansvar for fejl i dét han eller hans personale laver. Dvs. brænder dit hus ned pga. en fejl som din ven har lavet, så vil mester hænge på et erstatningskrav. Han har så sandsynligvis tegnet en ansvarsforsikring, som hjælper ham.

Det er IKKE tilfældet, hvis din ven laver fejlen i sin fritid...og i øvrigt kan du få problemer med din egen forsikring, hvis det kan bevises, at du har fået lavet den slags arbejde uden autorisation.

Og i øvrigt det kan da godt være, at han ikke "render rundt og tjekker 45 ansattes arbejde". Men autorisationen er personlig og det hele falder tilbage på ham som mester, hvis han har ansat nogle inkompetente medarbejdere - og IKKE tjekker deres arbejde.

Mvh. AllanE
Annonce

Jannik: Ud over de ovenfor nævnte økonomisk mindre faktorer så er der noget der gælder i alle slags firmaer ud over de autoriserede, der er noget der hedder moms, skat, feriepenge, sygerisiko. For ikke at tale om værksted, værktøj, bil og lager. 

Det kunne lige passe at din ven holder udenfor i firmabilen og bruger mesters rillefræser til det arbejde. Din ven mangler lige lidt 4 mm2 til at montere i tavlen "Det har jeg lige ude i bilen" øh øh øh  "Nåe nej sådan noget kunne vi aldrig komme i tanker om"

Tro mig jeg har selv været der, på begge sider af skranken. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)

Det har elektrikere altid gjort lige siden det første elværk startede i gothersgade (jævnstrøm) tjene lidt skattefrie håndøre efter arbejdstid , det man kalder at lave fusk , bare det ikke skulle meldes til værket , så kunne man lave alt. 

Selvfølgelig er det ulovligt , men det er det jo også at gå over for rødt.

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......

Det som provokerer mig er, at samme arb udført af samme mand til 1/3 af prisen er ulovligt, men får jeg logo på regningen og betaler 3x så meget, så er det pludseligt lovligt. Og Mester kører ikke rundt og tjekker hans medarbejderes fysiske arb. Har ihvertfald aldrig set “chefen” komme forbi og tjekke det jeg har fået udført eller hørt andre har fået besøg dagen efter for at der lige skulle tjekkes op på udført arb.

Men sån er Danmark åbenbart

p /p

Du kender godt konceptet om moms og skat, ik'?    

Alene dét forklarer størstedelen af den prisforskel du nævner. Derudover kommer feriepenge, lovpligtige forsikringer, udgifter til biler og værktøj, administration osv. osv. bare for at drive et lovligt firma. Og SÅ kommer ansvarsdelen mht. autorisation.

Mvh. AllanE

Hej Allan

Jo gør jeg såmænd godt.

Forklarer bare ikke i mine øjne selve det udførte arb som er præcis det samme om jeg betaler 50kr/timen eller 1.000kr/timen

Moms og skat hr ik noget med kvaliteten af det udførte arb at gøre jo. 

Det er politikken bag om det lovligt når jeg betaler 1000kr vs 50kr der provokerer. 

To 100% identiske æbler på et marked, det ene koster 2kr det andet 20kr smager ens osv. Man vælger self det til 2 kr

Men køber du det billige så bryder du loven.

Men lad os lukke den her, har fået svar på mit spm, takker for al input

Go jul til alle

p /p
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis