Må elektriker udføre autoriseret arb i fritiden?

Hej

Har en del ulovligt el i mit hus og kender en elektriker som arbejder for et autoriseret el firma.

Må jeg få min bekendte til at udbedre manglerne i hans fritid? Han er jo elektriker og gør præcis det samme i hans hverdag, her er han bare ikke ude i “firmaets tid” men fritiden og dvs timelønnen er en helt anden self.

Ellers præcis samme arbejde som hvis jeg betalte 3 dobbelt timepris

p /p
Hej Har en del ulovligt el i mit hus og kender en... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
jannikmariager skrev den 20-12-2017 10:58:32

Hej Allan

Jo gør jeg såmænd godt.

Forklarer bare ikke i mine øjne selve det udførte arb som er præcis det samme om jeg betaler 50kr/timen eller 1.000kr/timen

Moms og skat hr ik noget med kvaliteten af det udførte arb at gøre jo. 

Det er politikken bag om det lovligt når jeg betaler 1000kr vs 50kr der provokerer. 

To 100% identiske æbler på et marked, det ene koster 2kr det andet 20kr smager ens osv. Man vælger self det til 2 kr

Men køber du det billige så bryder du loven.

Men lad os lukke den her, har fået svar på mit spm, takker for al input

Go jul til alle

Så spørger jeg:
Hvad laver du til dagligt? og hvad får du i løn for det?

.........og hvad får dig til at tro at jeg ikke ville købe dit arbejde sort, til halv pris ?

Ja, en elektriker må gerne lave sort arbejde i sin fritid.. ja, det er ulovligt !!!og du har som "kunde" intet at hænge din klage op på, hvis det viser sig at han laver noget lort.

Hvis din terminologi med æblerne skal overføres, så vil du ikke kunne bytte, eller forlange pengene tilbage for æblet til 2 kroner, hvis du opdager at der er orm i det, eller det er råddent. Hvorimod det æble til 20 kroner (verdens dyreste æble) vil du kunne bytte hvis der er noget galt med det, fordi du har en regning   

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Jeg er pilot

Så good luck med det 😄

Og jeg taler ikke om sort arb her. 

p /p

Jo du taler om sort arbejde, når du vil betale din ven under bordet, i fritiden...

Er du så ansat i Ryan air hvor man ikke gider at betale en "rigtig" pilot løn, men bare vil nøjes med det halve? 

Synes du antager en masse på min bekostning😄

Er en forsikringssag som kræver faktura

Han kan udstede faktura uden at være momsregistreret.

Og nej bestemt ik Ryanair

p /p
jannikmariager skrev den 20-12-2017 12:07:44

Er en forsikringssag som kræver faktura

Han kan udstede faktura uden at være momsregistreret.

Øhh nej, det kan han ikke, for det udførte arbejde kræver en autorisation...

Annonce

Ja det var jo det vi kom frem til for længe siden.

Nu var det dine anklager om sort arb jeg forklarede dig. 

Go jul 

p /p

Men hvis du betaler din ven en tredjedel mindre end hvis det var på regning fra et firma, så er det sort arbejde.......no more no less.

Ahh 

Sort arb er vel hvis der ikke blir betalt skat af det hva? 

p /p

Jo, fordi arbejdet kræver autorisation, og det har din ven ikke...han er "bare" ansat i et firma der har den.

At det så ville være ham der lavede det, hvis du hyrede firmaet til det, ændrer ikke på at han ikke "kan" udføre det, fordi han i fritiden ikke arbejder for sin chef (og dermed har chefen ikke ansvar for hvad han laver).

Undskyld hvis det bliver lidt skarp, håber du kan tåle mosten. 

Det er jo ikke nemt at vide bevæggrunde hos dig personligt, undtagen det helt menneskelige at spare penge. Men det ændrer jo ikke på det principielle at der skal en autoriseret elinstallatør der står bag for at det er ok.  

Og ja op til en vis grænse om året kan man udstede faktura uden moms. 

De andre argumenter er for at synliggøre prisforskel. 

Et andet sted hvor den autoriserede firma har udgift er til audit. Det er et ekternt kontrol af deres kvalitets styring. Denne kontrol skal de også betale, ligesom restauranter m.m. skal betale fødevarkontrollen. 

Så kommer vi til risikoen. Jeg har aldrig som i ALDRIG i min lange kariere hørt om nogen forsikrings selskab der kunne (eller prøve på at) bevise at det ikke er lavet af autoriseret, HVIS ellers det er lavet så det er i orden. 

Hvordan det lige stiller sig når han sådan set faktisk arbejder for forsikrinhgselskab det tør jeg ikke sige.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis