Radonsikring i eks. rum ?

Hej. 

Jeg har en stue med betongulv, hvor det svømmende trægulv skal skiftes. 

Kan man radonsikre mod betongulvet / pudset væg på en billig (og stadig god nok), inden man lægger det nye trægulv ?




/ Raz100.
Hej.  Jeg har en stue med betongulv, hvor det... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis du lejer et eller to elektroniske radonmålere (en i hver ende af huset) kan du følge udviklingen igennem hele forløbet, da der kan ske ændringer time for time.

Jeg er, indrømmet, ikke ekspert i radon, men har forstået at den officielle anbefaling er at bruge de "langsomme" målebrikker over et par måneder - netop for at sikre at man ikke blot måler lige efter en god udluftning der sikrer et lavt niveau, og at der integreres over kolde/varme dage hvor trækket i huset har været større/mindre. Ydermere skal man med elektroniske målere sikre sig at de er kalibreret ordentligt.

https://www.bolius.dk/saadan-unders...don-25244/

Jeg tror ikke at en måling vil holde i "al evighed". Da radon stiger op gennem undgrunden så vil eks en sætning i huset over tid skabe en større og større åbning og dermed muliggøre mere opdrift af radon. Men de er på den anden side heller ikke noget der sker fra dag til dag.


Det er rigtigt at det officielle Danmark anbefaler "brikker" i et par måneder, men de elektroniske målere jeg bruger, har vist sig at komme frem til samme resultat.

Man lader selvfølgelig de elektroniske målere måle samme steder og i et par måneder, men her er fordelen så at man løbende kan følge med i målingerne.

De opsummerer også den samlede radonbelastning i hele måleperiodem!



Som tidligere skrevet er jeg ikke ekspert på dette, og Orla den der skal lyttes mest til :-) 

Det gennemgående tema er tid til målingen - og ikke som en tidl kollega af min der målte i et par dage og konkluderede alt godt.


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis