Laserskæring eller fræsning?

Hej,

Er i gang med et hobby projekt hvor jeg skal bruge nogle "præcist" udskårne pladedele. Det drejer om 8 stk. figurer på ca. 40x45mm, jeg gerne vil have skåret/fræst ud af 2 mm messingplade.

Er der nogen der kan hjælpe med det eller evt. kender et sted hvor det kan lade sig gøre til en rimelig pris? Har en dwg fil af figurerne.

Med venlig hilsen

Martin

Hej, Er i gang med et hobby projekt hvor jeg skal... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Mange tak for svar Leif.

Du har selvfølgelig helt ret, det kan sagtens saves ud i hånden. Jeg mest nervøs for præcisionen, da bladene jo skal bruges til en skrue der skal rotore et par tusinde omdrejninger. Der vil en maskine kunne lave bladene noget mere ens, men hvis det viser sig for bekosteligt, vil jeg overveje at forsøge mig med at save dem ud i hånden.


-Martin- skrev den 21-11-2017 21:53:27

Mange tak for svar Leif.

Du har selvfølgelig helt ret, det kan sagtens saves ud i hånden. Jeg mest nervøs for præcisionen, da bladene jo skal bruges til en skrue der skal rotore et par tusinde omdrejninger. Der vil en maskine kunne lave bladene noget mere ens, men hvis det viser sig for bekosteligt, vil jeg overveje at forsøge mig med at save dem ud i hånden.


 Det tror jeg ikke du får problemer med. Problemet bliver nok med at få bladene loddet lige på akslen samt og få den afbalanceret når den skal køre så hurtigt.

Ikke for og lokke, men du kan købe færdige skruer til modelbåde til ikke så mange penge, selv her i landet. Udendansk sælger hobbyking, banggod og gearbedst mm. so slige sager til næsten ingen penge.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Hej Leif,

Det har jeg tænk over, men jeg har dog også en plan, bl.a. drejer jeg selv et hub som bladene skal loddes på hvor de centreres osv. Det er en skala model af en kontrollerbar pitch propel (min bliver dog med faste blade) og bladene er meget “skewed” og med 96 mm i diameter findes der ikke umiddelbart noget på markedet som kan bruges, desværre.

-Martin- skrev den 21-11-2017 22:21:49

Hej Leif,

Det har jeg tænk over, men jeg har dog også en plan, bl.a. drejer jeg selv et hub som bladene skal loddes på hvor de centreres osv. Det er en skala model af en kontrollerbar pitch propel (min bliver dog med faste blade) og bladene er meget “skewed” og med 96 mm i diameter findes der ikke umiddelbart noget på markedet som kan bruges, desværre.

 Ja ok. Men med den diameter på skruen tvivler jeg stærkt på den skal løbe mere end 100-200 omdrejninger/m og dermed får du ikke problemer med uballance i skruetøjet.   


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Fuld skala propellen på 2,4 meter i diameter kører 266 omdr./min. Skalamodellen skal køre i omegnen af 1500/2000 omdr./min. belastet. 

Har prøvet at skrive og sende filen til forskellige virksomheder der gør i vand og laserskæring, men har ikke hørt noget. Det er sjældent nemt at få hjælp til den slags små hobbyprojekter med mindre man kender nogen, desværre.

Annonce
-Martin- skrev den 22-11-2017 14:38:00

Fuld skala propellen på 2,4 meter i diameter kører 266 omdr./min. Skalamodellen skal køre i omegnen af 1500/2000 omdr./min. belastet. 

Har prøvet at skrive og sende filen til forskellige virksomheder der gør i vand og laserskæring, men har ikke hørt noget. Det er sjældent nemt at få hjælp til den slags små hobbyprojekter med mindre man kender nogen, desværre.

 De fantomet omdrejninger lyder af meget men ok.

Problemet med de små ordre er at det tager mere tid og omstille en maskine end firmaet kan tillade sig og tage for opgaven. 

Der er en CNC "afdeling" her på forum, omend der ikke er meget liv. Du kunne jo prøve og spørge om der er en der har en fræser der kan klare den lille opgave i mesing.   


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Prøv at kigge her:

https://cotter.dk

Har selv brugt dem til laserskæring i plast - men kan se, at de også kan i metal incl. messing. Tykkelsen fremgår dog ikke.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Har du adgang til en fræser?

Hvis ja, så ville jeg tage 8 stk. blik á 45 x 70...80 mm, stable dem under pres og lodde dem sammen (gasbrænder nødvendig).

Op i fræseren og fræs konturen, det skal helt sikkert gøres af flere omgange med tiltagende skæredybde. Pladerne er ekstra lange, så man har noget at spænde på under fræsningen. Til sidst fræses/saves "spændestykket" af.

Gasbrænderen på igen, så falder de 8 stykker fra hinanden som fine skrueblade. Til slut rensning.

Vigtigt: til messing skal du have fat i en fræser med 0 graders spånvinkel, ellers hugger den i.


Jenshøj: Mange tak for svar, jeg har haft kontakt til Cotter.dk. De skal have knap 600 for at skære det ud og 3300 i materialer! Tror man betaler for en hel plade 1000x1000x2mm, for det virker voldsomt dyrt!

Leif: Tak for linket, jeg prøver at høre ham

Bent: Mange tak for svaret, jeg har desværre ikke adgang til en fræser.

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis