lysdæmper, mangler plads i vægdåse

Har fået nye indbygningspot på badeværelse. De er ret kraftige, og vil gerne dæmpe dem. (det er dæmpbar LED)

Kontakterne der sidder udenfor badeværelse er en 1+1½ dåse,  i 1'eren sider der en dobbeltabryder 1 til lys, en til ventilatition.

i 1½ slottet sider der en stikkontakt med afbryder.

Mangler et forslag til hvordan jeg får passet en lysdæmper ind i det setup?

LK touch, og LK med skyder fylder jo begge 1 slot. Kan jeg så presset tænding af blæser + stikkontkat (evt. uden afbryder) ind i de sidste 1½ slot?

Alternativt findes der en lysdæmper der kan installeres på loftet og fjernstyres med en fjederkontakt, lidt på samme måde som LK touch kan fjernbetjenes med en fjerbelastet kontakt.

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du kan ikke få plads til lysdæmper, og samtidig have de samme funktioner som hidtil. Lysdæmper fylder 1 modul, afbryder og evt stikk. uden afbryder også hver 1 modul. Din nuværende plads er 2,5 modul og når jeg tæller sammen skal der mindst 3 moduler til. At lægge noget oppe på loftet er ikke ok. 

2 muligheder som begge involverer en elektriker. og 1 mulighed som du selv må klare. 

1. indhugge en ekstra 1 modul dåse over de nuværende. ( det kan sagtens gøres så det ikke vælter hele muren. afhængig af hvordan rør/kabel kommer ind. 

2. Sætte en fjeder i den ene side af kroneafbryder (dobbelt afbryder) så trække 2 ekstra ledninger i installationen til gruppetavlen. Der placeres så en dæmper på DIN skinne som dæmper lampen. Hvis det er rør installation, eller normal enfam. hus er det ikke så vanskelig. 

Men nu til det spændende, det du selv må klare. Jeg så lige at man kan få LED pærer som giver fuld lys når man tænder, giver man så 1 eller 2 ekstra blink med kontakt går det på henholdsvis 50% og 25% 

Hvilken fatning du har, om dine er direkte 230v o.s.v. ved jeg ikke. Derfor kan jeg ikke sige om det kan køre hos dig.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)

Lamper er allerede valgt og monteret. De kan ikke bruge de pærer der omtales.

Løsning ender måske med at sløffe stikkonktakt, der sidder alligevel en anden 30cm væk derfra. Og så erstatte den med en lysdæmper plus ½ blindslot.

Hvorfor laver LK ikke en som denne:

[][]
oo

Altså en 1½modul, hvor den ene kontakt tænder og slukker stikket nedenunder, og den anden er til at tænde og slukke lys. Det ville da være oplagt rigtig mange steder, hvor man vil kunne nøjes med 1½ modul istedet for 2½.

Du kan ikke få et ½ blindmodul. Du kunne vælge en ramme med tekstfelt. Så kunne du bruge en 1 modul lysdæmper og få resten af feltet dækket.

fase

Den du henviser til er en blinddæksel. Det hjælper dig ikke. Gå efter den som Fabrin henviser til Tidligere kunne man få 1,5 modul dæmpere, når de skulle være lidt større. Men det passer sikkert ikke til LED. 

Annonce

Søg efter ramme med tekstfelt.

fase

Er bare nysgerrig - hvorfor hjælper blinddækslet ikke i 'warfly's link? Det er jo netop et 1/2 modul blinddæksel.... 

steelman skrev den 21-11-2017 14:46:34

Er bare nysgerrig - hvorfor hjælper blinddækslet ikke i 'warfly's link? Det er jo netop et 1/2 modul blinddæksel.... 

I blinddækslet kan der ikke monteres nogen form for afbryder eller stikkontakt. Det kan der i rammen med tekstfelt, som netop fylder 1½ modul.

fase

UNDSKYLD det er nok fordi jeg ( og måske Fabrin ) er så gamle i gårde at vi tror "vi ved alt"   

Jeg læste den som en 1 1/2 modul blænd dæksel.  Det er står der i starten af overskriften. Men læser man længere ned står der 1/2 modul blænd dæksel. Eller Tekst felt 

Den kan så sikkert hjælpe dig alligevel. 

😁 super var også kommet frem til at det altså næsten måtte du. Så planen var at køre ud off hente det og se om ikke det passede sammen. 

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis