Asynkronmotor som vindmølle generator.

Min hjemmelavede vindmølle producerer ved 6 m/ sekund 40 w ved 15 m/ sekund 500 w

Det er en asynkron motor der er tilsluttet direkte til 3 faser og nul i en 16 A stikk.

den er monteret på et 1,5 " stålrør i 9 meters højde der er nem at rejse og lægge ned med barduner.

det er en 8 pol asynkron motor. den styres af en styring der kobler motoren på nettet når den drejer 770 omdrejninger og kobler den ud når motoren løber 755 omdrejninger. synkrone omdrejning 750 omdrejninger

den virker perfekt og producerer rigtig godt.

Denne mølle har kostet mig 7500 alt i alt

BEP

Min hjemmelavede vindmølle producerer ved 6 m... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Ja møllen står stille nu den producerer først ved ca 4 m / sek

Dine tal hænger ikke sammen , det skulle give 225W i timen døgnet rundt , det vile kræve en middelvind døgnet rundt på  mere end 10 -11 meter i de sidste 6 måneder.............og det har vi ikke haft........


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Vedhæftede filer:

Sådan kan du slet ikke regne

en vinge som denne kan producerer 1800w i vindstød der hvis du måler en middelvind på 6 meter vil du se at den flyver mellem 12 og 3 meter du kan hente en abb til din mobil og prøve du vil blive overrasket . 

Annonce

975 kWh produceret på 6 mdr. giver en gennemsnitlig produktion på ca. 275 Wh for hver time møllen har drejet rundt. Der kan så være tider, hvor produktionen har været højere eller lavere. Hvis du skulle købe strømmen, ville prisen være omkring 2,40 kr * 0,275 = mindre 10 øre/h.

Hvis du ikke er enig i beregningsmåden, kunne du så ikke vise, hvordan du beregner produktionen. Om de 975kWh er lidt eller meget, ved jeg ikke, og det kommer også an på møllens størrelse.


fase

for at købe 975 kwh skal jeg tjene 975 x2,5 kr = 2437,50 kr X 2 = 4875 kr. / år 

Hvis møllen holder mere end 2 år er det herefter en besparelse for mig på 4875 Kr. / år

Møllen er så lille at jeg nemt selv bruger alt strømmen ellers overkommer jeg nok at forære lidt energi ud i nættet

Min regnemaskine siger 2,4x0,275=0,66 Kr og det skal jeg ikke betale skat eller topskat af  

 Den har produceret 975 kwh på 6 sommermåneder. Så kan man vel forvente at det kan give mindst lige så meget eller mere de næste 6 måneder. Det er så 2000 - 2500 kwh om året. Det er da et væsentlig tilskud til en husholdning. Altså dine omkring kr. 5000,00

Jeg er mere interesseret i selve konstruktionen. 

Sidder vinger direkte på motoraksel ? 

Hvordan kobler du den ind, bare med et relæ. ? 

'er der bremser eller kan den løbe løbsk i forbindelse med manglende strøm på nettet ? 

For den kan vel ikke producere uden at der er et elnet at producere op imod. 

Den stang jeg ser ved bunden er den til at krøje møllen op i vinden ?



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej Erik

Vingerne sider på en 20mm aksel som er påboltet 2 stk. vinkel jern 50x50 x5mm med 2 bukke lejer.

vingerne har en diameter på 2 meter.

et 113 mm tandrems tandhjul sidder modsat ende af akslen 

motoren står oven på med et 32 tands tandhjul

ventilator vingen på motoren er taget væk her er 2 stk rustfri tynde plader sat på akslen i dækslet til ventilator vingen er der monteret en sensor der føler de to strimler infarød aftaster.

når motoren føler 1553 omdrejninger trækker micro relæ 1når motoren når 1560 omdrejninger trækker microrelæ 2 der tænder hovedrelæ som har en normal C funktion ud over de 3 faser hvis omdrejninger falder under 1560 slukker microrelæ 2 men NC holder møllen på nettet indtil at omdrejningerne kommer under 1553 omdrejninger så kobler den ud.

krøjen er helt unik og kræver en længere forklaring men den består af et modsat vendt stk vinkeljern med et kort fortalt 5/8 vandrør med et trykleje ned i 1/1/2" rør hvor ledningen er ført ned inden i røret ledning 5x1 3faser 0 og jord hele styringen sidder i møllen krøjer helt usandsynligt let ved ca 2 meter / sekund

Møllen er medløber derfor ingen haleror.

stangen i bunden er til at lægge møllen ned med et biltema 12v batteri spil 960 kg til 699kr virker perfekt kan starte og standse i alle stillinger stangen virker sam buk i starten.

Møllen vil løbe sindsygt stærkt uden net da der så ikke er noget til at bremse den med motoren ødelækkes og remmen springer måske men vingerne kan maks nå 2000 omdrejninger hvor de hyler fælt men ikke ødelækkes testet til 60 meter pr sekund men inden en sådan storm vil jeg lige lægge møllen ned den klarede sidste storm med bravur .

det bedste er at du kommer og ser møllen jeg er gerne behjælpelig med hvis du har lyst til at bygge en selv

Det har jeg desværre ikke mulighed for at stille op. Jeg bor godt nok på et stuehus fra en landejendom, men den ligger midt i byen nu. 

Nu kan jeg godt se det for mig. Det ville jo nok ikke være indviklet at lave bremser også, så den kan klare sig selv også i nødstilfælde. Men det er jo et sindsygt simpel system, så hvis det kan køre så må jeg tage hatten af for det.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis