Enkelt sektion i gulvvarme virker ikke

Jeg har tidligere i år overtaget et hus bygget i 2013. Huset har gulvvarme overalt, men en enkelt sektion fungerer ikke. Jeg har forsøgt at skrue godt op for varmen via termostaten, hvilket også giver udslag på styrringsenheden, hvor den røde lampe begynder at lyse. Det lille stempel i telestaten kører fint op og ned, ligesom splitten/stemplet under telestaten også kan vandre lige så meget som de andre kan (er testet). Det isolerede rør under telestat og split har imidlertid altid samme temperatur, og jeg kan heller ikke høre nogen "susen", når jeg tager telestaten af. Min formodning er derfor, at der ikke løber varmt vand ned i netop dette rør, men årsagen hertil, har jeg svært ved at hitte ud af. Jeg er bestemt ikke noget handyman, men har dog forsøgt at "massere" splitten, i håb om at det ville have effekt, som jeg har kendt det med alm. gammeldags radiatorer. Det har dog heller ikke haft nogen effekt.

Så hvad skal jeg gøre nu? For en god ordens skyld, har jeg vedhæftet billeder af mit "system".


Henrik
Jeg har tidligere i år overtaget et hus bygget i... Vis hele indlægget
29 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Henrik, 


tag hellere et billede af hele dit anlæg, og læg det op. Fejlen er sikkert et ganske andet sted. 

Så skal jeg gerne se på det. Det skal gerne være et billede hvor hele installationen ses tydeligt, og i så stor en opløsning som muligt.


Dbh John

Chr. skrev den 17-12-2017 10:36:56

Hej Henrik.

Jeg har lige overset denne tråd, sorry.

I et gulvvarmesystem skal flowskruerne i maniforlden stilles efter kredsenes længde. 

Du skal have fat i en manual til gulvvarmemanifolden, den finder du på nettet eller sender en mail til importøren. Hav data om antal kredse på manifolden klar, sammen med type og gerne et billede, når du sender mail; det gør det nemmere.

Du skal kende længden på hver kreds. Har du ikke data for huset, så mål arealet af hvert rum op og gang det med tre. Læg dertil afstanden fra rummet til manifolden. Så har du noget der er ret tæt på, og absolut brugbart.

I manualen finder du et skema, hvor du kan se, hvor meget de enkelte skruer skal åbnes. Den/de længste kredse skal være helt åbne, og o kortere en kreds er i forhold til den længste, desto mere skal den knibes på skruen. Ellers vil varmen fise afsted ind i de korte kredse, mens de lange ikke får vand nok.  Vand et er dovent og tager den korteste kreds, og du får således uens varme i huset.

Hvis du har temperaturkompensering på dit anlæg, så vil regulerede kredse næsten overflødiggøre termostaterne.


Chr.

 Tak fordi du tager den op igen. Jeg gav op tidligere, og har haft en VVS forbi. Det viste sig, at kredsen aldrig har været åben for varmt vand under den røde hætte. Det blev vist også foreslået tidligere at skrue på den, men med begrænset viden og lidt frygt for at ødelægge noget, så gav jeg op. Nu virker det imidlertid, dog er gulvet varmere i den sektion (gang) end køkken/alrum/stue-kredsen som ligger lige op ad. Hvis jeg skal rette på det, så skal jeg ifølge dig enten lukke lidt for gang-kredsen eller skrue op for stue-kredsen? Jeg vil tro stuen er fuldt åben, da det er husets suverænt største kreds, men det kan jeg jo nemt selv finde ud af. 


Henrik

"jeg vil tro stuekredsen er fuldt åbent"  Citat slut. Ja så kan du jo ikke åbne mere for den, så der er gang sektionen der skal skrues en omgang ned, og afvent en uge eller mere før du gør noget igen.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg har lige være lidt væk igen.

Hvis du vil have omtrent ens varme i alle rum, så skal du indregulere som jeg beskrev ovenstående. Det er ikke svært. Opmåling og beregning, så laver du et skema og resten er at tælle omgange på en skruenøgle.

Dejligt du fil det til at spille.


Glædelig jul fra Middelhavets ca 17ºC

Chr. 


Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Chr. skrev den 25-12-2017 22:59:25

Jeg har lige være lidt væk igen.

Hvis du vil have omtrent ens varme i alle rum, så skal du indregulere som jeg beskrev ovenstående. Det er ikke svært. Opmåling og beregning, så laver du et skema og resten er at tælle omgange på en skruenøgle.

Dejligt du fil det til at spille.


Glædelig jul fra Middelhavets ca 17ºC

Chr. 

 Jeg har leget lidt med indregulering de sidste par dage. Det er ikke helt lykkedes mig at få jævn varme. Nu er jeg så også blevet i tvivl om, hvilken vej som åbner og lukker for tilløb af det varme vand. Jeg vil umiddelbart tro, at man åbner med urets retning?

Ift. Indregulering er det så så nemt, at når de længste kredse er helt åbne 4,5 omgange, så skal kredse halv så lange åbnes 2,25 omgange? Eller er det mere avanceret?


Henrik
Annonce

Nej det er ikke helt så nemt, for det kommer også lidt an på varmebehov i det enkelte rum. Du kan jo igen lukke helt ned for gang kredsen, og så skrue den 1 omgang op. Så vil du efter et par dage mærke om det er for lidt. Giv den / omgang mere vent et par dage o.s.v. 

Men du har jo også termostater som kalder på / lukker for varme, og temperaturen nede på fordeler skal helst stå så lavt at termostater kalder på varme en meget stor del af døgnet. Det giver den mest jævne gulvvarme. Hvis din stue er lettere at varme op end gangen, så vil stuetermostat lukke af og gulvet vil der føles koldere. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Har fundet dette skema, men bliver lidt forvirret: http://www.vvs-grossisten.dk/upload/wavin.pdf

Skal åbne den længste kreds helt, og så skal jeg dreje de andre kredse mod uret som anført i skemaet. Vil det sige at mod uret er “åben”? Således at de længste kredse er mest åbne?


Henrik

Med uret lukker, mod uret åbner. 

Jeg er en tur ude i Timbuktoo Jungle Outbush, så mit net er langsommere end en snegl.

Som jeg lige kan se det er der på side 8 et skama. Der er også et beregningseksempel. 

det er naturligvis vigtigt, at det er den samme manifold der er angivet som den du har. Det kan jeg ikke se om det er.

Opmål alle rum og afstande til teknkrummet som jeg beskrev øvenstående. Hvis stuen er 25 kvm og der er 12 meter fra stuen til så er den kreds 3x25 + 2x12 meter = 99 meter lang. beregn alle kredse, lav et skema og så i gang med skruenøglen. Bemærk at det er fra lukket position du skal åbne det anførte antal omgange. det er faktisk nemmere end det lyder. Jeg har selv gjort det, og det virker fint. Jeg har ens varme i alle rum. 


Chr.


Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis