Enkelt sektion i gulvvarme virker ikke

Jeg har tidligere i år overtaget et hus bygget i 2013. Huset har gulvvarme overalt, men en enkelt sektion fungerer ikke. Jeg har forsøgt at skrue godt op for varmen via termostaten, hvilket også giver udslag på styrringsenheden, hvor den røde lampe begynder at lyse. Det lille stempel i telestaten kører fint op og ned, ligesom splitten/stemplet under telestaten også kan vandre lige så meget som de andre kan (er testet). Det isolerede rør under telestat og split har imidlertid altid samme temperatur, og jeg kan heller ikke høre nogen "susen", når jeg tager telestaten af. Min formodning er derfor, at der ikke løber varmt vand ned i netop dette rør, men årsagen hertil, har jeg svært ved at hitte ud af. Jeg er bestemt ikke noget handyman, men har dog forsøgt at "massere" splitten, i håb om at det ville have effekt, som jeg har kendt det med alm. gammeldags radiatorer. Det har dog heller ikke haft nogen effekt.

Så hvad skal jeg gøre nu? For en god ordens skyld, har jeg vedhæftet billeder af mit "system".


Henrik
Jeg har tidligere i år overtaget et hus bygget i... Vis hele indlægget
29 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis der er for lidt vand på systemet, fylder du bare efter fra vandforsyningen.


fase

På ekspansionbeholderen sidder en trykmåler. Med 1. Sal på huset skal du nok op på 3 bar


 

2 bar er rigeligt selv med en første sal. Det svarer 20 m vandsøjle og sikkerhedsventilen åbner ved 2,5 bar svarende til 25 m vandsøjle.


fase

Er du helt sikker på at der ikke står luft i "den defekte kreds". Prøv at lukke af for alle de andre kredse (f.eks. ved at skrue ned for rumtermostaterne), og luk helt op for den "defekte". Så skal du "tvangsstyre" din pumpe til maks tryk. Dette er tit tilstrækkeligt til at få en luftlomme ud. Jeg går ud fra at din gulvvarmeshunt er forsynet med automatiske udluftninger.


Søren O

Under de røde hætter sidder der en regulerngsskrue til flowet i hver kreds. 

Kan det tænkes at den er lukket? 

Eller at der er noget i klemme i den? 

Af med hætten og check om skruen er helt lukket. Bevæg den nogle gange fra helt åben til helt lukket.

Chr.


Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Søren O skrev den 08-11-2017 22:27:50

Er du helt sikker på at der ikke står luft i "den defekte kreds". Prøv at lukke af for alle de andre kredse (f.eks. ved at skrue ned for rumtermostaterne), og luk helt op for den "defekte". Så skal du "tvangsstyre" din pumpe til maks tryk. Dette er tit tilstrækkeligt til at få en luftlomme ud. Jeg går ud fra at din gulvvarmeshunt er forsynet med automatiske udluftninger.

 Hvor lang tid skal pumpen stå på fuld drøn? Prøvede i går, og det havde ingen effekt. Om shunten har auto udluftning ved jeg desværre ikke. 


Henrik
Chr. skrev den 09-11-2017 00:17:27

Under de røde hætter sidder der en regulerngsskrue til flowet i hver kreds. 

Kan det tænkes at den er lukket? 

Eller at der er noget i klemme i den? 

Af med hætten og check om skruen er helt lukket. Bevæg den nogle gange fra helt åben til helt lukket.

Chr.

 Hvad er rigtig indstilling? Helt åben eller delvis åben (hvis den kan det)?


Henrik

Hej Henrik.

Jeg har lige overset denne tråd, sorry.

I et gulvvarmesystem skal flowskruerne i maniforlden stilles efter kredsenes længde. 

Du skal have fat i en manual til gulvvarmemanifolden, den finder du på nettet eller sender en mail til importøren. Hav data om antal kredse på manifolden klar, sammen med type og gerne et billede, når du sender mail; det gør det nemmere.

Du skal kende længden på hver kreds. Har du ikke data for huset, så mål arealet af hvert rum op og gang det med tre. Læg dertil afstanden fra rummet til manifolden. Så har du noget der er ret tæt på, og absolut brugbart.

I manualen finder du et skema, hvor du kan se, hvor meget de enkelte skruer skal åbnes. Den/de længste kredse skal være helt åbne, og o kortere en kreds er i forhold til den længste, desto mere skal den knibes på skruen. Ellers vil varmen fise afsted ind i de korte kredse, mens de lange ikke får vand nok.  Vand et er dovent og tager den korteste kreds, og du får således uens varme i huset.

Hvis du har temperaturkompensering på dit anlæg, så vil regulerede kredse næsten overflødiggøre termostaterne.


Chr.


Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis