Kommentarer til projekt: Røget eg. Lav-det-selv.

Her samles kommentarer til projektet: Røget eg. Lav-det-selv.

Kommentarer vises både her og på projektet.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Gammel post, men håber stadig på et svar: Du skriver, at resultatet bliver langt bedre når temperaturen holdes under 20 grader i processen, fordi der kommer en dyb rødlig glans. Jeg går efter sorte/grå toner, vil jeg kunne opnå det ved at holde en temperatur over 20 grader?
Har ikke kunnet finde noget omkring temperaturens påvirkning af processen, så derfor mit spørgsmål.
Mvh Søren
Rantzau svarer ikke da han ikke længere er aktiv her  
Jeg har prøvet at lave røget eg, godt nok kun på en lille prøve der var fineret.
Min prøve blev meget mørk, men det bliver ikke helt sort. Dog bliver den mørkere når den får olie som slutbehandling.
Det første billede er efter "røgen" men færdig slebet. Det næste er efter olie behandling.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jeg er tilbage på min pind.  

Holdes temperaturen over de 20 grader bliver farven mørkere, men du risikerer også at egetræ "vender årer". Det betyder at de blødere lag bliver mørkere end de hårde. Du må hellere holde temperaturen under de 20 grader og så forlænge tiden når egetræ ryges som beskrevet, men forsigtighed tilrådes.

Du må hellere nedsætte temperaturen hvis du forlænger tiden.

Husk også at røget egetræ ændre karakter - herunder farve, når det efterfølgende olieres som Pink Henrik har vist.

Det er en smagssag hvad du foretrækker. For mig skriger det til himlen om klamp og utålmodighed når der skydes genveje, da resultatet bliver mere harmonisk som jeg har beskrevet efterhånden som årene går.

Tro mig - jeg har lavet alle fejl med egetræ som tænkes kan.  
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis