Hjælp til varmesystem / varmtvandssystem

Hej.

Fruen og jeg har overtaget en stor landejendom. Jeg er nu ved at forstå (og forbedre) navnlig varmeinstallationerne. Der er flere ting der virker ulogiske og underlige - og trænger til en kraftig forbedring. Tidl. ejer har været en smule ligeglad med forbruget som helhed.

For lige at starte med de kolde fakta, det er et energiklasse C hus altså stort set nyrenoveret, der er i alt 6 gulvvarme strenge (hele underetagen) samt 5 radiatorer på 1 salen. Vi har et fyrrum med et gammelt oliefyr, vi har dog planlagt at konvertere til pillefyr som påbegyndes i foråret når fyringssæsonen den stopper igen. Oliefyr står i fyrrum i laden. Det er med åben ekspansion på høloftet.

Alle gulvvarme strenge er nu uden nogen termostatisk styring, det er altså bare at skrue på en lille ventil for enten at åbne eller lukke.

I løbet af næste uge installerer vi termostater i alle rum til alle strenge, og sætter telestater på.


Beskrivelse af systemet:

Frem og retur kommer ind fra fyrrummet, det bliver så fordelt hvor der går en frem/retur til 1 sal, en frem/retur til en 20 år gammel metro combi vandvarmer og en frem/retur ind i en ny Alpha 2 pumpe til gulvvarme strengene. 

1. Spørgsmål, der sidder på frem siden en termostat inden vandet når Alpha 2 pumpen og gulvvarmen. Hvad har den overhovedet af effekt? Kan den sløjfes (eller åbnes helt) når der kommer telestater og termostater på strengene? se billede:

2. Spørgsmål, det rør der bøjer udenom pumpen det går direkte på returen igen fra fremløb, hvorfor er det lavet sådan?


Så har vi noget bøvl med den combi metro vandvarmer, selvom den er 110 liter, så holder vandet i kun til ca 5-10 minutters bad før vandet bliver koldt. Derudover syntes jeg selvom det er en kombi og også kører på fyret så lyser den stort set KONSTANT, som om den enten ikke virker eller afgiver for meget varme til varmesystemet. trænger den til en udskiftning? man skulle jo tro at 110 liter rækker længere end 5-10 min i bad. Jeg er lidt nervøs for den brænder en masse el af uden nogen nytte.

Derudover sidder der en termostat på dens returløb af varmeveksleren, hvad har den af effekt?

På forhånd tak for hjælpen.

Hej. Fruen og jeg har overtaget en stor... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Det viser sig efterhånden at dit anlæg ikke er så tosset endda. Det er vist bare vandvarmer der har nået lidt over pensionsalder. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 30-10-2017 14:21:50

Det viser sig efterhånden at dit anlæg ikke er så tosset endda. Det er vist bare vandvarmer der har nået lidt over pensionsalder. 

 Hej Erik.

Ja - men en Metro med 20 år på bagen kan vidst også gå på pension med god samvittighed :-)

De kan holde meget længere   og meget kortere  Det kommer an på hvor agressiv vandet er, og om anoden er blevet skiftet. Er det meget surt, tærer det. 

Der sidder ofte en tærings node i beholder som skulle tæres først. Det er så med at få den skiftet inden den er helt væk, så det ikke går ud over beholder. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Selvfølgelig skal din beholder skiftes når den nu er utæt, men jeg forstår ikke hvordan varnespiralen skulle kunne tilstoppe og kun varme 1/4 af beholderen op, men det passer med at termostatventilen har stået for lavt, og lukket for tilførslen af kedelvand alt for tidligt.

Jeg har selv en Metro beholder hængende i kælderen. Den er lige blevet 30 år, og der er ikke blevet rørt ved den i alle årene. Jeg har haft en ny anode liggende i mindst 10 år, men har bare ikke fået taget mig sammen til at få den skiftet.


Søren O
ev elmand skrev den 30-10-2017 15:39:32

De kan holde meget længere   og meget kortere  Det kommer an på hvor agressiv vandet er, og om anoden er blevet skiftet. Er det meget surt, tærer det. 

Der sidder ofte en tærings node i beholder som skulle tæres først. Det er så med at få den skiftet inden den er helt væk, så det ikke går ud over beholder. 

 

Søren O skrev den 30-10-2017 16:52:17

Selvfølgelig skal din beholder skiftes når den nu er utæt, men jeg forstår ikke hvordan varnespiralen skulle kunne tilstoppe og kun varme 1/4 af beholderen op, men det passer med at termostatventilen har stået for lavt, og lukket for tilførslen af kedelvand alt for tidligt.

Jeg har selv en Metro beholder hængende i kælderen. Den er lige blevet 30 år, og der er ikke blevet rørt ved den i alle årene. Jeg har haft en ny anode liggende i mindst 10 år, men har bare ikke fået taget mig sammen til at få den skiftet.

 Altså umiddelbart så syntes jeg 20 år er mere end rigeligt, det er også grunden til jeg ikke køber Miele som holder forevigt. På 20 år må der være sket utroligt meget med både strømforbrug og isolering som helhed :-) Jeg har også lige skiftet 2 19 år gamle UPS pumper til Alpha 2, de gik begge fra 90W til 6W. De fejlede absolut intet

Vi har eget vandværk som suger vand fra vores kildevæld i skoven, PH værdien er en smule surere end hvad der anbefales, af samme grund har vi ikke kobberrør som bliver hurtigere nedbrudt. Til gengæld har vi helt kalkfattigt vand. Så tænker lidt at 20 år under de forhold er helt ok.

Annonce
ev elmand skrev den 30-10-2017 15:39:32

De kan holde meget længere   og meget kortere  Det kommer an på hvor agressiv vandet er, og om anoden er blevet skiftet. Er det meget surt, tærer det. 

Der sidder ofte en tærings node i beholder som skulle tæres først. Det er så med at få den skiftet inden den er helt væk, så det ikke går ud over beholder. 

 

Søren O skrev den 30-10-2017 16:52:17

Selvfølgelig skal din beholder skiftes når den nu er utæt, men jeg forstår ikke hvordan varnespiralen skulle kunne tilstoppe og kun varme 1/4 af beholderen op, men det passer med at termostatventilen har stået for lavt, og lukket for tilførslen af kedelvand alt for tidligt.

Jeg har selv en Metro beholder hængende i kælderen. Den er lige blevet 30 år, og der er ikke blevet rørt ved den i alle årene. Jeg har haft en ny anode liggende i mindst 10 år, men har bare ikke fået taget mig sammen til at få den skiftet.

 Det kan være én af jer lige kan hjælpe mig med et hurtigt spørgsmål. Vi får skiftet vandvarmeren, og i den henseende skal systemet drænes igen. Jeg vil have en dykrørslomme ned i t-stykket og samtidig skifte termostaten på fremløb til shunten (har en helt ny liggende)

Dykrørslommen passer på 1/2" og dykrøret er 12.5 cm lang. Det vil sige at ud fra ø 2.1 (1/2") vil dykrøret jo "spærre" over halvdelen af røret. Kan det ikke være lidt kritisabelt hvis man tænker på flowet af fremløb?

Hvorfor en dykrørslpmme? Kan du ikke nøjes med ar sætte føleren direkte ind i vandstrømmen? Det vil betyde mindre tryktab og endnu bedre føling med fremløbstemperaturen.


Søren O
Søren O skrev den 31-10-2017 20:53:38

Hvorfor en dykrørslpmme? Kan du ikke nøjes med ar sætte føleren direkte ind i vandstrømmen? Det vil betyde mindre tryktab og endnu bedre føling med fremløbstemperaturen.

 Det ville jo være den bedste løsning - Men, hvordan gøres det praktisk? Troede ikke der var andre muligheder end en lomme for at have det helt tæt?

Du skal have fat i en "følerpakdåse". Jeg kan ikke lige finde et reservedelsnummer hos Danfoss, men dem jeg kender har 1/2" gevind. Prøv om din VVS-er ikke har en liggende - evt. en brugt. 

Hvis du gerne vil se hvordan den ser ud, så prøv at søge på "Danfoss RAVK datablad".


Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis