Opvarme skur/rum

Hej hej.

Jeg er ved at lave et skur om til et lille værelse. Det bliver IKKE beboelse, men vil gerne kunne holde det fugtfrit. Jeg tænker at der skal være nogle skabe derude med børnenes tøj til den sæson man ikke er i. Altså f.eks alt deres vintertøj om sommeren. Der skal også være alle de papirer man går og gemmer som normalt står på ens kontor (som nu bliver børneværelse). Altså et rum til opbevaring men hvor det også skal være muligt at opholde sig i. Evt sidde og arbejde lidt på computeren mens børnene leger på gulvet.

Skuret er 15kvm og består af 3 vægge med 2 lag mursten og vil skyde på der er 100-150mm isolering i (ikke mig selv der har bygget) og en trævæg med 100mm isolering. Trævæggen er ud om carporten, så der kommer aldrig direkte hård frost op mod den.

I loftet bliver der 200mm isolering

Gulvet er der 220mm flamingo isolering og 100mm beton.

Ligger nok et billigt laminat eller linoleumsgulv.

Spørgsmålet er så, hvordan får det billigst muligt opvarmet? Altså der skal aldrig opvarmes til 25 grader, men jeg skal vel sikre mig at der altid er minimum en 16 grader?

Min tanke var at sætte noget varmeflytning op. Husets ene hjørne går ind over det ene hjørne af skuret, så det er forholdsvist nemt at flytte luft derud. Jeg tænker at suge luften lige over vores gasfyr. Der er ikke meget spildvarme ved det fyr, men der er lidt. fra indsugning over fyret til udpustning i skuret er der ca 8m.

Og så ellers supplere med en el-radiator.

Jeg mindes også engang at jeg så man kunne få sådan en solfanger til at sætte på taget af et sommerhus til at holde et sundt indeklima. Kunne det være noget?

Hvad vil I foreslå?

Med venlig hilsen

Hej hej. Jeg er ved at lave et skur om til et... Vis hele indlægget
30 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

nu er det nok ikke interessant for trådstarteren, da han ingen el-paneler har, men de ældre typer med mekaniske termostater kunne svinge op til 3-4 grader ved indstilling, mens de moderne elektroniske næsten intet udsving har. Det var det, jeg mente med egetforbrug.


 

Ja en elradiator er nok et af det eneste elapparater, med en virkningsgrad på 100%, også selv om den er tudsegammel.

Det eneste der nok virker bedre, på en ny kvakitets radiator, er termostaten, så den styre mere præcist. 



Vi prøver igen, i morgen --

Der ikke noget der hedder egenforbrug ved el ovne og hvad det skulle være er gådefuldt , gode eller dårlige termostater ændre intet på virkningsgraden , måske på komforten .


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Der skal jo være tøj derude som jeg gerne vil undgå kommer til at lugte, så der skal jo nok være noget udluftning.

Er eneste løsning godt nok at få en el-radiator? Er ikke særlig stor fan af el-radiatorer. Dels pga prisen, men også frygten for at en af børnene smider noget tøj på radiatoren og fyrer op for den.

Så køb en oliefyldt el-radiator, den bliver ikke så varm, at den kan antænde noget, heller ikke selv om den dækkes helt til.


Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
je_ns skrev den 22-10-2017 16:46:38

Jeg har et isoleret skur til mit værktøj, og har lavet det helt tæt, og holder det fugtfri med en affugter, den køre næsten aldrig, da rummet jo netop er tæt. (den fjerne max 1-1,5 liter vand om året.)

Udluftning/ventilation er jo også en måde, men man får jo så ikke fugtigheden lavere end den er udenfor, hvor den til tider kan være ret høj.

Eks. er luftfugtigheden i Aalborg i dag 90,(Ifølge DMI) som så absolut ikke er "tørt"

 Hvis du sætter varme på bliver den relative luftfugtighed lavere, så selv om den er 90 uden for vil den ikke være det inden i rummet hvis det er opvarmet.

uldal skrev den 23-10-2017 17:28:28

OK, det giver mening.

1. Du har mulighed for at hive varme fra børneværelset ind i garagen. Det er ikke nogen stor sag, kan sagtens laves med kobberrør og kompressionssamlinger. Jeg ville absolut vælge den løsning.

2. El-varme. De nye el-radiatorer er rigtig gode og udnytter strømmen meget bedre end tidligere.

Hvis det er overkommeligt for dig, ville jeg hive beklædningen af væggen i garagen ind til rummet og øge isoleringen med min 100 mm.

Mht luftcirkulation, ville jeg se tiden an og vurdere hvor/om der skal sættes ind. Du har jo en fin væg ind i garagen at knalde hul i.PS et vindue vil give varme og udluftningsmuligheder

 #2 Ikke hvis det er en almindelig varmeovn. De er alle sammen præcis lige gode. En varmepumpe er til gengæld bedre, og dyrere.

JoeDario skrev den 24-10-2017 11:34:04

Der skal jo være tøj derude som jeg gerne vil undgå kommer til at lugte, så der skal jo nok være noget udluftning.

Er eneste løsning godt nok at få en el-radiator? Er ikke særlig stor fan af el-radiatorer. Dels pga prisen, men også frygten for at en af børnene smider noget tøj på radiatoren og fyrer op for den.

 Der er ikke rigtig noget behov for at lufte ud med mindre der er en fugtkilde. Typisk madlavning, personer der opholder sig i rummet og den helt store tøjtørring. Køb evt et hygrometer til 100,- og hold øje med det.

Har lavet et lille panorama billede af skuret

https://i.imgur.com/etYi6He.jpg

Så kan I lige se hvad det er vi har med at gøre Som I kan se, så er gulvet lige støbt. Blev støbt i fredags.

Planen er hvide vandskurrede vægge.

Da kan sg´u da ikke være så svært som du vil gøre det til  , køb en elovn / elpanel på ca 1500 W

 (100W pr. M 2) med en god termostat , det tager 10 min. at sætte op , færdig arbejde.............

 og husk at der skal være udluftningsventil på ca 12X12 cm , ellers bliver der en dårlig indelukket lugt.


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis