elmotor til cement blander vil ikke starte

jeg har et problem med en cementblander som er gået i stykker.
jeg håber der er nogen der kan hjælpe.
Den havde kørte i flere timer og jeg tror jeg var kommet til at overbelaste den (for meget i tromlen). den gik bare ud lige pludselig og nu vil den ikke tænde længere.

Jeg har skilt den ad for at se hvad der er galt.
er det en kondensator den hvide cylinder formede ting (se vedhæftede billeder)?


tror i det er kondensatoren som er brændt af eller selve motoren?
er det muligt at teste om motoren virker ved at køre strømmen udenom kondensatoren? eller er det nemmere at teste om kondensatoren virker som den skal?

tak for hjælpen.

22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Uden og være elektriker, mener jeg motoren stadig vil køre rundt selv om kondensatoren afbrydes. Den bruges til at "rende" motoren i gang. Hvis det er den vil motoren stå´og brumme når du sætter strøm til. 

Hvis der lugter brændt i kassen skal du nok regne med motoren har draget sit sidste åndedrag.

Mener der sidder et motorværn på de maskiner bygget sammen med stikket og afbryder, det er ikke bare den der skal trykkes ind ?

Tør næsten ikke spørge om du har tjekket forlængerledningen for dårlige forbindelser ? 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Nitter skrev den 20-10-2017 18:44:40

Uden og være elektriker, mener jeg motoren stadig vil køre rundt selv om kondensatoren afbrydes. Den bruges til at "rende" motoren i gang. Hvis det er den vil motoren stå´og brumme når du sætter strøm til. 

Hvis der lugter brændt i kassen skal du nok regne med motoren har draget sit sidste åndedrag.

Mener der sidder et motorværn på de maskiner bygget sammen med stikket og afbryder, det er ikke bare den der skal trykkes ind ?

Tør næsten ikke spørge om du har tjekket forlængerledningen for dårlige forbindelser ? 

 jeg kan jo prøve at afbryde kondensatoren for at se om det virker uden den. hvordan gør jeg det? skal jeg bare fjerne de to ledninger fra kondensatoren og koble dem sammen?
men jeg kan ikke høre nogen brumme lyd, eller nogen som helst anden lyd når jeg trykker på kontakten.

Der lugtede faktisk lidt brændt i kassen efter den døde, og måske også lidt før det.

hvad mener du med motorværn? altså mener du den plastik kasse som indeholder motor, kondensator, stik og kontakt?
det er den plastik kasse jeg har skilt ad.
forstår ikke helt spørgsmålet? hvis du mener om jeg har prøvet at tænde for kontakten så ja. men det kan selvfølgelig godt være at der er løs forbindelse i kontakten, det ser bare ikke sådan ud.
forlængerledningen fejler ikke noget fordi den virker med andre el redskaber.

Hvis du har et multimeter, sætter du det i ohm/modstandsmåling, med målepindene direkte på ledningerne fra motor, uden om kondensator.

Du skal gerne få en lav talværdi, under 50ohm afhængigt af mærke effekten på motor.

Hvis den er mange ohm, eller skriver ol eller lign, er motor brændt over.


Elektronikteknikeren

Der kunne også sidde en termosikring et sted i serie med den ene af ledningerne.


Elektronikteknikeren

Så har du misforstået mig. Kondensatoren virker/bruges kun når motoren skal starte. Sætter du strøm til motoren uden kondensator vil den brumme og ikke starte op. 

Du må ikke koble ledningerne sammen der sidder på kondensatoren.

Normalt stinker det med en meget skarp dunst af brændt lak når motoren er blevet øg grundet for meget varme.

Der plejer og være et motorværn bygget sammen med stikket/kontakten på de små blandere. Nogle skal resettes ved og trykke på en lille rød pind der stikker ud når de klapper. Andre kobler automatisk til efter et stykke tid. Men hvad der er på din kan jeg ikke sidde her og se.

Det at sidde og kigge hjælper sjældent. Du skal fejlfinde med et voltmeter hvis du skal videre. Til nød kan du bruge en gammeldags glødelampe i en fatning med to stykker bar ledning. 

Det er nu ret nemt, man skal være forsigtig med og spørge folk om de har prøvet og tjekke det mest indlysende. Derfor formulerede jeg spørgsmålet på den måde.   


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce
Nitter skrev den 20-10-2017 20:21:05

Så har du misforstået mig. Kondensatoren virker/bruges kun når motoren skal starte. Sætter du strøm til motoren uden kondensator vil den brumme og ikke starte op. 

Du må ikke koble ledningerne sammen der sidder på kondensatoren.

Normalt stinker det med en meget skarp dunst af brændt lak når motoren er blevet øg grundet for meget varme.

Der plejer og være et motorværn bygget sammen med stikket/kontakten på de små blandere. Nogle skal resettes ved og trykke på en lille rød pind der stikker ud når de klapper. Andre kobler automatisk til efter et stykke tid. Men hvad der er på din kan jeg ikke sidde her og se.

Det at sidde og kigge hjælper sjældent. Du skal fejlfinde med et voltmeter hvis du skal videre. Til nød kan du bruge en gammeldags glødelampe i en fatning med to stykker bar ledning. 

Det er nu ret nemt, man skal være forsigtig med og spørge folk om de har prøvet og tjekke det mest indlysende. Derfor formulerede jeg spørgsmålet på den måde.   

 okay så jeg kan godt prøve at tage ledningerne af kondensatoren (uden at koble dem sammen) og starte motoren?

jeg tror ikke der er noget motorværn på min. den er fra 1994.

hvordan skal jeg bruge en glødelampe til at fejlfinde? altså mener du for at teste om der er støm i ledningerne ved kontakten?

Hvis det er kondensatoren der er gået kan du starte blanderen ved at trække tromlen rundt. 

DBG skrev den 21-10-2017 10:09:09

 okay så jeg kan godt prøve at tage ledningerne af kondensatoren (uden at koble dem sammen) og starte motoren?

jeg tror ikke der er noget motorværn på min. den er fra 1994.

hvordan skal jeg bruge en glødelampe til at fejlfinde? altså mener du for at teste om der er støm i ledningerne ved kontakten?

 Det kan du godt prøve. Hvis motoren så brummer og ikke vil køre er det højst sandsynligt din startkondensator der er gået øg.

Motorværn er der sikkert også på hvis den er fra 94, altså forudsat der er et indbygget.

Glødelampen bruger du til og finde ud af om der er spænding hvor du forventer det. Eksempelvis over terminalerne til motoren. Ville dog hellere du indkøbte et billigt universalinstrument som dette:  https://www.jemogfix.dk/digitalt-mu...5/9412936/  eller dette:  http://www.thansen.dk/product.asp?n...1035658156  i stedet da det er mere sikkert og arbejde med. Husk lige og læs brugsforvirringen inden du tager et sådanne instrument i brug.    


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

motoren laver slet ingen lyd når man prøver at starte den. så det er nok motoren der er brændt af.
hvor skaffer man sådan en motor?

Har du målt om der kommer strøm frem til motoren?

Det kan jo være motorværn/termosikring, eller strømfaldsrelæ der er defekt...


Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis