elmotor til cement blander vil ikke starte

jeg har et problem med en cementblander som er gået i stykker.
jeg håber der er nogen der kan hjælpe.
Den havde kørte i flere timer og jeg tror jeg var kommet til at overbelaste den (for meget i tromlen). den gik bare ud lige pludselig og nu vil den ikke tænde længere.

Jeg har skilt den ad for at se hvad der er galt.
er det en kondensator den hvide cylinder formede ting (se vedhæftede billeder)?


tror i det er kondensatoren som er brændt af eller selve motoren?
er det muligt at teste om motoren virker ved at køre strømmen udenom kondensatoren? eller er det nemmere at teste om kondensatoren virker som den skal?

tak for hjælpen.

jeg har et problem med en cementblander som er... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

jeg har været ved at måle forskellige steder men ved ikke præcist hvor jeg skal måle.

her er et billede af det. nogle af ledningerne havde nogle labels på med forskellige bogstaver og tal.

Den sorte fatning der sidder i højre side er sikkert stikket som strømmen kommer fra. Der skal der være ca. 230 v imellem de 2 sorte ledninger. De går så hen til en afbryder (den med hvid hus) Der skal der så også være 230 v imellem de klemmer hvor ledning U1 og den gule kommer på. Hvis der er det så er forsyning og afbryder ok. 

Så skal du kunne måle 230 v 3 steder ind til motor nemlig imellem: U1 - U2   U1 - Z1  og U2 - Z1. 

Jeg har en fornemmelse af at de 2 gule ledninger går ind til en klixon relæ Altså en varmefølsom kontakt der ligger inde i motor. Den skulle selv slå til igen efter overophedning, men kan godt sidde fast. Så hvis du ikke kan måle 230v til U2 er det et forsøg værd at proppe en ledning ned i klemme U2 og så sætte på den gule i den enden ende. Hvis motoren så starter op når du tænder så har jeg ret i min fornemmelse.

Husk at tage stikket ud når du har grabberne nede i nærhenden af strømmen. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 01-11-2017 15:19:35

Den sorte fatning der sidder i højre side er sikkert stikket som strømmen kommer fra. Der skal der være ca. 230 v imellem de 2 sorte ledninger. De går så hen til en afbryder (den med hvid hus) Der skal der så også være 230 v imellem de klemmer hvor ledning U1 og den gule kommer på. Hvis der er det så er forsyning og afbryder ok. 

Så skal du kunne måle 230 v 3 steder ind til motor nemlig imellem: U1 - U2   U1 - Z1  og U2 - Z1. 

Jeg har en fornemmelse af at de 2 gule ledninger går ind til en klixon relæ Altså en varmefølsom kontakt der ligger inde i motor. Den skulle selv slå til igen efter overophedning, men kan godt sidde fast. Så hvis du ikke kan måle 230v til U2 er det et forsøg værd at proppe en ledning ned i klemme U2 og så sætte på den gule i den enden ende. Hvis motoren så starter op når du tænder så har jeg ret i min fornemmelse.

Husk at tage stikket ud når du har grabberne nede i nærhenden af strømmen. 

 altså skal jeg forbinde ligesom den blå streg på dette billede?

jeg har forbundet det som på billedet. og motoren kørte rundt. skal jeg bare skille motoren ad og finde den termosikring som sidder fast?

Godt du nåede så langt nu ved du at det er termosikring. Du kan ikke skille motoren ad og finde termosikring. Den er helt sikkert lagt ind i viklinger og derefter er det hele dyppet i lak kar og til slut hærdet op i ovn. Du har 2 - 3 muligheder. 

1: Bare lægge den viste lus permanent, så du ingen termosikring har. Og hvad er risiko ved det ? Ja nu dur motoren jo ikke, og hvis du igen overbelaster den endnu mere så står den af, men måske har du så haft glæde af den i mange år. 

2: Hugge motoren hårdt ned imod gulvet på flere måder ( altså på siden så du ikke beskadiger aksel eller ventilator) Det kan få termoafbryder til at falde på plads. 

3. købe en ny blandemaskine. (så er vi tilbage ved pkt.1 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
ev elmand skrev den 01-11-2017 23:02:41

Godt du nåede så langt nu ved du at det er termosikring. Du kan ikke skille motoren ad og finde termosikring. Den er helt sikkert lagt ind i viklinger og derefter er det hele dyppet i lak kar og til slut hærdet op i ovn. Du har 2 - 3 muligheder. 

1: Bare lægge den viste lus permanent, så du ingen termosikring har. Og hvad er risiko ved det ? Ja nu dur motoren jo ikke, og hvis du igen overbelaster den endnu mere så står den af, men måske har du så haft glæde af den i mange år. 

2: Hugge motoren hårdt ned imod gulvet på flere måder ( altså på siden så du ikke beskadiger aksel eller ventilator) Det kan få termoafbryder til at falde på plads. 

3. købe en ny blandemaskine. (så er vi tilbage ved pkt.1 


 hvis jeg vælger valgmulighed 1, skal jeg så bare forbinde ligesom den blå streg permanent?

hvad hvis jeg forbinder permanent, vil det så være en god ide med en kontakt imellem. så kan jeg jo prøve at afbryde den nye forbindelse en gang imellem og se om termosikringen er kommet fri igen.

med hensyn til valgmulighed 2, er der så ikke risiko for at motoren bliver beskadiget selvom det kun er siden af motoren som jeg banker ned i gulvet? eller syntes du jeg skal banke den lidt inden jeg udfører valgmulighed 1?

Der er ingen risiko for indvendige skader ved en ordentlid ruske / banketur. Du bør ramme de knopper som sidder hvor skruer sidder der holder motor samlet.Virker det ikke så forbinder du som blå streg viser. Eller allerbedst klippe samlemuffen af, afmontere begge gule ledninger og derefter montere ledning u2 og z2 hvor den anden gule ledning kommer fra. Det giver det samme resultat på en simpel måde. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Du kan bare forbinde de to punkter vist med en blå streg permanent. Sandsynligheden for, at termosikringen kommer til at virke igen, er ikke ret stor. Hvis du sætter en afbryder i den blå forbindelse, skal du lave en vandtæt forbindelse eller have afbryderen inde i motoren, hvis der overhovedet er plads.


fase

Du kan også udskifte den indbyggede termosikring med en ekstern type som du monterer med følerfladen mod motorhuset. Det vil så give en beskyttelse af motoren, dog med forsinket reaktion ifht. den indbyggede føler. Man kunne så vælge en med et relativt lavt temperatur trigger punkt. Måske 70grader...


Elektronikteknikeren

Nu måler den indbyggede sikring temperaturen inde i viklingen, hvor temperaturen kan være betydelig over temperaturen på motorhuset, så en måling udvendig er ikke nødvendigvis et billede af temperaturen inde i viklingen


fase
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis