Korrekt montering af afløbsrist

Hej,


Jeg er igang med at renovere badeværelse og er nu kommet af med de gamle klinker og skal snart påbegynde vådrumsikring, er med på det skal ned i afløbs skålen, men er lidt i tvivl hvordan min rist skal monteres på afløber korrekt?


Skal det bare limes ovenpå her eller skal der gøres noget andet?


PFT! :-)


18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Eller skal jeg have en forhøjelsesramme på?

Der er jo en masse regler om dette, som en masse sikret vil gøre sig kloge på...
 

Men først og fremmest skal underlaget være jævnt  og fast god bund klar til vådrumsmembran og fliser, f.eks slibekob og derefter pudseopgave- Derefter skal der grundes og vådrumsmembran, hvor afløbsmanchen skal følges ud over kant til afløbet , derefter kan rammen monteres med fliselim. 

Forhøjerramme bruges som regel, hvis man ligger nye fliser oven på de gamle.   

Rammen skal ikke monteres med fliselim.

Membranen skal heller ikke gå ned i afløbet.

Membranen skal føres ind over den flange der sidder rundt om afløbet på udvendig side. Den er nok skjult af fliseklæb. Der skal bruges en afløbsmanchet som skæres til at passe afløbet, den skal herefter behandles med membran sammen med resten af gulvet.

Rammen skal klæbes med vandfast fleksibel klæber fra undersiden og rammen skal passe ned over kanterne på plastafløbet, dvs. de skal være kompatible eller fra samme system. Rundt om rammen mod fliser bruges silicone.

Så min anbefaling er at du renser ned omkring afløbet til du finder flangen. 

Samt renser afløbet rundt om toppen så rammen passer ned over som en LEGO klods. Dvs. Afløbets kanter passer op i rammen, som klæbes med den fleksible vandfaste klæber.

Hvis ikke du gør dette, kan du ikke holde kravet til vådrumssikring.



Elektronikteknikeren

Herunder ses flangen rundt om afløbet. Det er plastik kanten hele vejen rundt. Denne skal armeres i overgangen og smøres med membran som resten af gulvet.


Elektronikteknikeren
Annonce

Som Gregeren skriver korrekt.  Lille detalje, forhøjer rammer og selve risten limes sammen med Bostik 2640. Men først rengøring af afløb og kanter så du kan få en ordentlig forbindelse. Om der skal forhøjer rammer på afgør færdig flisehøjde. Risten skal ligge plant med flisen, alternativt 1 mm under. Du kan godt komme ud for at skulle forkorte toppen af forhøjer rammen for at få den rigtige højde. Bevar dog minimum 4 eller 5 mm af toppen så der stadig er noget at lime sammen med risten. Lav den pænt lige og slib evt kanterne.. 


km

Hej Mange tak for jeres svar.

Afløbsskål er her lavet i metal og ikke plast, så tvivler på der er en flange herpå.

Kan det laves såfremt der ikke er en flange på eller skal jeg igang med at banke det hele op?



De er er også flange på stål afløb. Med mindre det er støbejern? Det ligner det bare ikke.


Elektronikteknikeren

Det er ikke støbe jern  Må lige banke op og kigge :-)

Den kant der peges på her, det er da ikke den membran skal gå til er det? syntes altid at have hørt at denne skulle indstøbes for at sikre stabilitet.

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis