Legionærer i varmtvandsanlægget?


For år tilbage, var det meget op i tiden, at mange hoteller fedtede med temperaturen på brugsvandet. Når så samtidig man ved, at vandet kan stå i længere tid i de omfattende varmtvandsinstallationer, er det jo ikke underligt, at der kunne udvikles legionellabakterier. Det var så ikke alle gæster, der overlevede et forfriskende bad. Jeg mistede selv en bekendt, der blot var knapt 40 år gl. på den konto. :-(

Vi har lige fået installeret varmepumpe, luft/vand, og den opererer med en temperatur på mellem 50 og undertiden 60 grader. Det er ikke noget der fryder mig, men angiveligt skulle det være sikkert nok. Jeg har ellers altid brugt, med jævne mellemrum at køre det varme vand op til 70-80 grader, som jeg også gør i campingvognen.

Men døden skal jo også have en årsag!

I moderne vandinstallationer, har man rør direkte til hvert tappested, som medfører at sjældent benyttede tappesteder ikke skylles så jævnligt som i ældre anlæg.
Det må jo være et udbredt "problem" mange steder. Hvad med de mange, der f.eks. har et gæstebadeværelse og andre tappesteder, der kun bruges sporadisk. Der står det varme vand jo lumrer i måske uger i rørene. Er der nogen, der har kendskab til, at det kan medføre kvaler?
Jeg jager Hustru, hun er så let til fods i modsætning til mig, rundt og tappe vand af varmtvandshanerne med jævne mellemrum, men måske er det overflødigt?

Med venlig hilsen
ktm

 

For år tilbage, var det meget op i tiden, at mange... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Ud over legionær lever der jo også andre coli-forme bakterier i brugsvandet fx. fra kolonier af børsteorm har man påvist hos flere vandværker.

Det er forhåbentligt kun legionella og ikke legionærer     

Når du bor på 4. sal har du måske også bemærket at strengen bliver mindre og mindre jo højre du kommer op. Du kan du selv regne ud hvor lang strengen til afgreningen hos underboen er og hvor meget vand der er i den rørstump. Et lokumsskyld tapper det meste. 

I store varmtvandsbeholdere motionerer man temperaturen for at dræbe legionella.
OG: for at legionella virker patogene skal du indånde dem. Det gør du under bruseren - ikke ved håndvask, toilet eller i køkken.  

Hudkontakt eller oral optagelse er ikke tilstrækkeligt. Mon et gæstetoilet har en bruser? Hvem gider at drikke lunken afstået vand fra en taphane lang ud på strengen? Vil man drikke venter man til vandet bliver koldt?  

Har man med syge og svage mennesker at gøre (tandklinik) tager man yderlige foranstaltninger. 


Mjølner skrev den 11-10-2017 12:03:57

Det er forhåbentligt kun legionella og ikke legionærer     

Når du bor på 4. sal har du måske også bemærket at strengen bliver mindre og mindre jo højre du kommer op. Du kan du selv regne ud hvor lang strengen til afgreningen hos underboen er og hvor meget vand der er i den rørstump. Et lokumsskyld tapper det meste. 

I store varmtvandsbeholdere motionerer man temperaturen for at dræbe legionella.
OG: for at legionella virker patogene skal du indånde dem. Det gør du under bruseren - ikke ved håndvask, toilet eller i køkken.  

Hudkontakt eller oral optagelse er ikke tilstrækkeligt. Mon et gæstetoilet har en bruser? Hvem gider at drikke lunken afstået vand fra en taphane lang ud på strengen? Vil man drikke venter man til vandet bliver koldt?  

Har man med syge og svage mennesker at gøre (tandklinik) tager man yderlige foranstaltninger. 


 Toilet og køkken er to forskellige strenge. Det er i køkkenet den er gal med varmt koldtvand. Jeg tager ofte drikke vand på toilettet fordi det er meget koldere og smager bedre uden at jeg skal hælde 20-30l i afløbet. Sikkert fordi den streng også dækker WCskyl, som du er inde på. Hanen i køkkenet derimod er den allersidste hane på strenge og den sidder fysisk på enden af røret. Du har nok ret i at det ikke er en reel fare, men det ville nu være rart med ordentlig vandkvalitet til at drikke, skylle grøntsager mm.

Jeg fornemmer lidt, at ikke alle er klar over, hvordan en vandinstallation igennem de sidste >20 er og skal være udført.

Hvert enkelt tappested, har sin egen forsyning helt ude fra, hvor vandet kommer ind i ejendommen, idet man må ikke have samlinger på nogen vandstreng i en installation.

Det gør, at der står en masse vand i længere tid i noget der svarer til "blinde" stumper, hvor der i teorien og vel også i praksis kan udvikle sig bakterier og legionærer. Det gør jo, at man skal tænke på en lidt anden måde, når man f.eks. vil skylle sin installation. Det hjælper f.eks. ikke på koldtvandshanen at trække ud i lokummet, eller lukke op for bruseren for at få hurtigere varmt vand i håndvasken.

Nå, nu har jeg haft min installation i henved 22 år uden der er sket noget indtil videre. Så jeg håber det går også de sidste år, men det er lidt bekymrende at det varme vand sjældent når op på 60 grader og at det kolde vand, som jeg ikke rigtig havde tænkt over, også kan være en risiko.


Med venlig hilsen
ktm

 

"legionella og ikke legionærer" Jeg mener at havde læst det skidt første gang blev påvist hos nogen franske soldater i sin tid, så lidt har det da med hinanden at gøre.   

Ps. Mikro-plast er vist også ved at være et alvorlig problem i drikkevand.

Det kan være en rigtig god ide også at isolere koldvandsrøret. 


Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis