Fyr taber tryk over 14 dage

Hej LDS!

Jeg er efterhånden ved at løbe tør for gode idéer så nu skriver jeg her i håb om at nogle af jer har oplevet en lignende situation som mig.

Sagen er den at vi i 2014 får skiftet fra Olie til Naturgasfyr (Viessmann Vitodens 300-w) i et et-strengs anlæg, og i 2015 er der udskiftet/flyttet 3 radiatorer, i 2016 begynder fyret så at tabe tryk når det producerer varme, cirka 1-1,5 bar over 14 dage. Hvilket resulterer i at vi skal fylde vand på i 15-20 sekunder hver 14. dag. Vi haft VVS'er ude og tjekke fyret flere gange og ekspansion mv. ser fin ud og fyret er jo helt nyt. Derudover har vi 2 gange fået lækagesporet, uden at der har kunne findes en lækage, men fyret bliver altså ved med at tabe vand/tryk.

Ydermere, så har vi i den ene ende af huset en dunken i radiatorerne om natten, også selvom at anlægget og radiatorer er udluftet efter alle kunstens regler.

Så nu kommer 1000kr spørgsmålet, hvorfor hulen bliver mit fyr ved med at tabe tryk/vand, når der 1. ikke kan identificeres nogen lækage? 2. Trykekspansionsbeholderen har det fint og der er fin varme på alle radiatorer?

Håber på nogle gode bud, da jeg er ved at blive skør af hele tiden at skulle fylde vand på.

Hej LDS! Jeg er efterhånden ved at løbe tør for... Vis hele indlægget
29 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Frank

Du har ret, fyret taber faktisk vand også når der laves brugsvand, men det er over meget længere tid, og dette har jeg læst mig frem til er meget normalt, da fyret ikke kan opretholde tryk når det kun er aktiveret i kort tid. Fra april til september, når der kun laves brugsvand, skal jeg kun hælde vand på 1-2 gange og det er vel ikke unormalt?

Ser iøvrigt ud til at sikkerhedsventilen var fyldt med snavs. Lukkede lige en pokkers masse vand ud, og nu drypper den ikke længere.

Ser desværre heller ikke ud til det var sikkerhedsventilen. Trykket falder igen her til aften, efter at have været stabilt dte meste af dagen. Øv. 

For lige helt og få udelukket at sikkerhedsventilen ikke er fejlbehæftet så bind en (slap) ballon stramt om udløbet en 14 dags tid, så finder du ud af om det er den der taber trykket. 

Når din "luftballon" i ekspansionsbeholderen har samme tryk (eller lidt mere) end det statiske tryk fra anlægget (trykket fra vandstands højden), så fylder ballonen hele beholderen i kold tilstand og giver derved størst mulighed for vandets ekspansion, uden at trykket derved stiger voldsomt - altså maksimal udnyttelse af ekspansionsbeholderen.
Når der står 0,5 bar i fortryk, så  svarer til 5 m vandsøjle, altså 5 m lodret højde fra ekspansionsbeholderen og til overkant af øverste radiator. Derfor, hvor højt er der mellem ekspansionsbeholderen og overkant på øverste radiator i boligen? Fortrykket skal faktisk reguleres individuelt i hver bolig. 

Uddybning (red) Mener at en trykekspansionsbeholder helst skal kunne indeholde 10% af den samlede vandmængde i anlægget. Og så er det fint at fortrykket i din ekspansionsbeholder "kun" er 0,1-0,3 bar højere end det statiske tryk i dit anlæg (det statiske tryk i bar er den lodrette højde mellem ekspansionsbeholderen og øverste radiators overkant, divideret med 10). Fidusen med at fortrykket kun er en smule højere end det statiske tryk er at så får du max. funktion af ekspansionsbeholderen, især hvis ekspansionsbeholderens størrelse lige er på grænsen til at være for lille, for så lukker den vand ud. 

Annonce

Der er kun 1 etage i boligen. og ekspansionsbeholderen sidder højere end alle radiatorerne. Jeg får en VVS'er til at komme ud og kigge på hele fyret igen idag, da det må være der problemet skal findes.

Hej, fik du løst dit vandtabs problem? Jeg har et ligende pt. :-(

.. varmekredsen taber tryk. Ekspansionsbeholderens opgave er at optage den bevægelse / udvidelse der er i din varmekreds ved skiftende temperaturer. derfor skal den være ca halvt fyldt med vand ved ca 1,5-1,7 bar. Dermed kan vandet deri skubbe frem og tilbage på den luft bælg deri ( luft kan komprimeres det kan vand og stål ikke ) kontroller altid din ekspansion. Hvis den er på feks 18L bør den veje ca det halve 9 kg når centralvarmetryket er 1,5 bar. luftventilen der er på en sådan kan du give et hurtigt pift mens den vender nedad og kommer der mere end en dråbe vand ud er den sprunget og skal skiftes. hvis den vejer mere end skrevet skal du lufte al cv luft ud og lukke vand ud til 0 bars tryk. sæt en cykelpumpe på luftventilen og mens dit varmeanlæg stadig står åbent på feks udlufter skruen, pump da ekspansionbeholderen op til ca 0,7bar.Kontroller at luftventilen kan holde tæt ved at komme spyt eller sæbeskum på den. Taber den luften skal der ny "schrader ventil" i ekspansionen med det samme , ellers er al arbejdet spildt.  imens du pumper luft på  ser du al den vand der ikke skal være i beholderen presses ud. når der er 0 bar på cv kredsen skal der ikke være vand i den eksp.beholder men kun 0,7bar luft ! Hvis en udluftning ofte er nødvendig og det måske lugter kan det ske der vokser bakterier i vandet og læs da her.. Jeg kører varmepumpe service og det sker at vi ser meget "luft" i centralvarmeanlæg. Det er ofte bakterier der vokser i vandet i tanken som med tiden giver et stigende tryk og dermed lukker overtryksventilen op ved ca 2,5 bar som den skal hvor vand løber ud. ofte lukker den ikke tæt igen da rust og skidt får den simple ventil til ikke at kunne slutte tæt igen. Den skal kun åbne i nødstilfælde. Se foto at produkt der slår bakterier ihjel. få det ikke på huden og øjne brug briller og handsker. læs anvisning og brug en trykspand til de få liter der skal pumpes på til 1,5 -1,7 bar normal cv tryk. Sæt en slutprop den helt tætte luftventil og stram den til. Hvis din overtryksventil generelt drypper kan du stød åbne den med hånden ,men hvis det ikke virker skal den skiftes. 

Se foto link her om den  bakterie dræbende væske  https://photos.app.goo.gl/15g6331LG...fiw2 


... Det sagde hun også igår..
Hey OP fik du nogensinde løst problemet? Har også problemer med nyt gasfyr der meget langsomt taber tryk. Det gamle skulle aldrig have nyt vand på, ikke i de 5 år jeg havde det.. det nye derimod er næsten månedligt.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også