Fyr taber tryk over 14 dage

Hej LDS!

Jeg er efterhånden ved at løbe tør for gode idéer så nu skriver jeg her i håb om at nogle af jer har oplevet en lignende situation som mig.

Sagen er den at vi i 2014 får skiftet fra Olie til Naturgasfyr (Viessmann Vitodens 300-w) i et et-strengs anlæg, og i 2015 er der udskiftet/flyttet 3 radiatorer, i 2016 begynder fyret så at tabe tryk når det producerer varme, cirka 1-1,5 bar over 14 dage. Hvilket resulterer i at vi skal fylde vand på i 15-20 sekunder hver 14. dag. Vi haft VVS'er ude og tjekke fyret flere gange og ekspansion mv. ser fin ud og fyret er jo helt nyt. Derudover har vi 2 gange fået lækagesporet, uden at der har kunne findes en lækage, men fyret bliver altså ved med at tabe vand/tryk.

Ydermere, så har vi i den ene ende af huset en dunken i radiatorerne om natten, også selvom at anlægget og radiatorer er udluftet efter alle kunstens regler.

Så nu kommer 1000kr spørgsmålet, hvorfor hulen bliver mit fyr ved med at tabe tryk/vand, når der 1. ikke kan identificeres nogen lækage? 2. Trykekspansionsbeholderen har det fint og der er fin varme på alle radiatorer?

Håber på nogle gode bud, da jeg er ved at blive skør af hele tiden at skulle fylde vand på.

Hej LDS! Jeg er efterhånden ved at løbe tør for... Vis hele indlægget
29 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis et varmerør indstøbt i gulvbeton bliver utæt ved vi alle at gulvet normalt får en varm fugtig plet det pågældende sted, men nogen gange ses det ikke, da vandet istedet siver ned i undergrunde. Gulvet vil dog ofte være lidt varmere det pågældende sted, og der bruger man termografi-sporring - jeg går næsten ud fra det er den metode der er anvendt. En mindre kendt metode (alternativ) er isotop-sporring, man hælder simpelthen radioaktiv stof i vandet, og spore lækagen med en geigertæller. Blot til info.     

Der er blevet sporet med gas over 14 dage ved 4 bars tryk, uden at der kunne konstateres en lækage/utætted, så hvis det var rørene er jeg sikker på at det var blevet fundet. Rørerne er desuden ikke indstøbt i beton, men ligger frit i krybekælder lige over klaplag.

Flere gode bud modtages ved kyshånd. Tror jeg skal have kigget lidt på fyret igen og se om jeg kan spore en utæthed der.

Lige en strøtanke, det vil ellers være oplagt at anvende termografi-sporring i en krybekælder. Jeg tænker at gas mest er egnet til udendørs sporring, idet gassen så vil sive op det pågældende sted i jorden hvor lækagen er. I en kælder vil rummet vel blot fyldes med gas, uden præcis at afsløre hvor lækagen er.  

Lige en ekstra tilføjelse. Her til morgen har jeg prøvet at pille ved sikkerhedsventilen på fyret, og det har nu resulteret i at den er begyndt at dryppe (ser ikke ud til at stoppe igen) - giver det mening for jer at den skal fortsætte med dryppe selvom man kort drejer den eller kan den være defekt og dermed årsag til mine problemer?

Den skal ikke dryppe, hvis trykket i varmesystemet er under åbnetrykket, som jeg gætter på er 2,5 bar. Mon ikke det står på ventilen. Prøv at skifte den til en tilsvarende.


fase
Annonce

Trykket i systemet er lige nu 1 bar præcis og alligevel står ventilen og drypper, der står 2,5 bar på den. Har været nød til at sætte en lille skål under. Der var ingen dryp/vand før jeg pillede ved ventilen, så jeg tænker at den er defekt og ikke lukker ordentligt til?

Ja, det kan du være sikker på.


fase

Så lige en sidste gang for prins Knud her, så selvom ventilen ikke dryppede før jeg pillede ved den, kan den godt have stået og lukket vand/damp ud uden det kunne ses og dermed være skyld i de problemer jeg har haft? Den skal ihvertfald udskiftes og så må vi se om det løser problemet.

Det kunne jo godt tyde på ventilen ikke er for god..

Køb en ventil i god kvalitet, jeg købte en til brugsvandet ved VVS experten, den begyndte hurtig at dryppe mere end den burde, købte så en hos den lokale VVSér den fungere som den skal.

(adskilte den fra VVS experten, der var en støbefejl i ventil sædet, har også været uheldig med en messingunion fra samme firma)


Vi prøver igen, i morgen --
Saltefisk skrev den 24-09-2017 08:46:52

Så lige en sidste gang for prins Knud her, så selvom ventilen ikke dryppede før jeg pillede ved den, kan den godt have stået og lukket vand/damp ud uden det kunne ses og dermed være skyld i de problemer jeg har haft? Den skal ihvertfald udskiftes og så må vi se om det løser problemet.

 Der er noget som ikke helt stemmer her, for du skriver andetsted at fyret ikke taber tryk når der kun laves brugsvand, så kan ventilen jo ikke være defekt.   At den så nu er blevet utæt kan skyldes kalk/rust der er kommet i klemme, prøv at sætte tryk på anlægget (mere vand på) luk så gentagne gange en pokkers masse vand ud af ventilen på en gang, i håb om ventilen bliver renset for urenheder.  

Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også