Arbejdsbord projekt

Har her i weekenden isoleret mit skur og malet det hvidt, da det skal blive mit nye hobbyrum.
Og skal i den forbindelse have et arbejdsbord derude på 185 cm langt, og 60 cm bredt.

Overvejer Acacia hårdttræsbordplade, men er i tvivl om hvordan jeg skal sætte det op.
Det er et lille skur på 6 kvm, så bordpladen kommer til at gå fra væg til væg i den ene ende af skuret.

Så tænker at fastgøre det til vægen med vinkelbeslag.
Skulle gerne kunne sidde ved bordet og evt have en skuffereol samt et par opbevaringskasser under bordet, så konstruktionen skal helst ikke lukke for meget af.
Men jeg har aldrig lavet sådan noget før, og ved faktisk ikke en bjælde om det.

Men tænker at vinkelbeslag ikke kan holde bordet alene.
Nogle bud?

Har her i weekenden isoleret mit skur og malet det... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Vedhæftede filer:

Lige en kommentar. For mig ser det ud som om, at du har sat sargen fast med vinkelbeslag. Så har den ikke funktion som noget, der kan modvirke, at den evt. vil komme til at hænge på midten. Når man bruger vinkelbeslag er det for at få tingene til at hænge sammen.

Når den skal have funktionen med at modvirke, at pladen komme til at hænge på midten, så skal den fastgøres med skruer gennem sargen. Vil man gøre det helt perfekt, så giver man den også en gang lim.

Bor huller gennem sargen, så skruerne har fri passage. Evt. først bor et større hul ca. halvvejs gennem sargen, så du kan undersænke skruen. Det hul skal så være så stort, at der er plads til at hovedet kan gå ned i det. Derefter et mindre hul - typisk 5mm indtil du er gennem sargen/nået til pladen. Hvis skruen er meget tyk, kan det være nødvendigt lige at bore lidt for i egetræspladen, da den er meget hård, og man kan risikere at skruen knækker.


Kurt B. Andersen

Hej 





Hej Zjapper

Synes du skrev du havde købt en egetræsplade; men her på min skærm, ligner den mistænkelig en fyrretræsplade. ikke fordi der noget galt med fyrretræ; men så er det nok en rigtig god ide at give den noget rigtig god lak.

  Rigtig mange er rigtig glade for at gå på fyrretræ   






"Hvis du laver arbejdet ordentligt første gang, behøver du ikke lave det om"

Kurta: Tak for info, som sagt er jeg helt grøn. Har monteret skruer som du beskrev.
Ingen problemer med det, dog har jeg nu lakeret reglerne en enkelt gang da jeg lakerede bordpladen. 4 lag på overfladen med mellemslibning mellem hvert lag, helt bank og flot resultat.
Dog var der en åndssvag flue som synes den skulle nødlande i den halvvåde lak, så det gav et lille mærke til mine store frustration, hvis den ikke allerede var død af de giftige dampe da jeg fandt den, så havde den fået en flad.

EL-Mek67
Som beskrevet tidligere i tråden, har jeg minus erfaring med træ og alt hvad der ligner tømre/snedker arbejde. Er uddannet kok, så mine evner til at se forskel på træsorter stinker fælt, så hvis du siger det ligner fyrretræ, så er den sikkert god nok.

Den hare også fået lak, 4 gange på overfladen, og en god gang på undersiden så den ikke slår sig samt reglerne har fået.
Det ser umiddelbart pænt ud (set med en koks øjne). 

Annonce

Har forresten planer om at sætte hulkelister langs kanten af bordpladen.
Enten hvide i plast, eller nogle i fyrretræ.
Hvis det bliver dem i fyrretræ, skulle de så også have haft lak sammen med resten af pladen?
Træ eller plast i hvid? 

Hvis du køber malede hvide trælister, så skal det ikke behandles yderligere. Er de rå så klan du jo giver dem lak før du monterer dem. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også