Arbejdsbord projekt

Har her i weekenden isoleret mit skur og malet det hvidt, da det skal blive mit nye hobbyrum.
Og skal i den forbindelse have et arbejdsbord derude på 185 cm langt, og 60 cm bredt.

Overvejer Acacia hårdttræsbordplade, men er i tvivl om hvordan jeg skal sætte det op.
Det er et lille skur på 6 kvm, så bordpladen kommer til at gå fra væg til væg i den ene ende af skuret.

Så tænker at fastgøre det til vægen med vinkelbeslag.
Skulle gerne kunne sidde ved bordet og evt have en skuffereol samt et par opbevaringskasser under bordet, så konstruktionen skal helst ikke lukke for meget af.
Men jeg har aldrig lavet sådan noget før, og ved faktisk ikke en bjælde om det.

Men tænker at vinkelbeslag ikke kan holde bordet alene.
Nogle bud?

Har her i weekenden isoleret mit skur og malet det... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Av, så har jeg nok skidt i hænderne.
Den blev skruet fast i går, og er skåret præcist så den næsten sidder i spænd mellem de to endevægge.
Så det du siger er, at hvis jeg skal være sikker. Så skal den skrues af igen, tage 3-4 mm ekstra af plade. Slibe/afrunde kanterne, og så behandle pladen INDEN den kommer op igen?

Og olie kan ikke gøre det?
Er på SU, så budgettet er brugt op. Lak er dyrt, derfor jeg spørger.
Men du siger at lægterne skal lukkes efter, hvad menes der med det?

Jeg ville tage den ned igen, som du selv foreslår, og save ca. 1cm af, og så lade 4-5mm i hver ende være "slup", og så sætte en lille pynte/feje liste til at dække for hullerne i hver ende.

Jeg tænker i "helgardering", at når du har lakeret pladen, og så skruer den fast (nedefra går jeg ud fra), så perforerer du jo lakken, og så er der et lille bitte område hvor der kan trække fugt ind. Burde ikke være nok til at vælte skuret, men nok til det kan resulterer i råd på lang sigt. Derfor ville jeg smide et lag lak mere, eller to, ud over de lægter du har skruet på væggene, og hen over skruehullerne op til pladen. Så beskytter du også lægterne lidt mere.

Det kan sagtens være jeg er ude i at "gå med livrem og seler", men det er sq da trels at lave en halv-færdigt job, hvis man kan lave det perfekt for ganske få ekstra midler.

Olie vil kræve at det skal være en tilbagevendende proces, med oliering af pladen 1-2 gange i måneden afhængigt af hvor meget du bruger bordet. Og når først det har fået olie, er det stort set ikke til at "rense op" så du kan lakerer det sidenhen.


 

Du har helt ret, og heldigvis kom der en ældre herre og bankede på i dag, som havde hørt at jeg manglede lak. Og han havde en bøtte jeg kunne få (min forlovede kender ham fra når de går tur med vovsen, og havde åbenbart nævnt mit projekt).

Men at pille den ned, slibe den med fint sandpapir, slibe de skarpe kanter (afrunde) og derefter lakere og sætte den tilbage igen. Hvis det er vejen frem for at få et holdbart resultat, så er det jo det jeg må gøre.

Jeg siger mange tak for den tid i alle har brugt på at besvare mine spørgsmål.
jeg smider et par billeder af projektet op herinde.
Om ikke andet kan det være at der er andet som lige skal rettes eller gøres anderledes.

Jeg er nemlig helt grøn med den her slags projekter, men vi starter jo alle et sted og kan kun blive klogere. 

Det er da ved at udvikle sig til noget sjovt det her. Zjapper spurgte om råd til en bordplade og købte så en, som der vist ikke var nogen, som der foreslog. Det må der jo så være en  dybere mening med, siden det endte med en egetræsplade??

Egetræ er ganske udmærket, men hvis du ikke har for mange penge, så er det et sjovt valg.  Så kommer problemet med lak/oliering eller ingen ting. Så  må modspørgsmålet være - hvad skal den bruges til? Er det kun til papirklip, er det jo fløjtende ligegyldigt, men skal du skille en motor på den og gerne vil have den til at se nogenlunde ud bagefter, så skal den have beskyttelse. Hvis du i øvrigt skal bruge flydende stoffer af forskellig art på pladen, så var træ måske ikke det bedste valg, da kun en kraftig lak kan forhindre, at den suger noget i sig. Så kan man selvfølgelig oliebehandle den, men er det smart gang på gang at skulle give den olie for at hindre at andre flydende stoffer kan suges ned i den? 

Nu har du så åbenbart brugt så mange penge på pladen, at du overvejer at bruge madolie i stedet for rigtig olie beregnet netop til dette formål. Undskyld jeg siger det, men det giver ingen mening.

Så opstår der pludselig problemer med, at pladen kan suge fugt, så væggene bliver skubbet fra hinanden. 

Jeg er ganske klar over, at fugt kan få træ til at udvide sig, men hvor kommer al den fugt fra i et isoleret skur? Egetræ er hårdttræ, og det er altså meget meget begrænset, hvor meget en plade på 185 cm vil udvide sig blot ved alm. luftfugtighed. Jeg går ud fra, at den plade du har købt er noget stavlimet egetræ, og så vil det faktisk ikke kunne udvide sig, idet alle limningerne sørger for, at en sådan plade slet ikke kan udvide sig. For at den kan udvide sig, kræver det faktisk, at limningerne skal sprænge, idet limen ikke kan give sig - ej heller på grund af fugt. 1 mm luft i den ene ende vil være nok.

Grunden til at man giver olie på begge sider eller lakerer på begge sider, er faktisk ikke for at holde fugt ud. Det er for at det ikke skal slå sig. Når man lakerer eller olierer en side, skaber det en overfladespænding i træet, som kan få en plade til at slå sig. Derfor giver man på begge sider. Men hvis du kan komme til at smøre undersiden, mens den ligger hvor den gør, så er det fint nok. En gang på undersiden er nok, selv om oversiden evt. skal have flere gange. Den skal kun modvirke spændingen.




Kurt B. Andersen

Hej kurta, tak for dit input.
Du har helt ret i at det med madolie er noget sludder, men pengene er brugt op, og lak er ikke gratis. Dog har jeg nu fået noget.

Grunden til at det blev egetræ er at det var den billigste bordplade vi kunne finde. 399 kr for en 27mm62mm2400mm egetræsplade som ganske rigtigt er den stavlimet.
I bund og grund var jeg ligeglad med hvilken træsort pladen endte ud med at være, bare den var billig og mindst 2,5 cm tyk, og IKKE var laminat.

Skuret er isoleret, har fået dampspære og osb plader som så er blevet malet hvide med glans 50 træ/metal maling.
Har købt et thermo/hygrometer (analog) som kommer op og hænge derude så jeg kan følge med i tallene, da jeg udover værktøj, kommer til at opbevare mit fiskegrej derude. Og det er altså dyre ting som er købt før mine studier hvor pengene var bedre.

Har 8 stænger, 9 fiskehjul (bla et Shimano Twinpower 2500FB til 3400 kr), bidmeldersæt og en flyttekasse fyldt med grej for ca 13.000 kr. Og det skulle helst ikke ruste eller på anden vis tage skade.



Hoppyrummet bliver mit lille fristed, hvor jeg med radio i baggrunden kan sidde og nusse med mit grej.
Så bordpladen skal primært bruges til når jeg sidder og binder rigs, forfang, smøre hjul, sliber kroge, binder fluer, renser blink og gennemløbere, og måske en sjælden gang imellem bliver der måske hamret nogle søm i et eller andet.
Der skal hverken skilles motor, være flydende væsker og der kommer maks til at stå samlet 4 kg på pladen.

Det er 2 kammerater som er uddannede tømre som har isoleret skuret, så alt er efter bogen.
Dog er der ikke isoleret i loftet, af den årsag at der er ventilation filter på ca 4 cm langs loftet.
Om det er en god ide ved jeg ikke, måske det bliver nødvendigt at isolere loftet til vinter med betonplader osv, det må tiden (og hygrometeret) vise.

Som sagt er jeg grøn, har aldrig lavet den slags her før.
Men hvis jeg kan lade pladen sidde, og så ellers give den det lak som beskrevet, så ville det være det nemmeste. 

Annonce

Ligger lige en række billeder af projektet, så kan i påpege evt fuck-ups.
Det nye skyr før det blev isoleret.

Vedhæftede filer:
Vedhæftede filer:
Vedhæftede filer:
Vedhæftede filer:
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også