Mastesikringer

Jeg har et problem i mit hus i Sverige hvor jeg har en keramikovn.

Problemet er, at keramikovnen tilsyneladende trækker så meget strøm 11 kw at den sprænger sikringen på 16 amphere

Det mærkelige er, at der er 16 amp sikriner i både sikringsskabet ionde i huset og ude i mastesikringen - MEN sikringen inde i huset går ikke. Det er mastesikringen der går. Hvordan kan det være ?????

bjarne
Jeg har et problem i mit hus i Sverige hvor jeg... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Tak for hjælpen. Det er dejligt nogen gider.

Blev lige glad for ideen om en generator. Havde ikke tænkt på det, men undersøgelsen viser at en der er tilstrækkelig stor koster plus/minus 25-30.000

Så må nok bare bide i det sure æble og betale de omkring 2.000 mere om året som en 20 amp. sikring koster. Ærgeligt

bjarne

Hvordan kan man egentlig se/kontrollere hvor meget en 3 faset ting forbruger. Var det en 230v har man jo den almindelige energimåler

bjarne

Så skal du have fat i et tang-amperre meter, hvor du måler på 1 eller 2 faser ad gangen. Måler du på 3 siger den 0 Amp, mens 1 eller 2 viser hvad der er af amperre forbrug via 3 faser.

Måske du skal tjekke op på hvorvidt din ovn er tilsluttet som trekant eller stjerne. Det kan have en forskel på hvor mange amperre den trækker, og du på den måde reducerer dine amperre, men samtidigt også hvor mange kW den trækker.

Det er ikke så svært, og så alligevel. Hvis det er en "konstant" forbruger er det nogenlunde let. 

Alt andet i huset skal være slukket, måleren aflæses og din "3 fasede ting" tændes i et antal minutter. f.eks. 5 minutter. Så aflæses måler igen og differensen er så forbruget i 5 minutter. Der er 60 minutter i en time og 60/5 = 12 så det aflæste forbrug ganges op til 1 time altså med 12. Så har du forbruget i kWh.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)

forklarede mig dårligt. det var forbruget på en samlet brænding i ovnen jeg søgte efter. har fundet sådan en jeg skal bruge på nettet. tak for hjælpren

bjarne
Annonce

"forklare dårlig" Det kan jo også være mig der ikke fatter det altså fatsvag. Jeg havde faktisk ikke opfattet at det var en ovn til brænding af keramik. Men naturligvis når du benævner den keramikovn. 

Den bruger jo 11 kw. pr. time altså 11kwh, indtil evt. temperatur er nået. Tager det så en time for hoved opvarmning er det jo omkring 30 kr. Så slår termostat fra, og det er kun vedligeholdelse af varmen der så kan tænde den en gang imellem. Køber du en ovn med mindre effekt kan dine mastesikring sikkert holde men prisen bliver den samme for opvarmning, idet det så blot tager længere tid. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)

Du kan få en elektrkker til at kontrollerer hvorvidt dine varmelegemer er tilsluttet i stjerne eller trekant.

Er den forbundet i trekant, kan du få den lavet om til stjerne, og dermed reducere hvor meget energ den kan levere og dermed trække fra nettet, med faktor 1,73, og dermed skulle dine maste sikringer ikke springe af denne årsag mere, og det har kun kostet dig 1 times arbejdsløn for elektrikkeren.

Er den forbundet i stjerne allerede, må du finde en anden løsning.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis