Mastesikringer

Jeg har et problem i mit hus i Sverige hvor jeg har en keramikovn.

Problemet er, at keramikovnen tilsyneladende trækker så meget strøm 11 kw at den sprænger sikringen på 16 amphere

Det mærkelige er, at der er 16 amp sikriner i både sikringsskabet ionde i huset og ude i mastesikringen - MEN sikringen inde i huset går ikke. Det er mastesikringen der går. Hvordan kan det være ?????

bjarne
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Måske det er træge sikringer, du har inde i huset.

Jeg har denne her type, i 16 ampere, har jeg kunnet trække omkring 25 ampere i kortere tid ( 10 minutter), uden den springer.

Vi prøver igen, i morgen --

Når sikringer er lige store kommer det an på sikrings typen, hvilken der skringer først, ved en given belastning. Men når mastesikringen springer er det jo også på grund af at den har belastningen fra de andre el-apparater du har. Det være sig køleskab m.m. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)

Jeg gætter på alufolie el.lign. under sikringen i huset... 11 kW er vildt meget over hvad en enkelt fase kan levere.

Jeg går da ud fra at ovnen er 3 faset.  

Du skal enten have et mindre forbrug eller større maste sikringer. (som sikkert koster en del i tilslutnings afgift) 

ja ovenen er 3 faset og ja. at hæve mastesikringen fra 16 - 20 amphere koster en jetjager i abbonement afgift

jeg forstår på svarene at hvis jeg har en ovn der er på 11 kw så kommer jeg ikke udenom at hæve mine sikringer fra 16 -20 amphere. ???

Hvor mange kw kan man regne med til en 16 aphere sikring ???

bjarne
Annonce

16 aphere sikring  x volt = watt

Det er jo netop ca. 11 kw. Men når vi taler mastesikring er det jo din samlede belastning. Så hvis du ellers gider at slukke alt andet under maks. opvarmning og så bagefter skruer den ned på 1/2 kraft kan det være at det kan køre ( uden jetjager betaling ) Eller inversterer i en 3 kw i stedet.

Følgespørgsmål: Hvis man har en 20 amphere mastesikring ( af de store gamle slags ) kan man så sætte en 16 amphere sikring ind. For at prøve af om systemet kan fungere med en mindre sikring

bjarne

Ja det kan man godt for at prøve, men igen den 20 A sikring tager jo den samlede belastning. Og de kan sagtens holde til noget overbelastning en tid. Det er nok ca. 50 % overbelastning i en time den skal kunne klare,.

16A sikring i 400V anlæg, giver en nominel 3-faset effekt på U*I*kvadratroden af 3

dvs MAX nominel effekt i dine sikringer er: 400*16*1,73=11072W~11kW.

MEn så er spørgsmålet om din spænding er højere eller lavere i dit område.

hvor meget andet forbrug du har gang i samtidigt etc. Men bottom line: INTET andet forbrug end din keramik ovn, for at sikringerne skal have en chance for at "holde".

Så du har nogle enkelte løsnings muligheder:

1) få din egen "lille" generator til at kunne trække ovnen

2) reducer lasten på din ovn (koble nogle af varmelegemerne fra f.eks.)

3) Køb større maste sikringer (25A vil være en god ide hvis du opgraderer)

4) Køb en anden/mindre keramik ovn.

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis