Jeg vil ha MEST ud af mine solpaneler

Hej
Jeg har lige monteret nogle lækre solpaneler som kan levere en 2 KW/t
og jeg vil ha det meste ud af dem og er igang med at kortlægge alt strøm forbruget
i mit hus.

Den største synder er min "160 L Metro El-vandvarmer" kræver 9 KW/t
og tænker derfor at få lavet den om,
så jeg kan få brugt mere af sol energien.

P.T kører elvandvarmeren 400V med et seperat "styre boks".

Her er mine tanker:
Der er 3x3Kw varmelegemer. Jeg tænker at koble 2 fra,
og kun ha en 3Kw eller måske enda endnu bedre montere en 1KW varme legeme
og kun bruge den, sådan at solpanelerne kan følge med, da opvarmningen derved vil tage
mellem 2-4 timer.

Skal jeg få lavet den om til 230v tilmed?
Og hvordan afmontere jeg de 2 varmelegemer?
Tænker at jeg vil lade dem sidde og blot frakoble dem, men hvordan?

Hvad tænker i omkring udskiftningen?

Vh Roberto

Hej Jeg har lige monteret nogle lækre solpaneler... Vis hele indlægget
33 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Tak for det dejlige og opmuntrnede indlæg Niels christian

Og ja vi må kryds fingre :-))

Jeg har af dit tidligere indlæg forstået hvad elektriker foreslår, og det er en god begyndelse. Så kan du jo forsøge at indstille uret forskelligt sommer og vinter efter behov. Dette blot for at prøve at give dig en forklaring på det allerførste spørgsmål "Jeg vil have MEST ud af mine solpaneler"


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ja, det var og ER mit fokus og spørgsmål.

Den digitale timer kan indstilles med 30 forskellige tider, sådan at jeg kan lave forskellige indstillinger for de forskellige måner i løbet af året og blot skal skifte program hver måned. En let sag.

Jeg har fået målt strøm forbruget i alle mine elektriske apparater i hele huset. Både vaskemaskine og opvaskemaskine kan køre spare/øko programmer. 

Det er kun el-vandvarmeren og komfuret der tager mere end 250W.
Alt andet tager kun meget korte intervaller af 2220w og derefter ca.230w, hvor solpanelerne sagtens kan følge med. 

Mit lillle lærings projekt forløber som det skal. :-)

Lige en kort kommentar til dette, da jeg selv står i nogenlunde samme situation. Dog har vi batteri på solcelle anlægget. Men vi har stadigvæk lange perioder hvor vi producere overskudstrøm. Og det vil jeg udnytte effektivt, rigtig effektivt!

Med solceller en netto-afregnings ordning i gruppe 5, der får vi nada for den overskudstrøm vi sender ud på nettet.
Det betyder at med solceller og den ordning, så gælder det om at bruge overskudstrøm med det samme. (Politikernes idiotiske valg).

For at kunne gøre det, så kræver det en vis form for automatisk styring, der måler på, hvornår solcellerne producere strøm nok.

Til formålet kan man bruge lille computer (Rpi 3) og en "inverter-monitor" i form af en elmåler der kan registrere produktionen fra inverteren (eller bruge modbus interfacet i inverteren).
Når computer og elmåler snakker sammen, så er det herefter en smal sag at registrere når produktionen er høj nok, og via software få computeren til at aktiver et relæ, trådløs stikkontakt eller andet, som kan tænde "noget", der forbruger overskudstrømmen.

Mit eget opsæt består af:
SMA Inverter
SMA Energy meter (el/energimåler der monitorere hele solcelleanlæggets produktion, ind/ud)
Rpi3 (computer)
Z-wave inetrface til Rpi
Z-wave stikkontakt/relæ (mangler jeg endnu, da jeg stadigvæk arbejder på softwaren. Men det er den nemmeste del).
OpenHab2 (software på Rpi. Der er andre muligheder).

Den kombination er en win/win, når det gælder om at bruge overskudstrøm her og nu på en smart og automatisk måde. Man skal bare sætte forbruget på et sted det giver mening, fx i forbindelse med opvarmning, vand eller lign. 

tråden er lidt gamel, men med et nyt indlæg.

en ide til kendersens projekt.

ud over opvarmning af vand/bolig kan energi også gemmes i fryseren. 

jeg ser intet til hindre for at man i perioder med overskudsstrøm 'snyder' fryserens termostat til at køle ned til f.eks. -25 grader.

Annonce

Det med fryseren er foreslået på et tidspunkt i en tidligere tråd. På de ældre kummefrysere er det "blot" at tænde indfrysning knap når man gerne vil have noget strøm brugt. Det kan gøres med et relæ der ligesom indfrysningsknap kortslutter over termostat. Så vil fryseren som nævnt blive for kold om dagen og det vil vare længe inden den har behov for kørsel. Det system bruger man i store frysehuse. Der kører man hårdere på om natten hvis der er nattarif på strømmen.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej
Tak fordi i bringer tråden op på ny. Spændende med at spare op med fryseren.

Der er sket en del siden sidst hjemme hos mig...

I toppen af tråden kom der flere foreslag om at anskaffe solfangere i stedet.
På daværende tidspunkt var jeg ikke klar på ideen, men er siden blevet omvendt.

Jeg har købt et nyt solfanger sæt:
2 styk solfangere med hver 18 rør
En 200 liter varmtvandsbeholder

Sættet giver rigelig med varmt vand til bruseren, badekarret, vaskemaskinen og opvaskemaskinen. Og det er noget der kan ses på elregningen.

Derudover bliver det overskydende varme vand brugt til at opvarme rør der automatisk pumper varmt vand videre til 4 stk radiatorer i huset.

Varmtvandsbeholderen bliver kun varmet af solfangerne om sommeren. Om efteråret er det både solfangerne og pilleovnen der varmer vandet i varmtvandsbeholderen og radiatorerne og om vinteren er det pilleovnen der varmer både radiatorerne og vandtvandsbeholderen.  

Om sommeren bliver overskydende varmt vand fra varmtvandsbeholderen pumpet hen til poolen så varmet er lækkert at bade i uden at det koster mig 1 kr..

Alt dette gør at el regningen og brugen for at styre en elvandvarmer m.m. slet ikke er der længere. Det er kun komfuret der stjæler strøm, så jeg forsøger at lave større portion mad om eftermiddagen eller en en enkel aften, sådan at det bare skal varmes til aftensmad andre dage. Mere vil jeg ikke gøre for at spare på strømmen. Synes faktisk mit system med solpaneler, solfangere, pilleovn og radiatorer er perfekt. 

Det tog mig dog rigtig lang tid at komme til denne løsning, som jo tilmed har kostet mig
90.000kr. Det er en LANGTIDS INVESTERING....

VH
Den lærerrige 

Et kort spørgsmål til det med at bruge overskudsstrøm fra solcelle anlæg til at køre fryseren ned på -25 grader? Er det "maset" værd at gøre det? Jeg tænker, det er vel i realiteten begrænset hvor meget energi der skal til det. Og ydermere, hvor hurtigt det er "sluppet" op igen?

Hvor mange kWh har du sparet?


fase

Kandersen: Det er naturligvis umulig at sige hvor meget energi der kan oplagres i fryseren. Det kommer jo helt og holdent an på hvor fyldt den er, altså hvor mange kg grønsager og kød der kan optage kulden og hvor godt isoleret. Men er den nyere, på f.eks.300 liter og næsten fuld vil jeg da tro du kan holde den " i ro" natten over. Og så er det jo sådan set ok.  



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis