Jeg vil ha MEST ud af mine solpaneler

Hej
Jeg har lige monteret nogle lækre solpaneler som kan levere en 2 KW/t
og jeg vil ha det meste ud af dem og er igang med at kortlægge alt strøm forbruget
i mit hus.

Den største synder er min "160 L Metro El-vandvarmer" kræver 9 KW/t
og tænker derfor at få lavet den om,
så jeg kan få brugt mere af sol energien.

P.T kører elvandvarmeren 400V med et seperat "styre boks".

Her er mine tanker:
Der er 3x3Kw varmelegemer. Jeg tænker at koble 2 fra,
og kun ha en 3Kw eller måske enda endnu bedre montere en 1KW varme legeme
og kun bruge den, sådan at solpanelerne kan følge med, da opvarmningen derved vil tage
mellem 2-4 timer.

Skal jeg få lavet den om til 230v tilmed?
Og hvordan afmontere jeg de 2 varmelegemer?
Tænker at jeg vil lade dem sidde og blot frakoble dem, men hvordan?

Hvad tænker i omkring udskiftningen?

Vh Roberto

Hej Jeg har lige monteret nogle lækre solpaneler... Vis hele indlægget
33 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

@ Niels Chr.

Desværre er det ikke længere sådan at "man" kan gemme solstrøm på nettet. De første som er under den gamle nettomålerordning kan dette. Men alle nye ejere køber og sælger i sekundet så alt strøm du sender forbi måleren er solgt og du får sandelig ikke lov til at købe til samme pris. Så Hvis man har regnet sig frem til at det kan betale sig at købe solceller så er det sansynligvis ud fra at man skal bruge mest muligt "straks"


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Ja netop Kovas. Strømmen skal bruges med det samme,
Det er derfor at elvandvarmeren kommer på en timer og vaskemaskine og opvaskemaskine begge kører på øko programmer som forbruger mindre strøm over længere tid. Derfor skal el-vandvarmeren tilmed køre på et "øko program", altså 1 varme element på 1 KW som kører over 2-4 timer.

Vi er kun 1 eller 2 personer i huset, så 160 Liter skulle være rigeligt, selvom vandet varmes langsomt.

Vh Roberto

Der er ikke nget som hedder 1faset og 3 faset  HPFI  men 1 polet og 4 polet HPFI  ., hvis det er billigt varmt vand som du er ude efter så er en solfanger 10 gange så effektiv , og billig i anskaffelse .



Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Denne styreboks er med et 3 faset relæ. Og at bedømme efter antal ledninger så er der 3 faser på den.  Strømmen kommer ind i bunden og kabel til varmelegeme går på i toppen (4 leder kabel) Den styres af den tynde ledning/kabel. Denne  kommer helt sikkert fra termostaten. Det var jo ret enkelt at anbringe et relæ mere i boksen, hvis du vil kunne skifte ned på  solceller (lav kW ) Der kunne side en omskifter i låget som i stilling "solcelle" sender strøm fra termostaten til relæ 2  Denne relæ har så kun 1 fase og nul i tilgang og du varmer op med 1 kW.  Har solen svigtet dig og du vil gerne bruge varmt vand kan du dreje omskifter til "elnet" Så sendes strøm fra termostat til relæ 1. (som nu) og du har 9 kW til hurtig opvarmning. Husk at slå den tilbage du skal jo passe på ikke at have den "fyldt med varme " hvis solen skulle komme til at skinne dagen efter.

Jeg kan ud fra billedet ikke se om du har 3 faser igennem HPFI eller kun 1 Fase. Det lyder meget usandsynlig at de brugsgenstande du nævner skulle kunne køre på 1 fase. 

En 1 faset (2 polet ) HPFI er 36 mm bred medens en 3 faset (4 polet) er 72 mm 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for den meget fine forklaring Erik.

Min inverter er et 1 faset inverter.

Jeg har lige fået at vide at min nye elmåler måler det samlede forbrug i huset i alle 3 faser,
og hvis det nu er på 1 KW og solpanelerne producere 1KW, så er mit køb nul.
Det er altså ikke så vigtig om inverteren er på 1 eller 3 faser og anlæg er alligevel for lille
til at kunne køre med den store inverter, da jeg kun har 8 paneler.

Jeg vil spørge min elektrikker om han kan montere ende en HPFI relæ i styreboksen,
hvor den kun tænker når termostaten beder om strøm og hvis solpanelerne ikke 

producere nok strøm går jeg ud fra at når termostaten beder om strøm, så købes det fra elnettet.

Begge relæ vil altså køre over termostaten i el-vandvarmeren. Hvis de kan?

Og kArl smart.... Jeg har ikke plads til solfangere på mit tag eller plads til en vindmølle,
så lad os holde vores fokus på solpanelerne og hvordan de kan optimeres. Tak
Men tak for input.

VH Roberto

Annonce

For at præsisere: Det er ikke et HPFI relæ han skal montere i styreboks, Det er et almindeligt relæ eller kontaktor om du vil. Ganske mage til den der allerede sidder der, plus en dreje omskifter i låget ( helst 1 - 0 - 2. Som så kan monteres som  " Solstrøm  - slukket - købestrøm ". Det gamle relæ sender 3 faser ind i vandvarmer ( 9 kW ) Det nye blot 1 fase og nul (230 V og derfor kun 1 kW ) Ved at det er en drejeomskifter med 0 i midterstilling sikrer elektriker sig imod at begge relæer trækker samtidig, da dette vil medføre at sikringer springer 

Du bliver nødt til at have en måde at fortælle styreboksen om det bliver solskin i løbet af dagen eller næste dag !! Der kan du ikke nøjes med termostaten i vandvarmer. Den kræver jo bare strøm når du har brugt det varme vand. Det kan jo ikke hjælpe at du har købt strøm fra nettet til fuld opvarmning fra kl. 7.00 - 7.30 efter at i har brugt det varme vand, for derefter at solen skinner og solpaneller ikke kan komme af med strømmen til eget forbrug, fordi vandet allerede er varmet op. I er jo taget på arbejde og kunen sagtens vente med opvarmning til solen har skinnet. Derfor denne omskifter som skal stå på "solstrøm" det meste af sommeren. Oplever i så i en periode at vandet er for koldt må omskifter over på "købestrøm" i 10 - 20 minutter. Der vil så gå 5 -10 minutter før i har varmt vand. 

Mon ikke det er den komfort pris i må døje med, når nu i både gerne vil have mest mulig ud af panelerne og samtidig gerne vil have varmt vand " hele tiden"


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hvis man spørger her i dette forum så får man mange forskellige svar og ideer , men du er åbenbart kun ude efter svar som passer dig. Hvis du havde fra starten fortalt at det kun var et forår sommer efterårs projekt , så var vindmøllen nok ikke bragt på bane , og du må se realiteterne i øjnene som Niels chr. skriver i starten at det ville være langt billigere og meget mere effektivt med en solfanger og som endda fylder meget mindre. 

1 Kw til at varme 160 l vand op , måske omkring sommersolhver kan det lade sig gøre og så bliver vandet ikke rigtigt varmt , glem alt om det forår og efterår , og hvis du tror der bliver overskud til vaskemaskine osv , så vil du nok bliver overrasket  , hvis du skal have varmt vand så må du købe strømmen og så håbe på at solpanelerne ind imellem kan hjælpe til .  Det virker noget håbløst , planløst og ,temmeligt rodet projekt.


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Jeg værdsætter meget jeres indlæg og konstruktive dialog.TAK

Jeg har talt med elektrikeren og han foreslår et digitalt kontaktur som kobles til det nuværende relæ,
hvorved at det enten kører 1KW eller 3KW efter opsætning med 1 eller 3 varmelegemer.

Hvis solpanelerne ikke kan levere nok strøm, så får el-vandvarmeren strøm fra nettet.

Omkring det at komme af med strømmen, så bliver alt overskydende strøm jo solgt til elnettet,
så solpanelerne kan jo godt komme af med den.

P.T  levere solpanelerne mellem 7-10 KW om dagen og hvis jeg blot kan få brugt halvdelen af den på mit forbrug, så er jeg glad.

I skal tænke på at dette i virkeligheden blot er et hygge / lærerigt projekt, hvor vi lærer om strøm, solenergi og eget forbrug, så jeg tager det hele med et smil, da det ikke et spørgsmål om overlevelse,
men om at ha det sjovt. :-)

Vh Roberto


Et andet forslag er at få installeret en pilleovn der kan tilkobles radiatorer og vandtanken,
sådan at pilleovnen kan opvarme vandet om foråret og efteråret os solpanelerne levere strøm til
vandtanken om sommeren, hvor der er nok strøm.

Vh Roberto

jeg forstår udemærket baggrunden for ønsket om at bruge strøm i dagtimerne...andre som ikke har solstrøm opfordres til at lægge forbrug om natten. (jeg ville gøre det samme)

jeg fatter ikke at politikere laver love og regler som modarbejder sund fornuft - de 'tvinger' jo solcelle ejere til at spare om natten og forbruge om dagen.

istedet burde de indføre 48 timers regel som kunne gøre det muligt at forbruge 'egen strøm' om natten uden at blive straffet.

håber dit relæ projekt lykkedes

håber også at der er nogle kløgtige politikere som får øjnene op for at nuværende regler er hul i hovedet

Der er yderligere 13 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis