Lunken/koldt vand i køkken

Vi har problem med at vandet i køkken stue etage kun bliver lunkent. Vand ved vask i i kælder samt bad 1.sal er ok.

Jeg har prøvet kun at have varmt vand tilsluttet køkkenarmaturet, men det ændrede ikke noget.


Fjernvarmevandet varmer vandet op i en Redan 1R-26 pladeveksler. Der er også en cirkulationspumpe Grundfos UPS15-14B.

Hvis jeg skruer op for vame på trykstyringsventil PM fra Redan så stiger temp. kun i vandet ved vask i kælder, men ikke i køkkenet. Der sidder også en termostat sådan en der ligner dem fra radiatorer den står på maks.


Jeg har prøvet at slukke for cirkulationspumpen og der sker der det at temp. stiger meget i vandet ved vask i kælder, men ikke i køkken.

Er der en der ud fra det der kan sige om det næsten helt sikkert er f.eks. veklser eller kan det være cirkulationspumpen eller noget helt andet? Nogen idé til noget jeg kan forsøge også for at måske kan give præcis oplysninger til VVS´er for regner ikke med man selv må skifte nogle af delene?

Jeg har for nok 5-6 år siden fået udskiftet veksler med tilsvarende som var afsyret. Kødben og cirkulationspumpen blev også skiftet.





Vi har problem med at vandet i køkken stue etage... Vis hele indlægget
30 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Det røde "sand" er blot rust og okker. 

Hvor lang er varmtvandsrøret anslået fra veksler og til hanen hvor der kun kommer lunken vand ud? 

Søren O skrev den 16-08-2017 20:26:56

Forstår ikke hvorfor du udskifter cirkulationspumpe hvis den "gamle" fortsat virker.

Det er hverken din veksler eller dit "kødben" der er galt med, når du har varmt vand på 1. sal, så spar de penge. 

Undersøg lige om der er en udluftning (øverst oppe på din cirkulationsledning). Hvis der er luftlomme virker cirkulationen ikke.

 Håbede lige det hjalp har aldrig set en skilt ad så om den virkede godt eller skidt kunne jeg ikke vurdere. Når det hele virker kunne jeg nok godt finde på at skifte til den gamle pumpe og så sælge den nye videre.

Jeg ved ikke hvordan en udluftning skal se ud? Synes ikke rørene forbi cirkulationspumpen er kolde og som jeg ser det så er det koldt brugsvand der bør komme ind og "acceleret" af pumpen?

Her er mit forsøg på at beskrive hvordan jeg ser det ved at følge rørene så godt som det nu er muligt i gammel kælder hvor en del er skjult. Blåt er brugsvand varm/kold og rød fjernevarmevand frem/retur.

Frank Chr. skrev den 16-08-2017 20:42:21

Det røde "sand" er blot rust og okker. 

Hvor lang er varmtvandsrøret anslået fra veksler og til hanen hvor der kun kommer lunken vand ud? 

 Der er nok 15-20meter vil jeg tro. 

Jeg tænker at veksleren simpelthen ikke magter at varme tilstrækkeligt nok varmt vand op til at kunne føde den fjerneste varmvandshane, som ovenikøbet måske bliver afkølet undervejs.  

Jeg har kikket lidt på varmeveksleren og fundet en manual, som blandt andet omtaler lidt om fejlfinding. Der omtales f.eks. at kontraventilen i cirkulationsledningen kan være defekt. en ledningslængde på 20 m. burde ikke være uoverkommeligt  at forsyne med varmt vand.




fase
Annonce

Jeg har kikket lidt på dine billeder, men kan ikke se en kontraventil hverken på det kolde vand eller på cirkulationsledningen. Kan du ikke tage et billede af installationen, så det er muligt at se noget mere af vandinstallationen? Kontraventiler eller mangel på samme.


fase

Jeg vil foreslå at du får monteret en kontraventil (eventuelt kontra klap ventil for lavt tryktab) i rørstykket mellem din pumpe og varmeveksler.

Hvis du også indsætter et t-stykke mellem pumpe og kontraventil, og på afgreningen monterer en kugleventil, kan du tvinge dit varme vand rundt i systemet, og dermed sikre at al luft er ude. (Du skal så sætte en vandslange på kuglehanen og lede vandet til afløb).


Søren O

Hmm.. jeg kan ikke tro at en autoriseret vvs-installatør har glemt en kontraventil på cirkulationsledningen og slet ikke når det er fjernvarme. 

Ps. Men sådan en bandit kan selvfølgelig være eller blive defekt. 

Kunne det være noget så simpelt, som sien på den varme side 

i blandingsbatteriet, der delvist stoppet til?



 

Det kan ikke være sien, for når der bruges varmt vand på 1. sal er der også varmt vand i køkkenet.


Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis