Lunken/koldt vand i køkken

Vi har problem med at vandet i køkken stue etage kun bliver lunkent. Vand ved vask i i kælder samt bad 1.sal er ok.

Jeg har prøvet kun at have varmt vand tilsluttet køkkenarmaturet, men det ændrede ikke noget.


Fjernvarmevandet varmer vandet op i en Redan 1R-26 pladeveksler. Der er også en cirkulationspumpe Grundfos UPS15-14B.

Hvis jeg skruer op for vame på trykstyringsventil PM fra Redan så stiger temp. kun i vandet ved vask i kælder, men ikke i køkkenet. Der sidder også en termostat sådan en der ligner dem fra radiatorer den står på maks.


Jeg har prøvet at slukke for cirkulationspumpen og der sker der det at temp. stiger meget i vandet ved vask i kælder, men ikke i køkken.

Er der en der ud fra det der kan sige om det næsten helt sikkert er f.eks. veklser eller kan det være cirkulationspumpen eller noget helt andet? Nogen idé til noget jeg kan forsøge også for at måske kan give præcis oplysninger til VVS´er for regner ikke med man selv må skifte nogle af delene?

Jeg har for nok 5-6 år siden fået udskiftet veksler med tilsvarende som var afsyret. Kødben og cirkulationspumpen blev også skiftet.





Vi har problem med at vandet i køkken stue etage... Vis hele indlægget
30 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis du har varmt vand på 1. sal og i kælder, kan du gå ud fra at varmeveksleren fungerer. Så det må udelukkes, ar der er fejl på den. Det næste, jeg ville undersøg er pumpen, for når du siger at rørene til og fra pumpen ikke bliver varme, kunne det tyde på, at pumpen ikke kører. At der er en grøn diode, der lyser, behøver ikke betyde, at pumpen kører. Prøv at lukke for det kolde vand til varmeveksleren og tag trykket af og sluk for pumpen. Skru derefter pumpen af (messingringen) og mærk, om hjulet kan drej rundt. Tænd for pumpen kortvarigt og se om den kører rundt.


fase
Frank Chr. skrev den 16-08-2017 09:48:39

..bare lige for at få det helt på det rene - der er kun varmeveksler og ingen vvb. ? som fx. illust. her. http://www.hofor.dk/wp-content/uplo...me_web.pdf


 Jeg ved ikke hvad der menes med VVB eller hvad jeg skal se efter?


S. Fabrin skrev den 16-08-2017 10:30:56

Hvis du har varmt vand på 1. sal og i kælder, kan du gå ud fra at varmeveksleren fungerer. Så det må udelukkes, ar der er fejl på den. Det næste, jeg ville undersøg er pumpen, for når du siger at rørene til og fra pumpen ikke bliver varme, kunne det tyde på, at pumpen ikke kører. At der er en grøn diode, der lyser, behøver ikke betyde, at pumpen kører. Prøv at lukke for det kolde vand til varmeveksleren og tag trykket af og sluk for pumpen. Skru derefter pumpen af (messingringen) og mærk, om hjulet kan drej rundt. Tænd for pumpen kortvarigt og se om den kører rundt.

Hvordan tager jeg trykket af? 

For at lukke for det kolde vand tager jeg vel bare hovedhanen?

Hvis jeg skruer pumpen af ved messingringen ryger der så noget vand ud? Og vil det sige at jeg evt. kan købe en tilsvarende pumpe Redan 1R-26 og så skrue den på istedet uden at skulle bokse med at skrue hele pumpesystemet af vandrørene? Kan se den koster ca. 1000kr. eller kan jeg evt. montere den lign. model der har autoadapt til ca. 1700kr. og skrue den i samme sted uden at afmontere ved rørene?


Tak fordi i gider forsøge at hjælpe mig. Det er rart at lære lidt om det og måske spare lidt penge :-).


Noget tyder på at din cirkulationsledning ikke virker. Noget andet, når du har varmt vand på 1. sal, har du også varmt vand i køkkenet et kort øjeblik, hvorefter det bliver lunkent. Det tyder på at varmtvandshanen i køkkenet tapper vand fra et andet rør - måske cirkulationsledningen, men uanset hvad, burde også dette vandrør på et tidspunkt blive varmt. Er der nogen kontraventil i cirkulationsledningen i nærheden af pumpen - eventuelt indbygget i pumpen?



Søren O
Søren O skrev den 16-08-2017 14:13:46


Noget tyder på at din cirkulationsledning ikke virker. Noget andet, når du har varmt vand på 1. sal, har du også varmt vand i køkkenet et kort øjeblik, hvorefter det bliver lunkent. Det tyder på at varmtvandshanen i køkkenet tapper vand fra et andet rør - måske cirkulationsledningen, men uanset hvad, burde også dette vandrør på et tidspunkt blive varmt. Er der nogen kontraventil i cirkulationsledningen i nærheden af pumpen - eventuelt indbygget i pumpen?


 Jeg ved ikke om der er indbygget en kontraventil eller hvordan jeg skal se om der er en beklager. Eller hvordan opbygningen er mht. rørføringerne. Det er af ældre dato.

Annonce

vvb = varmtvandsbeholder   Og ja du tager trykket af ved at lukke for hovedhanen og åbne en varmtvandshane. 

Frank Chr. skrev den 16-08-2017 14:27:12

vvb = varmtvandsbeholder   Og ja du tager trykket af ved at lukke for hovedhanen og åbne en varmtvandshane. 

 Ok så er jeg med og nej ingen VVB :-). 

dchrlau5 skrev den 16-08-2017 14:11:52

 Jeg ved ikke hvad der menes med VVB eller hvad jeg skal se efter?

Du har ingen varmtvandsbeholder, men en varmeveksler, så du behøver ikke lede efter en vvb.


Hvordan tager jeg trykket af? 

For at lukke for det kolde vand tager jeg vel bare hovedhanen?

Hvis der ikke er en afspærringshane for det kolde vand foran varmeveksleren, lukker du bare på hovedhanen. Derefter åbner du for en hane i nærheden af, hvor du står. Så kan du se at trykket forsvinder.

Derefter slukker du for strømmen til den røde cirkulationspumpe (påvirk låsen på stikket og træ k det ud). Detmonter pumpen ved at skrue messing ringen af. Se om pumpen kan køre rundt ved at dreje på hjulet eller tilslutte pumpen ved at sætte stikket i, bare så længe at du kan se om pumpen kan køre eller ej. 

Der kommer lidt vand ud, men hvis du har lukket for det kolde vand, er ikke ret meget.

Du kan købe en tilsvarende pumpe hos f.eks. Harald Nyborg. Jeg er temmelig sikker på det er en Grundfos pumpe. Hvis du skal montere en ny, skruer du bare pumpen af den nye og monterer i det gamle hus.

Hvis jeg skruer pumpen af ved messingringen ryger der så noget vand ud? Og vil det sige at jeg evt. kan købe en tilsvarende pumpe Redan 1R-26 og så skrue den på istedet uden at skulle bokse med at skrue hele pumpesystemet af vandrørene? Kan se den koster ca. 1000kr. eller kan jeg evt. montere den lign. model der har autoadapt til ca. 1700kr. og skrue den i samme sted uden at afmontere ved rørene?


Tak fordi i gider forsøge at hjælpe mig. Det er rart at lære lidt om det og måske spare lidt penge :-). 


fase
S. Fabrin skrev den 16-08-2017 15:29:02

Du har ingen varmtvandsbeholder, men en varmeveksler, så du behøver ikke lede efter en vvb.

Hvis der ikke er en afspærringshane for det kolde vand foran varmeveksleren, lukker du bare på hovedhanen. Derefter åbner du for en hane i nærheden af, hvor du står. Så kan du se at trykket forsvinder.

Derefter slukker du for strømmen til den røde cirkulationspumpe (påvirk låsen på stikket og træ k det ud). Detmonter pumpen ved at skrue messing ringen af. Se om pumpen kan køre rundt ved at dreje på hjulet eller tilslutte pumpen ved at sætte stikket i, bare så længe at du kan se om pumpen kan køre eller ej. 

Der kommer lidt vand ud, men hvis du har lukket for det kolde vand, er ikke ret meget.

Du kan købe en tilsvarende pumpe hos f.eks. Harald Nyborg. Jeg er temmelig sikker på det er en Grundfos pumpe. Hvis du skal montere en ny, skruer du bare pumpen af den nye og monterer i det gamle hus.

 Købte ny cirkulationspumpe og checkde først den gamle virkede ok, men som om der var noget der raslede lidt indeni så skiftede den, men det hjalp intet. Måske er der en lille smule mere tryk på vandet, men det er måske indbildning. Da jeg tændte for vandet ved alle haner spruttede det selvf. luft i systemet og så kom der en del rødt "sand" ud.

Varmt vand er der fortsat ikke i køkkenet. Kan det være det der kødben trykstyringsventil PM eller hvad den hedder og er det sikkert og lovligt selv at skifte den eller er det veksler (den tror jeg ikke jeg tør skifte, men måske ikke raketvidenskab)? 



Forstår ikke hvorfor du udskifter cirkulationspumpe hvis den "gamle" fortsat virker.

Det er hverken din veksler eller dit "kødben" der er galt med, når du har varmt vand på 1. sal, så spar de penge. 

Undersøg lige om der er en udluftning (øverst oppe på din cirkulationsledning). Hvis der er luftlomme virker cirkulationen ikke.


Søren O
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis